در پناه حســــــین (ع)

موکب های اربعین به یاری مردم سیل‌زده لرستان و خوزستان شتافته‌اند

در پناه حســــــین (ع)

زلزله كه بیاید و آوار شود روی سر مردم یا سیل كه بیاید و بشورد و ببرد هرچه هست و نیست را، نمی‌شود تنها چشم‌به‌راه نهادهای دولتی دوخت و منتظر برنامه‌ریزی و دست امدادرسانشان نشست تا كی و چگونه خود را به منطقه رسانده و دست حادثه‌دیدگان را بفشارند! اینجا امدادی از جنس دیگر می‌خواهد؛ از جنس امدادرسانی جهادی، مثل آنچه این روزها نیروهای جهادی در مناطق سیل زده كشورمان درحال انجامش هستند؛ یا از جنس كمك‌ها و همدلی‌ها و همبستگی‌های مردمی كه اكنون در مناطق سیل‌زده استان‌های لرستان و گلستان و خوزستان شاهدش هستیم؛ درست مثل همان كاری كه برخی جوانان روستاهای خوزستان كردند؛ پشت كیسه‌های شن و ماسه مقابل جریان پرفشار سیلاب ایستادند و سینه سپر كردند و دلمان را بردند پشت خاكریزهای جبهه و جنگ و آنجا كه سینه تخریب چی‌ها با مین‌ها هم آغوش می‌شد و جنازه هاشان پلی برای عبور رزمندگان به خاكریز دشمن، یا جلوگیری از ورود دشمن به شهرها. امروز و این‌بار اما این سینه سپركردن‌ها برای حفظ شهر و مردمانش از شبیخون سیلاب است. یا اصلا همه اینها به كنار، امدادی می‌خواهد مناطق سیل‌زده از جنس انبوه حمایت‌های مردمی در هنگامه اربعین حسینی؛ همانجا كه حمایت‌های مردم و خیرین رودی می‌شود خروشان به سمت موكب‌های اربعین در مناطق و استان‌های مرزی تا خیل میلیونی زوار را همه جوره پوشش دهد؛ آنچنان كه بی هیچ كم و كاستی در راه زیارت و در سفر هم آب‌در دلشان تكان نخورد. موكب‌های اربعین كه بخشی از جوشش همدردی مردمی است، دوباره برپا شده‌اند، این بار نه برای پوشش سفر زیارتی اربعین، كه برای تغذیه هموطنانی كه سیلاب، همه دار و ندارشان را، زندگی شان را شسته و برده، مردمان نجیبی كه این روزها آب و غذا درخواست اولیه‌شان است و موكب‌ها برپا شده‌اند تا این نیازهای اولیه را برطرف سازند. نیاز نبود تا كسی به موكب‌داران بگوید امروز هم بانگ دادرسی بلند شده، خودشان خودجوش، یكی یكی موكب‌ها را در مناطق سیل‌زده خوزستان برپا كردند، اما دستور سردار قلب‌های عاشق؛ قاسم سلیمانی كه صادر شد؛ موكب‌داران از سراسر كشور لبیك‌گویان به‌پا خاسته و عازم خوزستان و لرستان شدند.

دست یاری به سوی هموطنان
 دراز می‌كنیم
سید محمود موسوی
 رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان
استان خوزستان بیش از 300 موكب دارد كه در زمان اربعین فعال می‌شوند، اما تمام این موكب‌ها اكنون و برای امدادرسانی به مردم خوزستان هم دوباره فعال شده‌اند. البته پس از اعلام رسمی دایر شدن موكب‌ها، صد موكب هم از سراسر كشور برای حضور در خوزستان اعلام آمادگی كرده‌اند كه امروز به خوزستان رسیده و از همین امروز كارشان را آغاز می‌كنند.
در واقع تعدادی از موكب‌های خوزستان از حدود ده روز پیش یعنی از شنبه گذشته كه در خوزستان وضعیت فوق‌العاده اعلام شد، بنا به درخواست هلال‌احمر و تمایل خود موكب‌داران فعالیتشان را آغاز كردند و شهرستان‌های شوشتر، شوش، دزفول، باوی، روستاهای اهواز و دارالخوین از جمله مناطقی بودند كه طی این ده روز، مواكب ما از مردم سیل‌زده آنها كه وارد اردوگاه‌ها شده بودند، پذیرایی كردند. اما از چند روز پیش كه وضعیت استان بحرانی‌تر شد و دستور رسمی برای فعالیت موكب‌داران صادر شد، تمامی موكب‌های خوزستان برپا شده و خدمات‌رسانی خود را  آغاز كردند. ما خوزستان را به چهار منطقه تقسیم كردیم كه بحرانی‌ترین منطقه اكنون منطقه یك یعنی دشت آزادگان شامل سوسنگرد، حمیدیه، بستان، ابوحمیظه، رفیع و هویزه می‌شود كه از روز شنبه حكم تخلیه این شهرها صادر و شهروندان و ساكنانشان در 13 اردوگاه در كل استان اسكان داده شده‌اند. موكب‌های ما در مجموع آمادگی پخت و توزیع روزانه 200 هزار پرس غذا را برای سیل‌زدگان كل استان و به‌ویژه منطقه یك دارد و اكنون هم در حال تهیه و توزیع این محموله‌های غذایی هستند. هزینه تهیه خوراك در موكب‌ها هم عمدتا بر عهده خود موكب‌داران، خیرین و مردم خوزستان و سراسر كشور است و از همین رو و از همین‌جا از هموطنانمان در كل كشور درخواست می‌كنیم به كمك‌های نقدی و غیرنقدی آنها احتیاج مبرم داریم زیرا مردم خوزستان و سایر استان‌های سیل‌زده به‌ویژه در دشت‌آزادگان این روزها به‌شدت نیازمند و محتاج غذا و مواد خوراكی هستند.