ترزا می‌در آستانه ناكامی جدید

ترزا می‌در آستانه ناكامی جدید

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید در گفت‌وگو با رهبران اتحادیه اروپا به توافقی رسیده كه نگرانی اصلی قانونگذاران انگلیسی برای حمایت از توافق برگزیت را برطرف می‌كند. قرار است پارلمان انگلستان به این توافق رای مثبت بدهد. منابع انگلیسی معتقدند اصلاحات صورت گرفته به حدی پیچیده است كه برخی نمایندگان از درك ابعاد حقوقی آن عاجز مانده‌اند.
ترزا می ‌اما می‌گوید وجود یك سازوكار ضمانتی درباره ایرلند شمالی اقدامی كاملا درست بوده، هرچند نباید به یك فرآیند دائمی تبدیل شود. وی یادآور شد توافق قبلی به‌روشنی این مساله را مورد اشاره قرار نمی‌داد و به‌این‌ترتیب ضروری بود تغییرات الزام‌آوری در این زمینه اعمال شود.
با این‌حال منتقدان معتقد وضعیت ویژه ایرلند شمالی تمامیت ارضی انگلیس را زیر سوال می‌برد و از دائمی شدن آن ابراز نگرانی می‌كنند. بر اساس این سند، چنانچه اتحادیه اروپا تخلف كند انگلیس حق اعتراض و این امكان را خواهد داشت كه « بك استاپ » را متوقف كند. نمایندگان مجلس انگلیس برای دومین‌بار باید درباره توافق‌نامه برگزیت رأی‌گیری كنند. آنها دو ماه پیش با اختلاف سنگین 230 رأی به طرح ترزا می‌ رأی مخالف داده و خواستار تغییراتی در توافق‌نامه برگزیت شدند. جرمی كوربین رهبر حزب اصلی مخالف دولت معتقد است مذاكرات نخست‌وزیر شكست‌خورده و توافق صورت‌گرفته با انتظارات پارلمان مغایرت دارد. وی معتقد است: ازآنجاكه پارلمان با توافق‌نامه قبلی دولت مخالفت كرد، نخست‌وزیر بی‌مسؤولانه وقت‌كشی كرد و نتوانست در اصل توافق تغییراتی را ایجاد كند. او بر همین اساس از نمایندگان خواست برای دومین بار به توافق‌نامه سرهم‌بندی شده نخست‌وزیر رأی مخالف بدهند.