استدلال گوشتی برای اف .ای. تی .اف

جام‌جم با توجه به سخنان دیروز رئیس جمهور، رابطه گرانی گوشت و اف.ای.تی.اف را بررسی می‌کند

استدلال گوشتی برای اف .ای. تی .اف

قیمت گوشت گوسفندی و گاوی به ترتیب در بازار تهران به 115 و 88 هزار تومان رسیده است كه كارشناسان معتقدند نحوه توزیع و عدم نظارت باعث گرانی گوشت شده است. با این‌كه كارشناسان، دستگاه‌های مسؤول برای تأمین و توزیع این کالا را مقصر می‌دانند، روز گذشته ‌ رئیس‌جمهور اعلام كرد گرانی گوشت به‌دلیل نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام‌مالی موسوم به اف.ای.تی.اف است.

روحانی با انتقاد از تأخیر در تصویب لوایح چهارگانه مدنظر اف.ای.تی.اف مشكلات بانكی را ناشی از این تأخیر دانست و با اشاره به گرانی گوشت در كشور گفت: ما مدت سه هفته به دلیل مشكل انتقال پول برای گوشت‌هایی كه وارد شده بود و در گمرك مانده بود شاهد یك اتفاق بودیم. درست است كه كشور باید در مسائلی همچون گوشت، مرغ و سایر نیازمندی‌ها خودكفا شود، اما همان ۱۰ درصدی كه باید وارد شود اگر در زمان خود وارد بازار نشود، دچار مشكل می‌شویم.
وی ادامه داد: گوشت توسط یك شركت خصوصی وارد كشور شده بود، اما به‌دلیل آن‌كه برای انتقال پول آن با مشكل مواجه شدیم امكان خروج و آزادسازی آن در گمرك وجود نداشت.
در حالی روحانی علت مشكل گرانی گوشت در سال جاری را به تصویب نشدن لوایح اف.ای.تی.اف و مشكلات بانكی ربط داده كه آمارهای اعلامی دولت نشان می‌دهد میزان واردات گوشت در سال جاری تقریبا 5/2 برابر رقم سال گذشته بوده؛ بنابراین مشكلی در واردات گوشت نبوده و اگر گوشت گران شده به علت سیستم معیوب توزیع دولت بوده است.
سخنان روحانی با مواضع قبلی وی هم متفاوت است. روحانی 29 بهمن در جلسه شورای اداری هرمزگان گفت: امسال هم تولید و هم واردات گوشت بیشتر است، اما به دلیل گران بودن نهاده‌ها قیمت افزایش یافته است و اگر دلالان بازار را به هم می‌زنند باید همه كمك كنند.
 دلیل قاچاق دام ارزان بودن آن نسبت به كشورهای اطراف است، شما ببینید گوشت در كشورهای همسایه چند دلار است و اینجا چند است، بنابراین دلیل قاچاق كالا به خارج از كشور گرانی نیست، بلكه دلیل آن ارزانی نسبت به كشورهای همسایه است.
اظهارات روحانی در حالی است كه آمار گمرك در این زمینه نشان می‌دهد تا 30 بهمن سال جاری 101 هزار و 69 تن گوشت منجمد ترخیص شده كه این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوتی ندارد، اما در این مدت 36 هزار و 22 تن گوشت قرمز گرم ترخیص شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل  حدود 150 درصد افزایش یافته است.
یك مقام مسؤول در گمرك ایران با بیان این‌كه گوشت از مسیر سبز گمركی بدون معطلی و كمتر از یك ساعت ترخیص می‌شود گفت: كار گمرك زمانی آغاز می‌شود كه اظهار ورود یا خروج كالا انجام شود و زمانی كه این كار صورت بگیرد كمتر از یك ساعت كالا به مقصدی كه موردنظر است ارسال می‌شود.
وی با تاكید بر این‌كه ما علاوه بر واردات گوشت از بندر شهید رجایی از گمركات دیگر نیز واردات داریم افزود: گمرك آستارا اخیراً 200 كانتینر گوشت از كشورهای آسیای میانه وارد كرده و این در حالی است كه از بندر شهید رجایی 106 كانتینر گوشت ترخیص شده است.
این مقام مسؤول تاكید كرد: 99 درصد محموله‌های گوشت قرمز به گمرك وارد و ترخیص شده و تنها شرط ما برای این كار مجوز دامپزشكی است.
وی به موضوع گوشت‌هایی كه در بنادر گمرك مانده‌اند اشاره كرد و گفت: به دلیل شرایط تحریم برخی واردكنندگان هنوز نتوانسته‌اند مدارك خود را تحویل دهند. به بیان بهتر تخصیص ارز برای آنها هنوز انجام نشده اما این به آن معنا نیست كه هیچ كالایی وارد نمی‌شود.
به گفته وی، حجم گوشتی كه در گمرك مانده آنقدر كم است كه تاثیری در تنظیم بازار ندارد.
این مقام مسؤول در گمرك ایران با اشاره به واردات كالاهای اساسی تصریح كرد: 25 قلم كالای اساسی با ارز 4200 تومانی برای تنظیم بازار وارد می‌شوند كه آمارها نشان می‌دهد واردات آنها یك میلیون تن نسبت به 11 ماهه سال گذشته افزایش داشته است.
این ارقام نشان‌دهنده افزایش واردات كالاهای اساسی و ترخیص آنها از گمرك است و افزایش نرخ‌ها در بازار داخل هیچ ارتباطی به پیوستن و نپیوستن به اف.ای.تی.اف ندارد، به این دلیل كه كالا به میزان كافی به كشور وارد و ترخیص شده است.
وی به افزایش هزینه‌های تحریم برای نقل‌وانتقال پول اشاره كرد و گفت: برخی كشورهایی كه كالاهای اساسی ما را تأمین می‌كنند به صورت مستقیم با بانك‌های ایرانی فعالیت ندارند اما بانك‌های واسطه این كار را انجام می‌دهند كه بین 5 تا 10 درصد هزینه‌های واردات را افزایش می‌دهد اما كالاها با قیمت دو برابر به دست مردم و مصرف‌كننده می‌رسد كه نشان‌دهنده مسیر ناهموار توزیع است.
بررسی واردات گوشت در كشور نشان می‌دهد 90 درصد گوشت مورد نیاز كشور در داخل تولید می‌شود و فقط 10 درصد واردات صورت می‌گیرد.

