صرفه با صرفه‌جویی است

چند نكته مهم و واجب برای مدیریت مصرف انرژی در روزهایی که همه چیز حسابی گران شده است

صرفه با صرفه‌جویی است

مثل معروفی هست كه می‌گوید شما مراقب سِنت‌ها باشید دلارها خودشان مراقب خودشان هستند. به تعبیر ساده و خودمانی یعنی شما مراقب ریال‌ها باشید، هزارتومان‌ها و ده‌هزارتومان‌ها خودشان از خودشان مراقبت می‌كنند. یك مثل مدیریتی معروف دیگر هم می‌گوید كه شیطان در جزئیات پنهان شده، به عبارت دیگر، آدم از همین جزئیات است كه ضربه می‌خورد. خانوارها نیز معمولا در طول 24 ساعت شبانه‌روز بشدت درگیر ده‌ها مورد از این جزئیات هستند و چون غالباً حواس‌شان به این جزئیات نیست، آخر ماه یا فصل متوجه می‌شوند كم آورده‌اند اما دقیقاً نمی‌دانند از كجا و چه ناحیه‌ای. یكی از این رفتارهای جزئی و همیشگی سر و كار داشتن با مصرف انرژی در قالب مصرف آب و برق و گاز و همچنین كار با وسایل ارتباطی همچون تلفن و حتی اینترنت است. در این مطلب قصد داریم ایده‌هایی را با شما به اشتراك بگذاریم كه منجر به مدیریت هزینه درهمین موارد جزئی می‌شود؛ مدیریت هزینه‌ای كه ابتدای امر تصور می‌كنید ارزش وقت گذاشتن ندارد اما در پایان سال درك خواهید كرد چقدر اشتباه ‌كرده‌اید.

