صنایع‌دستی در جست‌وجوی سفیر

صنایع‌دستی در جست‌وجوی سفیر

مرداد سال پیش بود كه رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای اولین بار ساره بیات ، یكی از هنرپیشه‌های مطرح در سینمای ایران را به عنوان سفیر صنایع‌دستی انتخاب كرد؛‌ اقدامی شایسته كه البته نتایج مدنظر طراحان آن را تامین نكرد.
مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در آن زمان انتظارات این سازمان از ساره بیات را این‌گونه بیان كرده بود: ما انتظار داریم سفیر انتخابی صنایع‌دستی، ما را در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و طرح‌های مختلف مربوط به این سازمان، همراهی كند. همچنین می‌توان پیام استفاده از صنایع‌دستی در زندگی روزمره مردم را از طریق هنرمندان سینما، برنامه‌های تلویزیونی پربیننده و طراحان صحنه و لباس به‌خوبی منتقل كرد تا به یك الگو تبدیل شود.
در عمل اما این هنرمند زن كه دریافت خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم برلین را در كارنامه خود داشت و اتفاقا در رشته فرش تحصیل و چند سالی هم در حوزه طراحی لباس فعالیت كرده بود، كوچك‌ترین گامی در این زمینه برنداشت. در عوض، با لباس‌های برندهای خارجی در جشنواره‌ها و محافل گوناگون ظاهر شد و آن‌طور كه هنرمندان صنایع‌دستی می‌گویند، تا‌كنون كوچك‌ترین تلاشی برای برقراری ارتباط با آنها یا معرفی صنایع‌دستی ایرانی با استفاده از امكانات رسانه‌ای از خود نشان نداده است.
انتقادات نسبت به خانم هنرپیشه اما آن زمان به اوج خود رسید كه تصویر او با یك پالتو پوست  مشاهده شد؛ پس از این اتفاق بود كه یك‌بار دیگر اعتراضات صنفی و رسانه‌ای نسبت به این انتخاب نادرست بر سر زبان‌ها افتاد. با این همه، سفیر انتخابی برای صنایع‌دستی ایران،‌ یك‌بار دیگر و در جشنواره فیلم فجر كه ماه گذشته برگزار شد، با لباسی از یك برند مشهور اروپایی خبرساز شد و این در حالی بود كه بسیاری دیگر از هنرمندان شركت‌كننده در این جشنواره، با پوشش‌هایی كه از هنرهای دستی ایرانی برای طراحی و دوخت آنها استفاده شده بود، ظاهر شدند.
هنرمندان ایرانی پوش
جشنواره فیلم فجر
در این میان، باید به لباس نرگس آبیار، كارگردانی كه اتفاقا فیلمش چندین سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود كرد اشاره داشت. آبیار كه در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، لباسی آراسته به هنر سوزن‌دوزی زنان بلوچی به تن داشت، در این‌باره گفته بود: به عنوان یك هنرمند دوست دارم لباسی را بر تن كنم كه برگرفته از فرهنگ اصیل و غنی كشورم ایران باشد. لباسی با هویت كه هنگام پوشیدن آن هویتی از فرهنگ ایران را تبلیغ كند و جشنواره فیلم فجر به عنوان یك رویداد مهم فرهنگی و هنری مكان مناسبی برای تبلیغات لباس‌های مختلف و سنتی ایران است. او در ادامه تاكید كرده بود در جشنواره‌هایی مانند فیلم فجر، هنرمندان همیشه به عنوان یك الگو مورد توجه مردم قرار دارند و از این‌رو برای تبلیغ فرهنگ با هویت و اصیل ایرانی باید لباس‌هایی طراحی و تولید كرد كه قشر بازیگر و هنرمند را به پوشیدن لباس‌های آراسته به فرهنگ اصیل ایرانی ترغیب و تشویق كند.
علاوه بر نرگس آبیار،‌ هنرمندان دیگری نیز بودند كه با لباس‌های منقش به هنر دست هنرمندان صنایع‌دستی ایرانی قدم بر فرش قرمز جشنواره گذاشتند و جهت نظر عكاسان و منتقدان را به خود جلب كردند؛ از جمله، نسیم ادبی با روسری مخصوص زنان تركمن و پالتویی با رودوزی‌های سنتی دست‌دوز، لاله اسكندری با لباسی منقش به نقوش قدیمی و طرح‌های الهام‌گرفته از نقوش گلیم و بهنوش بختیاری هم با لباس‌هایی رنگارنگ كه طرح شان برگرفته از لباس اقوام بختیاری یا نقوش فرش و نیز سوزن‌دوزی شده بود. در این میان كت یكی از فیلمسازان هم در جشنواره مورد توجه قرار گرفت. اشكان رهگذر كه با یك انیمیشن در جشنواره شركت كرده بود، كتی به تن داشت كه با استفاده از چوب و منجوق، رودوزی شده بود.
در هر روی معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری،‌ در واكنش به نقش خنثی و بی تاثیر ساره بیات به عنوان سفیر صنایع‌دستی در معرفی صنایع‌دستی ایرانی‌ به جام‌جم می‌گوید: با توجه به عملكرد ضعیف  ایشان، به دنبال انتخاب فرد یا افراد دیگری هستیم. به گفته پویا محمودیان،‌ این معاونت در حال بررسی و رایزنی است تا از میان گزینه‌های موجود،بهترین  سفیر یا سفیران جدید صنایع‌دستی را انتخاب و معرفی كند.