حاشیه داریم حالا!

سرمایه‌گذار فیلم «وقت داریم حالا» به کارگردانی عبدالرضا كاهانی از او به‌دلیل زیر پا گذاشتن تعهداتش شكایت كرد

حاشیه داریم حالا!

پنجشنبه هفته گذشته بود كه انتشار توییت عبدالرضا كاهانی از موارد ممیزی به فیلم اخیرش «وقت‌داریم حالا» روی خط اول اخبار رسانه‌ای و فرهنگی در فضای مجازی قرار گرفت. كاهانی تصویری از دو صفحه دست‌نویس را منتشر كرد كه طبق ادعای او مواردی بودند كه وزارت ارشاد نمایش وقت داریم حالا را مشروط به حذف یا اصلاح آنها كرده بود؛ مواردی كه برای بسیاری از كاربران فضای مجازی هم محل سوال بود كه چرا كاهانی اثر خود را با چنین مختصاتی برای دریافت مجوز روانه ارشاد كرده است؛ چون هر كسی كه آشنایی ولو اندكی با فضای سینما و رسانه در ایران داشته باشد برایش یقین است فارغ از موضع وزارت ارشاد، به نمایش كشیدن چنین صحنه‌هایی در ایران بدون واكنش نخواهد بود. این كار از جانب بسیاری از رسانه‌ها مورد استقبال قرار گرفت. جالب آن‌كه شبكه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال كه با بودجه سعودی اداره شده و سمپات مثبتی هم به عربستان سعودی دارد با انتشار توییت كاهانی نوشت؛ «از جمله بخش‌های سانسور شده می‌توان به موارد زیر اشاره كرد: «سكانس دیسكو و رقص، در آغوش كشیدن دختر و پسر، صدای باد معده و ...» این رسانه سعودی در ادامه با دستاویز قرار دادن این توییت كاهانی نوشته است: «سانسور در ایران پس از انقلاب حوزه فرهنگ و ادبیات را درنوردید و گرچه با انتقادهای زیادی روبه‌روست اما همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد!»

واقعیت ماجرا چیست؟
پنج سال قبل و در سال 1392 بود كه عبدالرضا كاهانی، فیلم جدید خود را در كشور فرانسه جلوی دوربین برد. كاهانی در «وقت داریم حالا» علاوه بر كارگردانی،‌ مقام تهیه‌كنندگی را هم به عهده داشت. داستان فیلم كاهانی به یك پسر ایرانی به نام عماد و دختر فرانسوی باز می‌گردد. عماد كه در یك شهر كوچك فرانسه درس می‌خواند عزم بازگشت به ایران را دارد كه مشخص می‌شود دختری كه با او رابطه دارد از عماد باردار است. دختری كه از قضا هنوز هم به سن قانونی نرسیده است... اینها داستان چند خطی كاهانی است. سه بازیگر اصلی فیلم، ایرانیان مقیم خارج كشور هستند.
هرچند خود كاهانی این فیلم را یك پروژه سینمایی مشترك بین ایران و فرانسه معرفی كرده با این حال زبان فیلم فرانسوی بوده و در بسیاری از رسانه‌های سینمایی دنیا هم این فیلم به عنوان یك فیلم فرانسوی شناخته می‌شود. فیلم سال 2014 توانسته بود در یك جشنواره سینمایی در جمهوری چك هم حضور داشته باشد. جشنواره‌ای كه البته پیش از این هم سال‌ها قبل و در سال 88 میزبان این كارگردان بوده و یكی از فیلم‌های او را مستحق جایزه ویژه این جشنواره دانسته بود. مراسمی كه با بعضی حواشی سیاسی آن سال‌ها همراه بود و كاهانی هم به این حواشی دامن زد.

