خط و نشان اینستکس برای برنامه موشکی

در مهمانی منزل سفیر آلمان در تهران چه گذشت؟

خط و نشان اینستکس برای برنامه موشکی

40 روز پس از رونمایی اروپایی‌ها از سازوكار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستكس، پر فیشر، مدیر آلمانی این ساز و كار به همراه هیاتی به ایران آمده تا با مقامات كشورمان درباره چگونگی عملیاتی كردن آن گفت‌وگو كند. جالب این‌كه بیش از ده ماه از زمان خروج آمریكا از برجام می‌گذرد و هنوز اروپایی‌ها در حال تحقیق درباره چگونگی عملیاتی كردن ساز و كار حفظ برجام هستند. اروپایی‌ها اینستكس را 11 بهمن رونمایی كردند و مدیریت آن را به فیشر، بانكدار بازنشسته آلمانی و مدیر پیشین كامرتس بانك دادند. این ساز و كار در فرانسه به ثبت رسیده و قصد دارد معاملات غیردلاری میان ایران و اروپا را ممكن كند.

در شرایطی كه اروپایی‌ها با استفاده از فرصت خروج آمریكا از برجام، در حال آزمودن توانمندی‌های خود در عرصه بین‌المللـــــی هستند، دوشنبه‌شـــب منطقه الهیه تهران، وعده‌گاه مقامات سه كشور سهامدار اینستكس بود و روسای نمایندگی‌های فرانسه و انگلیس در تهران با حضور در ضیافت شامی كه در محل اقامت سفیر آلمان ترتیب داده شده بود از پرفیشر استقبال كردند.
اما مقامات اروپایی مقیم تهران تنها حاضران مراسم منزل میشائیل كلور برشتولد، سفیر آلمان نبودند و سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و پنج نفر از بازرگانان بخش خصوصی نیز در این جلسه حضور داشتند.
جزئیاتی كه از ضیافت شام منزل سفیر منتشر شده نشان می‌دهد گرچه مقامات اروپایی استقبال گرمی از پر فیشر داشتند و برای او ضیافت مفصلی ترتیب دادند، اما استقبال مقامات ایران به آن گرمی نبوده است.
از مراسم منزل سفیر، خبر رسمی منتشر نشده اما برخی حاضران در این جلسه روایت‌های خود را از این مراسم بیان كرده‌اند كه نشان می‌دهد فضای مراسم چندان گرم نبوده است.
مجید قدیری، رئیس انجمن خوراك دام و طیور كه در مهمانی دوشنبه شب حضور داشت در گفت‌وگو با جام‌جم از گلایه عراقچی از اروپایی‌ها در این جلسه گفت. به گفته قدیری، معاون سیاسی وزیر خارجه كشورمان در صحبت‌های كوتاهی در این جلسه از نحوه شروع و اجرای كانال مالی، اظهار گله مندی و ناامیدی كرد و بسیار صریح و شفاف آب پاكی را روی دست دوستان اروپایی ریخت. این فعال اقتصادی با توجه به صحبت‌های دوشنبه شب عراقچی معتقد است اهالی دولت نیز از عملكرد اینستكس رضایت كافی ندارند.
قدیری، اظهارات رئیس آلمانی اینستكس در مراسم دوشنبه شب را نیز این‌گونه روایت می‌كند: 31 ژانویه پس از چند ماه كار بی‌وقفه با همكاری فرانسه و بریتانیا، اینستكس كه یك ابزار بین‌المللی است ایجاد شد و به این‌ترتیب به وعده خودمان عمل كردیم. اینستکس به معنای وسیله‌ای برای پشتیبانی از تراكنش‌های تجاری است كه قرار است در دراز مدت از شركت‌هایی كه مراودات قانونی با ایران دارند، حمایت كند. ایجاد اینستكس اولین گام مهمی بود كه برداشته شد. ما وارد عرصه جدیدی شدیم و حال باید قدم به قدم پیش برویم تا بتوانیم اینستكس را در نزدیك‌ترین زمان ممكن عملیاتی كنیم.
