سفر راهبردی روحانی به عراق

سفر راهبردی روحانی به عراق

سفر دكتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق یكی از سفرهای مهم و راهبردی تلقی می‌شود از این جهت ‌كه رئیس‌جمهور در سفر به عراق در واقع دورنمای یك رابطه روبه رشد را با دولت عراق ترسیم خواهد كرد. این سفر از چند زاویه حائز اهمیت و قابل تجزیه و تحلیل است؛ نخست این‌كه شرایط عراق به‌گونه‌ای است كه گزارش‌ها نشان می‌دهد آمریكا در حال سازماندهی گروهك‌های تروریستی داعش و منافقین است تا در فرصتی مناسب این گروهك‌ها را برای ایجاد ناامنی به عراق منتقل و شرایطی را فراهم كند كه مرزهای مشترك عراق و ایران به خصوص در شمال عراق دستخوش ناامنی شود.
ایران پس از سال 2003 و در پی سرنگونی رژیم صدام حسین برای تامین امنیت عراق تلاش‌های زیادی كرده است. بویژه در پنج سال اخیر - كه عراق تحت سیطره گروهك تروریستی داعش قرار داشت - ایران تمام توان خود را برای سركوب این گروهك تروریستی به‌كار گرفت و برای تامین امنیت و ثبات عراق هزینه‌های سنگینی را پرداخت و به همین دلیل این سفر در حوزه نظامی و امنیتی ابعاد بسیار گسترده‌ای را دنبال می‌كند. 
در حوزه سیاسی، آمریكا سعی می‌كند روابط عراق و ایران به پایین‌ترین سطح خود برسد. ضمن این‌كه عربستان سعودی و بعضی از كشورهای عرب منطقه سعی می‌كنند دولت عراق را تحت فشار قرار بدهند تا روابط خود را با ایران كاهش بدهد و به سمت دایره تنگ عربی بازگردد و در حقیقت یك مجموعه عربی را علیه ایران تشكل بدهند كه با توجه به رویكرد جریان‌های سیاسی عراق و نگاه مثبت جامعه این کشور اعم از شیعه، سنی و كرد نسبت به ایران، رژیم عربستان در تاثیرگذاری روی دولت عراق ناكام مانده است.
موضوع دیگر در دستور كار، روابط اقتصادی ایران و عراق است. الان حجم صادرات ایران به عراق بالغ بر 12 میلیارد دلار است كه رویكرد جمهوری اسلامی ایران در سه سال آینده این است كه این رقم به 20 میلیارد دلار برسد. با توجه به این‌كه عراق دروازه مهمی برای كالاهای ایران به سمت غرب آسیا مخصوصا سوریه و لبنان است ـ لذا جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد بازار برای كالاهای ایرانی اهمیت زیادی قائل است.
نكته دیگر موضوع تاثیرگذاری مراجع عراق، به‌ویژه آیت‌ا... سیستانی در كنترل جریان‌های سیاسی عراق است. آیت‌ا... سیستانی نقش مهمی در ایجاد وفاق و همدلی در عراق داشته، لذا آقای روحانی در دیدار با این مرجع شیعی مسائل مربوط به روابط جریان‌های سیاسی و نیروهای مردمی عراق با ایران را مورد بحث قرار خواهد داد بنابراین باید این سفر را به صورت راهبردی ارزیابی كرد که می‌تواند شاكله روابط استراتژیك تهران و بغداد را در آینده ترسیم كرده و مانع از این شود كه آمریكا سیاست‌های خود را به عراق دیكته كند.