خطر جنگ اتمی!

حملات هوایی هند به پاکستان، تنش ها در این منطقه ملتهب را به اوج رسانده است

خطر جنگ اتمی!

پس از ده روز كشمكش در رسانه‌های دو كشور، صبح روز گذشته جنگنده‌های نیروی هوایی هندوستان به پایگاه شبه‌نظامیان در خاك پاكستان حمله كرده و به گفته مقامات هندی بین 200 تا 300 نفر از شبه‌نظامیان وابسته به گروه خودخوانده «جیش محمد» را كشتند. این درحالی است كه پاكستان ضمن محكومیت تهاجم نظامی هند، ادعای دهلی‌نو مبنی بر هدف قرار دادن پایگاه‌های تروریستی در خاك این كشور را رد كرده و می‌گوید به تناسب پاسخ خواهد داد. از سال 1971 تاكنون این نخستین بار است كه جنگنده‌های نیروی هوایی هند از خط واقعی كنترل عبور كرده و وارد حریم هوایی پاكستان می‌شوند.

دیروز صبح، وزارت خارجه هند با صدور اطلاعیه‌ای اعلام كرد، حمله هوایی به كمپ گروه جیش محمد در اراضی تحت كنترل پاكستان در كشمیر مورد مناقشه ضرورت داشته، چرا كه اسلام‌آباد از اتخاذ تدابیری برای حذف پناهگاه تروریست‌ها باز مانده است. به گزارش اسپوتنیك، در بیانیه وزارت خارجه هند آمده است: هند بارها از پاكستان خواسته بود اقدامی علیه این گروه انجام دهد تا از آموزش و مسلح شدن این افراطی‌ها درون پاكستان جلوگیری به عمل آید. پاكستان اما هیچ اقدام موثری برای حذف تروریسم از خاك خود انجام نداده است.
 واكنش پاكستان
در مقابل این اظهارات، مقام‌های عالی سیاسی و نظامی پاكستان ضمن محكومیت تهاجم نظامی هند، ادعای دهلی‌نو مبنی بر هدف
قرار دادن پایگاه‌های تروریستی در خاك پاكستان را رد كردند. همچنین عمران خان، نخست‌وزیر پاكستان روز گذشته نشست فوق‌العاده كمیته امنیت ملی پاكستان را برگزار كرد. در این نشست علاوه بر نخست وزیر، وزرای خارجه، دفاع، دارایی و رئیس ستاد مشترك ارتش، فرماند‌هان ارتش، نیروی هوایی، دریایی و روسای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی حضور داشتند. اعضای این كمیته اعلام كردند كه این كشور در مناسب‌ترین زمان پاسخ تهاجمی نظامی هند را خواهد داد. آنان با بیان این‌كه هند با نقض حریم هوایی پاكستان به دنبال دستیابی به منافع انتخاباتی است افزودند اقدام هند صلح و ثبات در منطقه را با خطری جدی روبه‌رو كرده است.
رسانه‌های هندی به نقل از مقامات این كشور ادعا كردند در حمله صبح دیروز 200 تا 300 شبه‌نظامی كشته شدند. سخنگوی ارتش پاكستان نیز تایید كرد جنگنده‌های هندی در نیمه شب حریم هوایی پاكستان را در امتداد خط كنترل مرزی نقض كردند، اما به گفته او با مشاهده واكنش سریع جنگنده‌های پاكستانی به سرعت مجبور به ترك منطقه شدند. روزنامه هندوستان تایمز و به نقل از مقامات هندی اعلام كرد 12 جنگنده میراژ 2000 نیروی هوایی هند در ساعت 4 صبح روز سه‌شنبه سه پایگاه شبه‌نظامیان در مناطق بالاكوت، مظفرآباد و چاكوتی در خاك پاكستان را بمباران كردند. به گفته این منبع این جنگنده‌ها مجهز به بمب‌های لیزری بودند.پایگاه گروه تروریستی جیش محمد در منطقه بالاكوت، بزرگ‌ترین پایگاه این گروه محسوب می‌شود. شهر بالاكوت واقع در استان خیبر پختونخوای پاكستان در
