برآورد اولیه از خسارات سیل در کشور

برآورد اولیه از خسارات سیل در کشور

1550 میلیارد خسارت در دلفان و الشتر
علی رستمیان نماینده مردم سلسله و دلفان درباره ابعاد سیل اخیر در لرستان، بیان كرد: در سیل اخیر بیش از ۴۰۰۰ منزل روستایی، ۲۰۰۰ منزل شهری و ۲۰۰۰ مغازه خسارت دیده است. در دلفان چهار روستا به دلیل رانش تخلیه شده‌اند و اكنون مردم در چادر زندگی می‌كنند. ابنیه بیش از ۳۰۰ روستا تخریب شده و در سلسله و دلفان، فاضلاب شهری و روستایی، برق و برق‌رسانی، كشاورزی و تاسیسات شهری و روستایی دچار خسارت شده‌اند كه در دلفان 1100 میلیارد تومان و در الشتر ۴۵۰میلیارد تومان برآورد خسارت اولیه شده است.
یكهزار میلیارد تومان خسارت در كوهدشت و رومشگان
ا...یار ملك‌شاهی، نماینده مردم كوهدشت در مجلس شورای اسلامی در مورد ابعاد سیل اخیر كشور اظهار كرد: متاسفانه سیل ویرانگر چند روز اخیر خسارت جانی و مالی زیادی در استان لرستان ایجاد كرده است. در شهرستان كوهدشت ۵۴ كیلومتر از جاده‌های اصلی و روستایی و دو دهنه پل تخریب شده است. ۱۱ روستای منطقه رودبار به لحاظ بی‌تدبیری وزارت نیرو در حال غرق شدن در دریاچه سد سیلوه هستند. ۲۶ روستا در منطقه كوهدشت شمالی هیچ‌گونه ارتباط زمینی ندارند.
ملك‌شاهی افزود: مجموعا قریب به یك هزار میلیارد تومان خسارت به شهرستان كوهدشت و رومشگان وارد شده است.
1200 میلیارد تومان خسارت سیل در ایلام
شادمهر كاظم‌زاده، نماینده دهلران در مجلس شورای اسلامی گفت: میزان خسارت ناشی از سیل در ایلام هم بی‌سابقه است.
كاظم‌زاده خسارت سیل در استان ایلام را بیش از 1200میلیارد تومان برآورد كرد و گفت: ۶۰ هزار هكتار زمین كشاورزی، چند هزار هكتار باغات و بیش از هزار كیلومتر از راه‌ها و سیل بندها و كانال‌های شهری دچار خسارت شده و كشاورزان در شهر تمام مایملك خود را از دست داده‌اند.
1500 میلیارد تومان خسارت در كرمانشاه
حسن سلیمانی نماینده مردم كنگاور در مجلس در پیشنهادی خواستار گرفتن مجوز از رهبر معظم انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی و اختصاص به مناطق سیل‌زده شد.
وی گفت: اعتبارات مصوب حوادث غیرمترقبه در قانون بودجه به حدی ناچیز است كه نمی‌شود كاری پیش برد. آیا می‌توان كل بودجه كشور را به احیای مناطق سیل‌زده اختصاص داد؟ در استان‌های سیل‌زده به‌خصوص استان كرمانشاه اراضی كشاورزی و باغات، پل‌ها، معابر و راه‌های مواصلاتی از بین رفته است. اورامانات، پاوه، جوانرود، گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، اسلام‌آباد غرب، صحنه، هرسین، بیستون، كنگاور و دالاهو در ابعاد مختلف دچار آسیب شدند و بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از زیربناهای این مناطق از بین رفت.
 ۱۹۰۰ میلیارد تومان خسارات در استان مازندران
علی ادیانی نماینده قائمشهر گفت سرجمع خسارت وارده به استان مازندران ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های مختلف بوده است.
وی خسارات وارده به استان مازندران را ۱۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه‌های كشاورزی و مسكن عنوان و خاطرنشان كرد: ۴۰۰۰ دام سنگین و سبك، هزار هكتار از اراضی و باغات، ۳۰۰۰ واحد صنفی كوچك و ۶۴۰۰ واحد مسكونی از ۲۰ تا صد درصد از بین رفته است.
 2000 میلیارد تومان خسارت در كهگیلویه و بویراحمد
عدل‌هاشمی‌پور، نماینده مردم كهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌كه سیل حدود 2000 میلیارد تومان به استان خسارت زده است، گفت: سیل به منازل و مزارع مردم در شهرها و روستاهای استان آسیب زده است.
وی گفت: سیل اخیر حدود 2000 میلیارد تومان به استان خسارت زده و جاده‌های ارتباطی كاملاً قطع شده است. امروز ما نباید به دنبال مقصر باشیم بلكه برای مدیریت بحران مجلس شورای اسلامی و دولت باید دست به دست هم داده و در كنار نیروهای مسلح از این بحران عبور كنیم.
368 میلیارد تومان خسارت به همدان
احد ظفری رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد كشاورزی استان همدان گفت: سیلاب و بارش باران در هفته گذشته 368 میلیارد تومان به بخش‌های مختلف كشاورزی این استان خسارت وارد كرد.
ظفری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر اثر بارش شدید باران و ایجاد سیلاب در این استان 6 هزار و 86 واحد جایگاه نگهداری دام و علوفه از 30 تا 100 درصد تخریب شدند.