پای یك فوتبالیست در میان است
مدت‌ها بود در رسانه‌ها، جسته گریخته از علائق سینمایی یك فوتبالیست به نام مجتبی جباری سخن به میان می‌آمد. فوتبالیستی كه از قضا دستی از دور در آتش تیم ملی داشت و در آن سال‌ها پیراهن آبی‌پوشان پایتخت را به تن می‌كرد. البته انتشار تصویری از پشت‌صحنه فیلم «استراحت مطلق» كاهانی كه شماره 8 آبی‌پوشان پایتخت هم در آن حضور داشت پیش از این حسابی باز شایعات و تنور حرف و حدیث‌ها در مورد پیوند فوتبالی و سینمایی این دو چهره سینما و ورزش را حسابی داغ‌كرده بود. جباری كه چهار سال قبل در آستانه جام جهانی 2014 از رسیدن به تیم ملی بازمانده بود، این بار سراغ سینما رفت تا نام خود را به‌عنوان سرمایه‌گذار فیلم ساخت فرانسه كاهانی ثبت كند.
جباری، شش سال قبل درباره علاقه‌اش به سینمای كاهانی به هفته‌نامه همشهری جوان گفته بود: «فیلم‌های كاهانی آدم را ذوق‌زده می‌كند. این همه جزئیات و اشارات دقیق به زندگی روزمره و روابط آدم‌ها و در عین حال جذابیت و گیرایی برای مخاطب، فیلم‌های او را متفاوت كرده است. چند سال پیش كه فیلم «هیچ» را دیدم، برایم غافلگیر كننده بود كه در سینمای ایران چنین فیلمی ساخته شود. بعدها كه اسب حیوان نجیبی است و بی‌خود و بی‌جهت را دیدم، در یك نمایش خصوصی با خود رضا درباره فیلم‌هایش گپ زدم، با شكل كار و نگاهش به آدم‌ها بیشتر آشنا شدم و از این به بعد فیلم‌هایش را با ذهنیت روشن‌تری دنبال خواهم كرد.» جباری همچنین به هفته‌نامه تماشاگران امروز گفته بود، با عبدالرضا كاهانی از سال 91 آشنا شده و به دلیل علاقه این كارگردان به فوتبال، رفاقت صمیمانه‌ای میان این دو چهره خاص ورزش و هنر شكل گرفته است. مجتبی جباری از علاقه خود به تئاتر و سینما گفت و این كه تصمیم داشته تا یك كار متفاوتی فراتر از فعالیت‌های اقتصادی انجام دهد تا از نظر اجتماعی و فكری چیزهای جدیدی به وی اضافه شود.

حق منو پس بده!
حالا كه حسابی در جریان رفاقت گرمابه و گلستان‌مآبانه عبدالرضا و مجتبی‌خان جباری قرار گرفتید احتمالا شما هم مثل ما از خبری كه این روزها منتشر شده شوكه شده‌اید. چه خبری را می‌گوییم؟! همین كه جناب جباری بلند شده رفته دادگاه و از دوست سینمایی‌اش كه علایق فوتبالی هم دارد شكایت كرده است. 
طبق حرف و حدیث‌هایی كه در رسانه‌های فرهنگی و سینمایی منتشر شده، جباری پیش از سرمایه‌گذاری در فیلم «وقت داریم حالا» با كاهانی شرط كرده بوده كه این فیلم در داخل ایران هم نمایش داده شده و رنگ اكران را ببیند.
اما فیلم در فرانسه و به زبان فرانسوی ساخته شده. اصولا در ایران پروانه ساخت هم ندارد. با این اوصاف بعد از آن‌كه فیلم در فرانسه نمایش داده می‌شود، به دلیل ناقص بودن فرآیندهای قانونی‌اش، اكران آن در ایران به مشكل بر می‌خورد. همین هم باعث می‌شود جباری پی ماجرا را بگیرد و در نهایت وقتی می‌بیند كاهانی در مقام تهیه‌كننده، اقدامی برای این كار انجام داده یا نداده؟ در دادگاه حاضر شده و پای شكواییه‌ای را علیه دوست سینمایی‌اش امضا می‌كند كه علایق فوتبالی هم دارد.
حسب اطلاعات منتشرشده، گویا همین شكایت هم باعث شده كه كاهانی پاشنه كفش‌هایش را بالا بكشد و از وزارت ارشاد خواهان نمایش در گروه هنر و تجربه شود و این یعنی تن دادن به قواعد و قوانین داخل ایران. ارشادی‌ها هم نسخه ویدئویی فیلم را برای بازبینی درخواست می‌كنند و بعد از تماشا، موارد اصلاحیه را لیست كرده و در اختیار كاهانی قرار می‌دهند و دقیقا اینجاست كه كارگردان بدقلق سینمای ایران،‌ تصویر این صفحات را در توییتر شخصی‌اش منتشر و این موضوع را تبدیل به یك جریان و خط رسانه‌ای می‌كند.

