خط قرمزی به نام سپاه

گزارش جام‌جم درباره راه‌های مقابله به مثل ایران در برابر اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه

خط قرمزی به نام سپاه

در روزهای گذشته، رسانه‌های غربی از اقدام قریب‌الوقوع آمریكا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی خبر داده و زمان این رویداد را امروز اعلام كرده‌اند. به نظر می‌رسد هدف دونالد ترامپ و سایر مقامات تندرو دولت آمریكا از این اقدام، بیشتر ایجاد جو روانی و گرفتن ژست افزایش فشار حداكثری بر ایران باشد اما این اقدام در صورت عملیاتی شدن می‌تواند تبعات فراوانی داشته باشد. مقامات نظامی كشورمان پیش از این در تابستان 96 كه یك‌بار دیگر زمزمه‌هایی درباره احتمال قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی مطرح شده بود در این زمینه هشدار داده بودند و فرمانده سپاه گفته بود در صورت تحقق این مساله، سپاه پاسداران نیز تمام نیروهای آمریكایی در منطقه را همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت و به این ترتیب، آمریكایی‌ها باید نیروهای خود را به خارج از برد 2000 كیلومتری موشك‌های ایران منتقل كنند. فرمانده كل سپاه دیروز هم در واكنش به انتشار اخباری مبنی بر اقدام احتمالی آمریكایی‌ها در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی تأكید كرد: اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی کرده و در دستور کار قرار خواهیم داد . وی افزود: در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیروهای امنیتی آمریكا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه كشورمان هم دیروز تاكید كرد: كسانی كه نتانیاهو را در وهله نخست قرار می‌دهند و از مدت‌ها پیش با اشتیاق برای تروریستی اعلام كردن سپاه تلاش كرده‌اند، كاملا از تبعاتی كه این كار برای نیروهای ایالات متحده در این منطقه دارد، مطلعند. ظریف افزود: در حقیقت، آنها می‌خواهند به نمایندگی از او (نتانیاهو) ایالات متحده را به یك باتلاق بكشانند. بهتر است دونالد ترامپ این را بداند تا به فاجعه‌ای دیگر برای ایالات متحده كشیده نشود. دیروز 255 نماینده مجلس هم در بیانیه‌ای ضمن حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاكید كردند: هر اقدامی علیه این نیرو را با اقدام متقابل پاسخ می‌دهیم. در بخشی از این بیانیه آمده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یكی از دستاوردهای بزرگ ملت ایران و برآمده از متن ملت ایران است و بر اساس اصل 150 قانون اساسی یكی از نیروهای مسلح پرقدرت و پرتوان در كنار ارتش بوده و در طول عمر پربركت خود از جمله هشت سال دفاع مقدس، سازندگی و كمك مستشاری به دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای مبارزه با تروریسم برگ زرینی است كه در تاریخ انقلاب اسلامی می‌درخشد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه ضمن حمایت همه‌جانبه از نیروهای مسلح به خصوص سپاه پاسداران اعلام كردند: امنیت ملی ملت ایران و نیروهای مسلح آن جزو خطوط قرمز نمایندگان مردم بوده و در صورت اقدامی از سوی رئیس‌جمهور آمریكا یا هر نهاد دیگر علیه سپاه اقدام متقابلی و با قید دو فوریت انجام خواهیم داد تا هیات حاكمه آمریكا كه خود عامل تشكیل و حامی گروه‌های تروریستی در منطقه بوده‌اند از اقدام بیجا و احمقانه خود پشیمان شوند. جام‌جم در گفت‌وگو با كارشناسان، اقدامات متقابل ایران در صورت قرار‌گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریكا را بررسی كرده است.