توزیع نامناسب
منصور پوریان، رئیس شورای تأمین گوشت به دلایل افزایش قیمت گوشت اشاره كرد و به خبرنگار ما گفت: دلیل اصلی گرانی گوشت افزایش هزینه‌های تولید است و هیچ ارتباطی به كمبود واردات ندارد.
وی تاكید كرد: گوشت به میزان كافی و حتی بیشتر از مرزهای كشور به صورت قانونی وارد شده و اما در برخی مناطق به دلیل توزیع نامناسب باعث گرانی این كالا شده است.
پوریان با بیان این‌كه نوسانات اخیر نرخ ارز، گرانی را به همه كالاها تحمیل كرده، افزود: بخشی از گرانی همه كالاها مربوط به نرخ ارز است اما در برخی موارد بیشتر از این‌كه ارز روی آنها تأثیر بگذارد توزیع نامناسب باعث می‌شود قیمت كالا تا چند برابر افزایش یابد كه در مورد گوشت چنین اتفاقی افتاده است.
این مقام صنفی با تاكید بر این‌كه به‌هم‌ریختگی در همه بازارها مشاهده می‌شود و دولت باید با این موضوع مقابله كند، گفت: به جای این‌كه مسائل حاشیه‌ای را مقصر گرانی بدانیم با در نظر گرفتن واقعیات می‌توانیم بهترین راهكار را برای بهبود شرایط به كار بگیریم در غیر این صورت فقط صورت مساله را پاك كرده‌ایم.
چند روز قبل مسعود بصیری، مدیركل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد كشاورزی اعلام كرد: براساس آمار گمرك ایران، طی امسال ۹۷ هزار تن گوشت منجمد گوساله وارد شده و واردات گوشت گوسفندی نیز به میزان ۳۶ هزار تن به صورت لاشه انجام شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش (5/2برابر) نشان می‌دهد.
بصیری گوشت قرمز مورد نیاز كشور را سالانه حدود ۹۶۰ هزار تن عنوان كرد و گفت: تولید گوشت قرمز در داخل كشور كاهش نداشته است و فقط ۱۲ تا ۱۳ درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود.