وی با بیان این‌كه 700 رأس دام سبك و سنگین در این استان تلف شدند، ادامه داد: 53 هزار هكتار از اراضی زراعی و باغی نیز دچار آبگرفتگی شده كه اسدآباد، ملایر و نهاوند بیشترین خسارات را دیدند.
رئیس مدیریت بحران سازمان جهاد كشاورزی همدان همچنین از تخریب 223 رشته قنات در این استان خبر داد و افزود: 74 باب استخر پرورش ماهی، 37 دهنه پل و 710 كیلومتر راه بین مزارع تخریب و كانال انتقال آب بتونی و سنتی نیز تخریب شده است.
ظفری اظهار كرد: همچنین حدود دو میلیون قطعه بچه‌ماهی در استان همدان تلف شده‌اند و نهاوند با یك‌میلیون و صد هزار قطعه بیشترین میزان تلفات بچه‌ماهی به‌ویژه ماهی قزل‌آلا را داشته است.
200 میلیارد تومان خسارت به عشایر
شاهپور علائی مقدم، قائم‌مقام سازمان امور عشایری كشور گفت: طبق برآوردهای اولیه 200 میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل به زیرساخت‌های حوزه عشایری 12 استان كشور وارد شد.
علائی مقدم در گفت‌وگو با ایرنا اظهار كرد: این خسارت‌ها به ابنیه، ایل راه، چادر، سكونتگاه، محل نگهداری احشام، اراضی زراعی، پرورش آبزیان، انبارهای علوفه، راه‌های دسترسی وارد شده است.
وی افزود: همچنین تاكنون بیش از 15 هزار رأس دام عشایر به علت بارش‌های شدید سیلابی تلف شده كه بیشتر آنها را دام‌های سبك تشكیل داده است.
قائم‌مقام سازمان امور عشایری كشور یادآور شد: از مجموع 66 هزار كیلومتر ایل راه كشور تاكنون به 6000 جاده دسترسی خسارت وارد شده كه این ایل راه‌ها نیازمند مرمت، بازسازی و ریزش‌برداری هستند.
علائی‌مقدم تاكید كرد: بیشترین خسارت به عشایر استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان و گلستان وارد شده است.
خسارت سیل در خوزستان
در حال افزایش است
خسارات سیل در استان خوزستان با توجه به ادامه آب‌گرفتگی در شهرها و روستاهای این استان، هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما در حال افزایش است.
 مدیركل مدیریت بحران خوزستان گفت: از زمان وقوع سیلاب تاكنون 182 روستای استان به صورت كلی و جزئی تخلیه شده و بیش از 4600 واحد مسكونی نیز آسیب دیدند.
كیومرث حاجی‌زاده روز یكشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار كرد: از این تعداد روستای تخلیه شده 61 روستا دچار آب‌گرفتگی شده‌اند. همچنین 33 هزار و 500 واحد مسكونی استان در معرض خطر قرار دارند.
مدیركل مدیریت بحران استان خوزستان بیان كرد: همچنین حدود 30 هزار نفر در 47 اردوگاه اقامت اضطراری اسكان یافته‌اند و امكانات و خدمات مورد نیاز نیز برای آنها فراهم شده است.
4000 میلیارد تومان خسارت در گلستان
شهرام كوسه غراوی، نماینده مردم مینودشت و كلاله و مراوه‌تپه در مجلس در مورد خسارت سیل گفت: تخریب راه‌های مواصلاتی، زمین‌های كشاورزی، تعداد زیادی دام سبك و سنگین و برخی منازل و لوازم خانگی مردم تنها بخشی از آسیب‌های سیل را تشكیل می‌دهد.
وی افزود: سیل‌هایی كه در استان گلستان آمد حدود 4000 میلیارد تومان خسارت وارد كرده است.
1000 میلیارد تومان خسارت
در پلدختر و معمولان
مجید كیانپور، نماینده مردم ازنا و دورود استان لرستان در مجلس  گفت: تخریب كامل حدود 30 هزار هكتار زمین كشاورزی، 150 مزرعه شیلاتی ماهیان سردآبی كه در دورود قرار داشت، تاسیسات زیربنایی و جاده‌ای برخی روستاها و جاده خرم‌آباد به پلدختر بخشی از خسارات سیل استان لرستان را تشكیل می‌دهد.
وی افزود: در برخی جاده‌ها كه رودخانه كنار آن قرار داشته، رودخانه، جاده را بلعیده و هیچ راه ارتباطی دیگر وجود ندارد كه جبران این خسارت علاوه بر نقدینگی نیاز به مدیریت درست دارد تا دوباره شاهد این اتفاقات نباشیم.
حمیدرضا كاظمی، نماینده مردم پلدختر در مجلس هم گفت: نصف شهر پلدختر و معمولان از بین رفته است و راه‌های اصلی كه می‌توانست مسیری برای كمك‌رسانی باشد به صورتی تخریب شده و با ایجاد راه‌های روستایی، ارتباط با شهرهای دیگر برقرار شده است.
كاظمی با تاكید بر این‌كه ایستگاه‌های برق و پمپاژهای آب كه مربوط به وزارت نیرو و وزارت جهاد كشاورزی بود را آب برده افزود: لوله‌های انتقال آب در این شهر از بین رفته است و روستاهای خرس در بابازید، چم‌مهر و دم‌رود‌افرینه به صورت كامل زیر آب رفته است.
نماینده مردم پلدختر تاكید كرد: میزان خسارتی كه به شهر پلدختر و معمولان وارد شده بیش از هزار میلیارد تومان است اما هنوز ارزیابی خسارت در این زمینه انجام نشده است.