ابتدا باید به این درك و آگاهی برسید كه حتی یك ریال هزینه بی‌مورد و اضافه باید حذف شود. مهم نیست وضع‌تان خوب است یا نه، مهم داشتن این انضباط در سبك زندگی‌تان است. متأسفانه بخشی از مردم به این دیدگاه و آگاهی نرسیده‌اند و تصور می‌كنند اگر كمی وضع‌شان خوب باشد، نیازی به رعایت این موارد ندارند. صرفه‌جویی ابتدا یك وظیفه انسانی و دینی و در گام‌های بعدی یك رفتار دوراندیشانه است كه منجر به كاهش هزینه‌های شما خواهد شد؛ پس لاجرم نمی‌توانید این رفتار را ترك كنید.
سدی در برابر هدررفت گرما
بخشی از انرژی گرمایشی خانه‌ها از طریق منافذ و درها به هدر می‌رود. طبیعی‌ترین پیشنهاد در روزهای سرد استفاده از درزگیرها و پوشاندن این منافذ است. خیلی از خانوارها اقدام به پوشاندن دریچه‌های كولر نمی‌كنند. این كار با برچسب‌های پوشاننده كولر چسبی كه این روزها با قیمت مناسبی می‌توان خرید، شدنی است. البته پیشنهاد نمی‌كنیم این كار را در مورد منافذ و راه‌های درروی انرژی صد درصد انجام بدهید.
درهای آپارتمان را كه رو به راهرو باز می‌شود به حالت طبیعی نگه دارید. در مواقع خطر كه بخاری یا وسایل گرمایشی خوب كار نمی‌كنند، به راه دررویی برای خروج گازهای سمی نیاز است تا خطر به حداقل برسد، اما منافذ دیگر را می‌توانید ببندید. استفاده از پنجره‌های دوجداره نیز گزینه‌ای عالی است، چون هم سر و صدای كمتری به خانه نفوذ می‌كند، هم گرمایش كمتری هدر می‌رود.
مذاكره برای پرداخت متناسب هزینه‌ها
برخی از آپارتمان‌ها مصرف اشتراكی گاز و آب دارند كه این اتفاق باعث ایجاد كدورت‌ها و اختلافاتی می‌شود، ولی سعی كنید این قضیه را به صورت متمدنانه و منطقی حل و فصل كنید. طبیعی است پرداخت هزینه مشترك انرژی صرف شده باید متناسب با تعداد خانوارها و متراژ و تعداد خواب‌های آنها باشد. مصرف انرژی مشترك یك خانوار با آپارتمان تك‌خوابه 50 متری با زوجی كه صبح تا شب سر كار هستند، نباید با پرداخت هزینه یك خانوار پنج نفره با واحد دوخوابه كه غالب افرادش تا شب در منزل هستند، یكسان باشد. غالب شهروندان به دلیل دوری از تنش‌های ناخواسته ترجیح می‌دهند وارد مذاكره در این مورد نشوند. اگر برایتان مقدور است و كار به مشاجره نمی‌كشد، حتما مذاكره و این هزینه‌ها را به نسبت پرداخت كنید.
لامپ‌ها را كم‌مصرف كنید
استفاده از لامپ‌های كم‌مصرف و ال‌ای‌دی و ... جزو گزینه‌های بعدی است. در ضمن باید به یاد داشته باشید كه نیازی نیست همه اتاق‌ها و همه‌جای خانه را روشن نگه دارید، به خصوص اگر دانشجو یا دانش‌آموزی هم دارید، می‌توانید از چراغ‌های مطالعه كم‌مصرف استفاده كنید. بسیار اتفاق می‌افتد تلویزیون‌ها روشن است بدون این‌كه كسی آن را ببیند. پس هر وسیله الكترونیكی را كه نیاز ندارید از برق بكشید.
سختگیری بالا در مصرف آب
می‌دانید در كالیفرنیای آمریكا، آبی را كه استفاده می‌كنند دور نمی‌ریزند؟ در خانه‌های ویلایی، این آب ذخیره شده و به مصرف شست‌وشوی ماشین وخانه وحیاط و ... می‌رسد.
سپس آب ناشی از شست‌وشوی خانه،‌ ماشین و... نیز به مصرف آبیاری گیاهان می‌رسد. در ایران تقریبا هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. مصرف آب در حمام‌های ایرانی چند برابر میزان متوسط در كشوری مثل فرانسه است. باید مصرف بهینه را یاد بگیریم. نیازی نیست آب تا پایان استحمام شما باز شد. برای شست‌وشوی ظروف هم نیازی به باز بودن آب نیست چون می‌توان با كمترین آب آنها را تمیز كرد. بخشی از آب استفاده شده قابلیت ذخیره‌سازی برای كاربردهایی مانند شست‌وشوی راه‌پله، ماشین، آبیاری گیاهان و... را دارد. به این بیندیشید که هر لیتر آب برای شما، ده، 20 و حتی 50هزار تومان می‌ارزد؛ سختگیری زیادی در مصرف آن داشته باشید.
شیرهای استاندارد داشته باشید
در حوزه مصرف آب دو نكته دیگر هم مهم است. اول این‌كه بخشی از آب مورد نیاز خانوارها از طریق شیرهای خراب به صورت قطره قطره به هدر می‌رود. نكته دوم این‌كه به واسطه استفاده از شیرهای قدیمی یا غیراستاندارد، تنظیم آب سرد و گرم به سختی اتفاق می‌افتد و همین امر باعث هدر رفتن مقدارقابل توجهی آب در زمان تنظیم می‌شود. به این منظور یا شیرهای منزل را درست كنید یا از شیرهای استاندارد استفاده كرده یا اقدام به سرویس مجدد آبگرمكن‌های دیواری منزل كنید. این دست آبگرمكن‌ها پس از مدتی دچار رسوب‌گرفتگی می‌شوند و به همین دلیل در هدایت آب گرم خلل ایجاد می‌كنند. وقتی كه محفظه اصلی این آبگرمكن‌ها جدا شده و از طریق اسید شست‌وشو داده شوند، تازه متوجه می‌شوید چه میزان از رسوب در آن وجود داشته؛ حتما از این بابت متعجب خواهید شد.
نبود مدیریت درست تلفن و اینترنت
یكی از مشكلات رایج خانوارها این است كه نمی‌توانند هزینه‌های تلفن و اینترنت را مدیریت كنند كه دلیلش استفاده آنی از آنها و پرداخت آتی هزینه‌های آن است. چون هزینه‌ها نیز یكجا پرداخت می‌شود، اغلب خانوارها متوجه نمی‌شوند با وسایل ارتباطی خود چگونه رفتار كرده‌اند. این وضعیت در اینترنت خانگی و موبایلی و... به این صورت اتفاق می‌افتد كه حجم خریداری شده تمام می‌شود و اعضای خانواده بدون هیچ محاسبه‌ای اقدام به خرید حجم اضافه می‌كنند. البته ما پیشنهاد نمی‌كنیم این قبیل وسایل را كنار بگذارید چون هیچ عقل سلیمی این را توصیه نمی‌كند.
اما هر عقل سلیمی می‌پذیرد كه مصارف بیهوده را باید حذف كرد. استفاده دائم از نرم‌افزارهای شبكه‌های اجتماعی باعث می‌شود حجم زیادی از اینترنت شما مصرف شود. گاهی نیز به واسطه نداشتن مدیریت درست تنظیمات اینترنت، دانلودهای غیرمعمول و به روز شدن‌های ناخواسته نرم‌افزارهای داخل رایانه یا گوشی همراه شما اتفاق می‌افتد. از سوی دیگرچون هزینه‌های گفت‌وگوهای تلفنی بعدها پرداخت می‌شود، اعضای خانوار دركی از وضعیت این هزینه‌ها ندارند. این اتفاق دركشورهای توسعه‌یافته به این صورت رخ می‌دهد كه شهروندان به واسطه وجود كارت‌های اعتباری، هزینه‌های آنی كلانی انجام می‌دهند و متوجه وضعیت هزینه‌كرد خود نمی‌شوند، به این امید كه بعدها آن را پرداخت خواهند كرد.
قبض‌های تلفن ثابت‌و همراه را دقیق بررسی كنید
استفاده از نرم‌افزار‌های شبكه‌های مجازی اجتماعی را مدیریت كنید. لازم نیست این برنامه‌ها همیشه باز باشند پس برای خودتان زمان‌های مشخص بگذارید. اگر زمان مشخص نگذارید به استفاده از آنها اعتیاد پیدا خواهید كرد. با توجه به آنلاین بودن‌تان سعی كنید بخشی از ارتباطات خود را از طریق اینترنت انجام بدهید و لاجرم نیازی نیست برای هر چیزی تماس بگیرید.
خلاصه‌گویی و جلوگیری از ارتباطات و تماس‌های غیرضروری هم یكی از رایج‌ترین توصیه‌هاست. قبض‌های تلفن ثابت و همراه و هزینه اینترنت را دقیقا بررسی كنید. امكان كم كردن هزینه برخی از خدمات در تلفن‌همراه و اینترنت وجود دارد، در حالی كه روح‌تان هم از آن بی‌خبر است.