دست به یكی با خانم یایا
هرچند ایرادها و اصلاحیه‌هایی كه ارشادی‌ها به فیلم گرفته بودند بعضا توسط كاربران به شوخی و مزاح هم گرفته شد اما بودند كسانی كه از قضا دستی هم در فضای سینما داشتند و به این كار كاهانی خرده گرفته و آن را شیوه‌ای برای تبلیغات فیلمش توصیف كردند. فیلمی كه به تلویح آنها احتمالا كیفیتی مانند «خانم یایا» دارد كه مورد انتقاد اكثر تماشاگران قرار گرفت و حالا كاهانی در یك فرار رو به جلو قصد دارد، كیفیت پایین فیلمش را نه متوجه خودش به عنوان كارگردان بلكه متوجه وزارت ارشاد كند.
یكی از كاربران با انتقاد از مواردی كه كاهانی در فیلمش به تصویر كشیده، چنین توییت كرده است: «آقای كاهانی! چطور انتظار دارید با نمایش چنین چیزهایی، فیلمتان اكران شود؟ ایران زندگی نمی‌كنید؟ قوانین و چارچوب‌ها را نمی‌شناسید؟ همین‌كه وزارت ارشاد فیلم‌تان رابا این سكانس‌ها دیده و همچنان از اكران حرف می‌زند، باید خدا را شكر كنید.» یكی دیگر از خبرنگاران سینمایی هم با اشاره به اقدام اخیر كاهانی نوشته: «آقای #عبدالرضا_كاهانی وقتی این كارها رو می‌كنید، بدجور یاد #خانم_یایا می‌افتیم! فیلم بد نیاز به پروپاگاندا داره؛ اگر معتقدید فیلم خوبی ساختید، #وقت_داریم_حالا رو برای عده محدودی از منتقدان و اصحاب رسانه نمایش بدید!»

مجوز نمی‌دهیم!
در میان این هاگیر واگیر مجازی، سینمایی، توییتری، رسانه‌ای و الخ، سازمان سینمایی در یك اظهارنظر قاطع چند خطی به نقل از حسین پارسایی مدیركل شبكه نمایش خانگی این سازمان آب پاكی را روی دست همه ریخته و گفته این فیلم تا زمانی كه این شكلی باشد، مجوز اكران دریافت نخواهد كرد. به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، پارسایی گفته است كارگردان تقاضای اكران در گروه هنر و تجربه را داشته است كه این درخواست با توجه به محتوای فیلم، مستلزم اصلاحات اساسی و بنیادی است كه به كارگردان فیلم اطلاع داده شده است. جناب پارسایی كه خودش هم در این چند ماه به‌دلیل كارگردانی تئاتر موزیكال میلیاردی بینوایان روی تیتر رسانه‌ها بود در ادامه تاكید موكد كرده است كه فیلم مذكور تاكنون اكران نشده و نخواهد شد.

دوپینگ تبلیغاتی برای فیلم ضعیف؟
حالا شاید برایتان جالب باشد، اثری كه در ایران این همه سر و صدا كرده، در نمایش خودش در فرانسه با حاشیه و اظهارنظر خاصی روبه‌رو نبوده و از ظواهر امر چنین برمی‌آید كه در حكم یك اثر معمولی به نمایش در آمده و گذشته است. 
فیلم حتی در سایت IMDB هم با واكنش خاصی مواجه نشده و در نهایت 11 نفر رای به آن داده‌اند. در نگاه این 11 نفر مجموع امتیاز «وقت داریم حالا» 6.7 از 10 است. با این احتساب شاید حق داد به كسانی که اعتقاد دارند فیلم كاهانی یك اثر ضعیف است و آقای كارگردان قصد دارد با بازی روی خطوط قرمز برای خودش امتیاز تبلیغاتی بخرد و با ایجاد حواشی، فیلمش را بالا بكشد. اثری كه احتمالا در گیشه هیچ شانسی برای مطرح و دیده شدن ندارد.