گرچه فیشر در این اظهارات، امیدوارانه صحبت كرده، اما رئیس انجمن خوراك دام و طیور چندان به آینده فعالیت‌های این بانكدار بازنشسته آلمانی و همكارانش امیدوار نیست و در این زمینه به پاسخ‌های فیشر به سوالی كه در ضیافت شام از او پرسیده است اشاره می‌كند.
قدیری در این جلسه با تشریح برخی موانع موجود بر سر راه اینستكس از فیشر می‌پرسد با وجود این موانع چطور این ساز و كار اجرایی خواهد شد؟
پاسخ فیشر در پاسخ به سوال این فعال اقتصادی این است كه اینستكس یك نوزاد تازه متولد شده است و تا بزرگ شود مدت زمان طولانی لازم است.
رئیس انجمن خوراك دام و طیور بر همین اساس می‌گوید: اروپایی‌ها خوشحال هستند كه این كانال راه‌اندازی شده زیرا شركت‌های كوچك و متوسط آنها می‌توانند در این كانال راحت‌تر فعالیت تجاری كنند، اما موضوعی كه مهم است نحوه عملكرد این كانال مالی و سهولت برای بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران در كوتاه مدت است كه تا این لحظه مشخص شده سمبه پرزور نیست و اگر سیاستگذاران اقتصادی ما به فكر چاره دیگری نباشند این احتمال وجود دارد كه در نحوه انتقال پول جهت خرید دارو، كالاهای اساسی و نهاده‌های دامی تولید خوراك دام با چالش بیشتری مواجه شویم.
قدیری با بیان این‌كه از نظر بنده این كانال مالی راه‌اندازی می‌شود اما به دلایل متعدد كار نخواهد كرد و نیازهای ما را نمی‌تواند تامین كند، می‌گوید: نشانه‌های مشخصی هم وجود دارد مثلا هم‌اكنون همتای اینستكس، در ایران راه‌اندازی نشده و مشخص نیست همتای آقای پرفیشر در ایران چه كسی است؟ همچنین این سوال مطرح است كه آیا سازوكار عملیاتی كردن این كانال در كشورمان فراهم شده است؟
ترك زودهنگام جلسه
توسط عراقچی
توضیحات قدیری تا حد زیادی مشخص‌كننده فضای حاكم بر ضیافت شام منزل سفیر آلمان بود اما یكی دیگر از حاضران در این مراسم كه نخواست نامش فاش شود توضیحات بیشتری درباره این جلسه داده است.
این منبع آگاه با بیان این‌كه فضای حاكم بر این مهمانی چندان مثبت نبوده به خبرنگار جام‌جم گفت: در جمع خصوصی چند نفره‌ای كه بعضی از حاضران با آقای پرفیشر داشتند بحثی درباره جدیت اتحادیه اروپا درباره سازوكارهای مالی جدید با ایران مطرح شد. در این گفت‌وگوی كوتاه آقای پرفیشر موضوع اف.ای.تی.اف و بحث‌های موشكی را مطرح كردند و به نوعی مساله را به موضوع تغییر و تحولات در عرصه سیاست‌های منطقه‌ای ایران كشاندند.
این فعال اقتصادی حاضر در ضیافت شام منزل سفیر افزود: در ادامه جلسه آقای عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه خیلی محكم و شفاف در این باره توضیح دادند كه طرح این موضوعات ربطی به سازوكار مالی ندارد و اروپاییان باید به تعهدات‌شان در این زمینه عمل كنند و اگر آنها می‌خواهند كاری در این زمینه انجام دهند نباید آن را محدود و مشروط به اما و اگرهای غیرمرتبط كنند.
این مقام آگاه با بیان این‌كه عراقچی در این جلسه با قاطعیت از مواضع جمهوری اسلامی ایران دفاع كرد و موضع كشورمان را درباره شرط و شروط‌های اعلام شده از سوی مدیر اینستكس با شفافیت اعلام كرد، ابراز كرد: فضای جلسه در ادامه به‌گونه‌ای بود كه آقای عراقچی بعد از بیان مواضع خود خداحافظی كرد و حتی برای صرف شام نماند كه این موضع و ترك جلسه قبل از صرف شام هم چندان به مذاق آقای پرفیشر و هیات همراه خوش نیامد.