لحاظ شدن اقدامات آمریكا در بررسی لوایح اف.ای.تی.اف

 حسین مظفر / عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
به نظر می‌رسد حاكمان آمریكا با این‌گونه اقدامات موجب كاهش بیشتر اعتبار این كشور در صحنه بین‌المللی شده و تنفر ملت‌ها را از آمریكا بیشتر می‌كنند. امروز خوی سلطه‌گری و یكجانبه‌گری آمریكا بیشتر از گذشته خودنمایی می‌كند و به همین دلیل طبیعی است ملت‌ها و كشور مقتدری مانند ایران زیر بار سلطه‌گری و باج‌خواهی آمریكا نخواهند رفت و اعتباری برای مصوبات آنها قائل نمی‌شوند.
در عین حال هر مصوبه‌ای كه علیه منافع ملی كشورمان تصویب شود با مقابله به مثل كشورمان مواجه خواهد شد. بنابراین در صورت قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی علاوه بر افشاگری، قطعا ساكت نخواهیم ماند و مجلس ما نیز افراد و نهادهای آنها را تحریم كرده و برخوردهای لازم را صورت خواهد داد. همچنین در بررسی لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف این موضوع را لحاظ
خواهیم كرد.
برخلاف آمریكا كه تاریخی مملو از تروریست‌پروری داشته و تمام موارد نقض حقوق بشر در آنجا موج می‌زند، جمهوری اسلامی ایران نه تنها حامی اقدامات تروریستی نبوده بلكه قربانی آن نیز بوده است.
در مجموع تاكید می‌كنم ایران زیر بار باج‌خواهی‌های آمریكا نخواهد رفت و مقتدرانه در برابر آن ایستادگی خواهد كرد.


واكنش شدید مردم ایران و سپاه
اسماعیل كوثری / جانشین فرمانده قرارگاه ثارا...
آمریكایی‌ها همواره خباثت خود را به هر شكل نشان می‌دهند و رویه‌هایی كه در‌پیش گرفتند این حقیقت را در مورد آنها عیان می‌كند كه به هیچ اصولی پایبند نیستند؛ چرا كه سپاه یك سازمان شفاف، مشخص و دارای ضوابط قانونی مورد تایید قانون اساسی و قوانین مجلس است و این قوانین نیز 40 سال از زمان تصویب آنها می‌گذرد. سپاه تاكنون براساس همان ضوابط به صورت شفاف و علنی وظایف خود را انجام داده است. آمریكایی‌ها گمان كردند با این جنگ روانی كه به‌كار انداختند در دل مردم ایران، ترس می‌اندازند. در حالی كه سپاه براساس مقاومت، ایستادگی و صلابتی كه نشان داده كاملا خود را در طول 40 سال گذشته در افكار عمومی شناسانده و همواره در مقابل زورگویان،‌ زیاده‌خواهان و چپاولگران پایداری كرده است. در مقابل مجلس شورای اسلامی نیز طرح مقابله به مثل با این طرح آمریكایی را با رای بالا به تصویب خواهد رساند و آمریكایی‌ها بدانند كه در صورت اجرایی شدن طرحشان با واكنش شدید مردم و سپاه مواجه خواهند شد.