 50 كیلومتری خط واقعی كنترل در منطقه كشمیر قرار دارد.  این منطقه‌ از زمان پایان حكومت استعماری انگلیس صحنه رخ‌دادن سه جنگ میان هند و پاكستان را موجب شده است.
 شروع تنش‌ها
هرچند هند و پاكستان تاكنون سه بار بر سر منطقه كشمیر با یكدیگر وارد جنگی تمام عیار شده‌اند، اما تنش‌های كنونی از یك هفته پیش شروع شد. زمانی كه بر اثر یك حمله انتحاری به اتوبوس حامل نظامیان هندی در كشمیر 25 بهمن 44 نفر از آنان كشته شدند. شبه‌نظامیان موسوم به جیش محمد، مسؤولیت این حمله را به‌عهده گرفتند. دولت هند می‌گوید این شبه‌نظامیان مورد حمایت دولت پاكستان بوده و پایگاه‌هایشان دراین كشور قرار دارد.
كشمكش‌های سیاسی به فراخوان سفرای دو كشور منجر شد و نیروهای مسلح هردو كشور به حالت آماده باش در آمدند. بعضی از منابع می‌گویند دولت هند خود را یك هفته پیش برای انجام این حمله آماده كرده بود، اما سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به این كشور موجب تعویق آن شد. به گفته این منابع، دولت نارندا مودی به شدت تحت فشار افكار عمومی كشورش قرار داشت و باید هرچه زودتر پاسخی به این حمله می‌داد. حمله روز گذشته از این جهت اهمیت دارد كه نشان می‌دهد تنش‌ها بین دو قدرت اتمی شرق آسیا بالا گرفته است و همین مساله، موضوع را حساس‌تر و خطرناك‌تر می‌كند.
در ادامه این تنش‌ها  اس سرینیواسان، فرمانده پایگاه نیروی هوایی هند در چندیگر گفته است: ما برای بدترین شرایط آماده هستیم. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز صبح دیروز یك جلسه فوری با مقامات دولتی و امنیتی هند برگزار كرد. در پی تنش ایجاد شده میان این دو كشور، بازار سهام هند و بهای روپیه با كاهش روبه‌رو
شد.
دو همسایه هند و پاكستان از زمان استقلال اسلام‌آباد از دهلی‌نو در سال 1947 میلادی تاكنون پیوسته شاهد تنش و منازعات مرزی بوده است. این منازعات درحالی استمرار پیدا كرد كه دو كشور طی سال‌های گذشته نیز در پی یك رقابت تسلیحاتی تلاش كردند آزمایش‌های اتمی متعدد انجام دهند. رقابت دو كشور در ساخت موشك‌های بالستیك با قابلیت حمل كلاهك‌های هسته‌ای گوشه دیگری از این رقابت‌ها بوده است.
بازداشت صیادان در آب‌های آزاد، موضوع برداشت از حوزه‌های آبی مشترك، مشكلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو كشور، قربانی شدن شهروندان پاكستانی و هندی و انگشت اتهام به سوی اتباع دو كشور در این حملات و درگیری‌ها میان مرزبانان هند و پاكستان را می‌توان بخش دیگری از این تنش‌ها به حساب آورد.
بسیاری از رهبران سیاسی پاكستان از جمله عارف علوی، رئیس‌جمهور، روسای مجالس ملی و ایالتی و روسای احزاب مختلف این كشور اقدام دیروز هند را محكوم كردند. احزاب مطرح پاكستانی به ویژه حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم با قدردانی از واكنش فوری نیروی هوایی این كشور به تجاوز جنگنده‌های هندی، گفتند پاكستان به هر قیمتی از خاك خود دفاع خواهد كرد.