گمرک هم آمار روحانی را تایید نمی کند
رئیس‌كل گمرك ایران هم چند بار تاكید كرده واردات كالاهای اساسی امسال كاهش نیافته است. مهدی میراشرفی درباره نحوه تأمین و توزیع گوشت وارداتی گفته است: در 11 ماه امسال 137 هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده كه این آمار غیر از واردات دام زنده و مواد پروتئینی و مرغ بوده و میانگین ماهانه واردات 12 هزار و 500 تن گوشت بوده است. میراشرفی افزود: هم‌اكنون 600 تا 700 كانتینر گوشت در گمرك وجود دارد كه وجود این تعداد كانتینر كاملاً طبیعی است و در گمرك هر كالایی كه وارد شود پس از اخذ مجوزی، ترخیص خواهد شد. 
رئیس‌كل گمرك با انتقاد از برخی كه از كاهش واردات كالاهای اساسی اخباری منتشر كرده بودند، افزود: در 11 ماهه امسال واردات 25 قلم كالاهای اساسی در مقایسه با سال‌های گذشته نه تنها كاهش نیافته بلكه به لحاظ وزنی افزایش یافته و امسال یك میلیون تن بیشتر از سال گذشته كالاهای اساسی وارد كشور شده است و در خصوص آمار نهاده‌های دامی در بحث ذرت در 11 ماهه امسال 17 درصد افزایش نشان می‌دهد. 
میراشرفی افزود: 99 درصد گوشت‌هایی كه به گمرك وارد می‌شود از مسیر سبز آنجا عبور می‌كند و كمتر از چند ساعت در گمرك می‌ماند و دو تا سه روزه مجوز دامپزشكی آنها اخذ می‌شود. 

واكنش حجتی: گرانی گوشت ربطی به واردات ندارد
روز گذشته محمود حجتی، وزیر جهاد كشاورزی هم نسبت به موضوع گرانی گوشت واكنش نشان داد و اعلام كرد افزایش قیمت گوشت ربطی به واردات یا قاچاق دام ندارد.
وزیر جهاد كشاورزی نقش قاچاق و واردات در افزایش قیمت گوشت قرمز را در بازار رد كرد و گفت: زمانی كه تفاوت قیمت بین گوشت توزیعی و بازار وجود دارد و توزیع هم محدود است، این مشكلات رخ می‌دهد.
محمود حجتی در جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: این‌كه می‌گویند قاچاق سبب افزایش قیمت شده درست نیست، زیرا 58 میلیون رأس دام سبك تولید می‌شود، در حالی كه حجم قاچاق نزدیك به یك میلیون رأس است و این مقدار نمی‌تواند نقش آنچنانی در قیمت‌ها داشته باشد.
وزیر جهاد كشاورزی افزایش قیمت گوشت قرمز را با توجه به میزان افزایش هزینه‌های تولید این محصول، غیرمنطقی برشمرد و اظهار كرد: رشد بهای این كالا غیرقابل قبول است و ارتباطی نیز به حجم واردات ندارد.
وی به انتقادات از ترخیص نشدن گوشت در بنادر اشاره كرد و افزود: در هفته گذشته 116 كانتینر ترخیص و 170 كانتینر جدید نیز وارد شد و این‌طور نیست كه تعدادی كانتینر به طور ثابت در بندر مانده باشد.
این مقام مسؤول در عین حال گفت: در این بین 550 كانتینر به دلیل مشكلات تأمین ارز در بنادر مانده است كه با اقدام‌های صورت گرفته، مشكل
 250 كانتینر آن حل شد. در حالی موضوع انحصار در واردات گوشت مطرح می‌شود كه 97 شركت گوشت گوساله و 170 شركت گوشت گوسفندی وارد كشور كرده‌اند.  وزیر جهاد كشاورزی درباره مشكلات توزیع گوشت گفت: برای رفع این مشكل برخی پیشنهاد توزیع كوپن را دادند كه رد شد و اكنون نیز توزیع هدفمند گوشت ضرورت دارد.