شكایت در مجامع بین‌المللی
جواد منصوری / كارشناس مسائل بین‌الملل
دولت آمریكا بدون توجه به واقعیت‌ها، مواضعی را اتخاذ می‌كند كه عملا اهداف مورد نظر او را تامین نمی‌كند و به نوعی هرج و مرج و آنارشیسم را رواج می‌دهد. اقداماتی مثل تروریست خواندن گروه‌های فلسطینی، حوثی‌های یمن و حزب‌ا... و حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه‌تنها مشكل آمریكا و متحدانش را در منطقه حل نمی‌كند بلكه فشارها را بر آنها بیشتر خواهد كرد. سپاه نیروی مردمی است كه مطلقا در برنامه‌های این نهاد اقدام تروریستی وجود ندارد و جزو قربانیان ترور است. رویه‌ای كه آمریكایی‌ها در پیش گرفتند نشان می‌دهد كه اتفاقا سپاه در منطقه كار خود را به خوبی انجام داده و همین مساله نیز باعث عصبانیت ایالات متحده شده است. آنها از این‌كه سپاه به عنوان الگویی در سطح منطقه و حتی خارج از منطقه غرب آسیا مطرح شود هراس دارند. این رفتار گرچه برای مقابله با این حركت است اما باید در نظر داشت آنهایی كه در پی مشابه‌سازی از الگوی سپاه هستند به حرف آمریكا گوش نمی‌كنند. اما در نقطه مقابل مجلس و دولت باید برای اقدام و مقابله به مثل با این طرح بررسی‌های كارشناسانه خود را انجام دهند و موضع مناسب را اتخاذ كنند. از سوی دیگر وزارت خارجه باید در این راستا اقدام جدی انجام دهد و ضمن شكایت به مجامع بین‌المللی و سازمان ملل متحد، رسانه‌های داخلی و خارجی را نسبت به این رویه غیرمنطقی آمریكا روشن كند. از سوی دیگر می‌تواند طی فراخوانی به سفیران دیگر كشورها در ایران آنها را نسبت به این طرح ناپخته توجیه كند تا این مساله به دولت‌های دیگر نیز منتقل شود.


استفاده از مزیت‌های ایران برای خنثی كردن اقدام آمریكا
 حسین حاجیلو / كارشناس مسائل تحریم
زمزمه‌هایی مبنی بر قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریكا (FTO) وجود دارد كه وقوع چنین اتفاقی را می‌توان در سه بعد اقتصادی، روانی-‌ رسانه‌ای و امنیتی -‌ نظامی مورد بررسی قرار داد.
به لحاظ اقتصادی باید گفت اتفاق خاصی نخواهد افتاد چرا كه پیش از این در سال 2017 به‌واسطه قانون تحریمی كاتسا آمریكا با سپاه به‌عنوان گروه تروریستی برخورد كرده و از نظر اقتصادی تحریم‌های یك گروه تروریستی را بر این نهاد اعمال كرده است. بنابراین هر آنچه می‌بایست، رخ داده و اتفاق دیگری
نخواهد افتاد.
از سوی دیگر احتمال دارد آمریكا از این حربه در جهت تاثیرگذاری بر فضای روانی ایران استفاده كند، چرا كه مشاهده می‌كنیم بعد از خروج آمریكا از برجام آنها به هر بهانه‌ای قصد دارند تنور فشار بر ایران را گرم نگه دارند. اقداماتی مانند برگزاری نشست لهستان، تشكیل گروه ویژه مربوط به ایران به ریاست برایان هوك و اخیرا طرح قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی؛ برای این است كه ایران همچنان فشار را روی خود احساس كند.
قرار گرفتن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی می‌تواند در بعد امنیتی موثر باشد چرا كه این اقدام اختیاراتی به نیروهای نظامی آمریكا برای برخورد با سپاه اعطا می‌كند كه البته به نظر نمی‌رسد این كشور در حال حاضر درصدد گسترش سطح تهدیدات از حوزه اقتصادی به امنیتی و نظامی باشد. ایجاد چنین تنشی، نشان‌دهنده شكست راهبرد تحریم‌های فلج‌كننده آمریكا خواهد بود.
آمریكا سپاه را مقصر اصلی ناكارآمدی راهبرد تحریم می‌داند چرا كه سپاه به واسطه دور زدن تحریم‌ها، روزنه‌های اقتصادی برای معیشت مردم ایجاد كرده و از اثرگذاری بیشتر تحریم‌ها جلوگیری می‌كند.
درباره عكس العمل ایران دربرابر این اقدام آمریكا، باید گفت اقدام متقابل لزوما به‌معنای تكرار اقدامات طرف مقابل نبوده و كشورمان باید از مزیت‌ها و ابزارهای خود برای خنثی كردن اقدام طرف مقابل استفاده كند. در این راستا هر اقدامی كه منجر به تثبیت حضور ایران در منطقه شود، باعث افزایش بازدارندگی خواهد شد. ایجاد پیوندهای مستحكم مابین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نظامی محور مقاومت (حشدالشعبی، حزب‌ا... و...) می‌تواند باعث كاهش اثرات امنیتی طرح آمریكا شود.

