كنترل فشار خون  با ورزش صبحگاهی

كنترل فشار خون با ورزش صبحگاهی

گروهی از متخصصان علوم پزشكی در استرالیا تاكید دارند ورزش صبحگاهی در كنار پیاده‌روی‌های كوتاه در طول روز به كاهش فشارخون كمك می‌كند.
گروهی از متخصصان استرالیایی در یك مطالعه تازه دریافتند ۳۰ دقیقه ورزش صبحگاهی به همراه پیاده‌روی‌های كوتاه در طول روز در كنترل فشار خون موثر است. راه رفتن‌و پیاده‌روی‌های سه دقیقه‌ای كه مانع نشستن‌های طولانی مدت می‌شود برای افراد میانسال و بخصوص زنان چاق یا مبتلا به اضافه وزن مفید است.
این متخصصان می‌گویند: نشستن‌های طولانی مدت رفتار شایعی در جوامع مدرن است و نوع زندگی و كار افراد به شكلی است كه آنان را به نشستن بیشتر تشویق می‌كند.در حالی كه نشستن‌های طولانی مدت در طول روز موجب بالا‌رفتن فشار خون می‌شود كه فاكتور خطرزایی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است.
فعالیت جسمی منظم باعث می‌شود عضله قلب قوی‌تر شود. قلب قوی‌تر مقدار بیشتری خون را با تلاش كمتری تلمبه می‌كند. وقتی قلب با فشار كمتری بتواند خون را تلمبه كند، نیروی وارد بر شریان‌ها كاهش می‌یابد و فشار خون پایین می‌آید. اگر فعالیت جسمی روزانه افزایش یابد، فشار خون را به‌طور میانگین 4 تا 9 میلی‌متر جیوه كاهش می دهید. این میزان پایین آوردن فشار خون به اندازه تاثیر برخی داروهای كاهنده فشار خون است. در برخی افراد انجام مقداری ورزش ممكن است آنقدر فشار خون را پایین بیاورد كه نیاز به مصرف دارو به‌وسیله آنها را برطرف كند.
اگر فشار خون در حد مطلوب (كمتر از 120 روی 80 میلی‌متر جیوه) باشد، ورزش می‌تواند مانع بالا رفتن آن از این حد طبیعی با افزایش سن شود. ورزش منظم همچنین به حفظ وزن مطلوب كمك می‌كند كه این هم راه دیگری برای كنترل فشار خون است. البته حدود یك تا سه ماه طول می‌كشد ورزش منظم، اثر خود را بر پایین آوردن فشار خون نشان دهد. / ایسنا