اقدام متقابل ایران، منطقه را برای آمریكا ناامن می‌كند
 سعدا... زارعی / كارشناس مسائل بین‌الملل
وارد آوردن فشارهای بیشتر از سوی آمریكا بر یك نهاد خاص ایرانی، بیان‌كننده ضربات سنگینی است كه این كشور به‌واسطه اقدامات تجاوزگرانه خود در منطقه از سپاه دریافت كرده و مشكل عمده خود در پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای را سپاه می‌داند. در صورت عملیاتی شدن اقدام آمریكا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی نمی‌توان گفت این اقدام هیچ تاثیری بر سپاه ندارد، ولی از آنجا كه سپاه به عنوان یك نهاد ایرانی در مراودات خارجی حضور مستقیم ندارد و نیازهای خود را از طریق دستگاه‌های دیگر تامین می‌كند عملا سپاه آسیب جدی از این مساله نمی‌بیند و اگر آمریكا در كل دنیا دنبال حساب‌های سپاه بگردد به چیز عمده‌ای دست نمی‌یابد، زیرا سپاه یك نهاد میانی در ایران است كه نهادهای واسطه نیازهای آن را تامین می‌كنند.اما به هر حال ما باید در مقابل این اقدام آمریكا واكنش جدی داشته باشیم و مجلس شورای اسلامی می‌تواند متقابلا نام نهادهای نظامی آمریكا و فرماندهان نظامی این كشور را كه در منطقه هستند در فهرست سیاه قرار دهد و اعلام كند حضور و فعالیت آنها نامشروع است و مسلمانان حق دارند اقدامات تنبیهی را برای اخراج آنها به‌كار گیرند. این مصوبه محیط فعلی آنها را ناامن می‌كند و هزینه‌های حضور آمریكا در منطقه افزایش خواهد یافت.

مقابله به مثل؛ حق قانونی ملت ایران
احمد حكیمی‌پور / دبیر كل حزب اراده ملت
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساختار قانون اساسی تعریف شده و اگر طرح آمریكا در تروریست خواندن این نهاد مردمی اجرایی شود به نوعی مقابله با ساختار حقوقی جمهوری اسلامی ایران است. این مساله تاكنون در نظام حقوقی دنیا سابقه نداشته كه كشوری بخواهد اصول قانون اساسی كشور مستقل دیگری را زیرسوال ببرد. برای مقابله با این رویه غیر منطقی و غیر قانونی، مجلس شورای اسلامی باید واكنش مناسب نشان دهد و برای مقابله به مثل متقابلا این حق را برای ایران به رسمیت بشناسد كه در صورت زیرسوال بردن یك نهاد قانونی مورد تایید ملت ایران از سوی آمریكا، ارتش ایالات متحده نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

نمایش خنده‌دار آمریكا
منصور حقیقت‌پور / مشاور رئیس مجلس
قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی از سوی آمریكا، نمایش خنده‌داری خواهد بود زیرا كشوری مانند آمریكا كه منشأ تروریسم است قرار است سازمانی مانند سپاه را كه خدمات بسیاری انجام داده و در حال حاضر نیز كمك رسان مردم سیل‌زده است به‌عنوان تروریست معرفی كند. این در حالی است كه آمریكا افسر ارشد تروریسم در سوریه، عراق و افغانستان است و بزرگ‌ترین جنایات را انجام می‌دهد. بنابراین حتی در صورتی كه آمریكا این اقدام را در مورد سپاه انجام دهد تبعاتی برای سپاه نخواهد داشت چرا كه در طول دوران انقلاب اسلامی، این كشور همیشه از این‌گونه اقدامات انجام داده و هیچ زمانی موفقیتی به‌دست نیاورده است.