صد شكر كه می‌آید

صد شكر كه می‌آید

خدا می‌داند كه تزریق امید به جامعه چه كار ارزنده‌ای است، اما در سالی كه قیمت كاغذ تقریبا 500 برابر شده و فشار ناشی از خرید چند كارت پستال ساده برای تبریك نوروز دست كمی از فشار خرید گوشت و آجیل نداشت، در سالی كه سیل بخش‌های وسیعی از كشور را در روزهای آغاز سال نو به گل نشانده و خیلی از شهرستانی‌های علاقه‌مند به كتاب را از صرافت سفر به تهران انداخته، نمی‌توان خیلی امیدوار بود و گفت كه سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران با استقبال فوق‌العاده ناشران و مخاطبان مواجه خواهد شد یا دستاوردهای قابل قبولی خواهد داشت. بعضی‌وقت‌ها نمی‌شود كه بشود اما با همه اینها نمایشگاه كتاب برگزار می‌شود، برایش برنامه‌ریزی شده و از چند وقت پیش مقدماتش در حال آماده شدن است. ناشران هم احتمالا استقبال خواهند كرد؛ جایگاه و تاثیرگزاری نمایشگاه كتاب چیزی نیست كه از آن چشم بپوشند. قرار است از 4 تا 14 اردیبهشت، مصلای امام خمینی(ره) تهران میزان ناشران داخلی و خارجی باشد و البته پذیرای علاقه‌مندان به كتاب از سراسر كشور. درست پیش آغاز ماه مبارك رمضان نمایشگاه برگزار و بساطش جمع می‌شود تا سال آینده. بنابراین امسال حاشیه‌های نمایشگاه كه به اعتقاد خیلی‌ها به اصلش می‌چربید، همچنان برقرار است و اغذیه‌فروشی‌ها هم فعال خواهند بود. گرچه تا برگزاری نمایشگاه زمان زیادی نمانده، اما به دلایلی كه ذكر شد، نمی‌توان میزان استقبال از نمایشگاه را پیش‌بینی كرد، ولی می‌توان براساس اظهارات برگزاركنندگان درباره چگونگی برگزاری آن اطلاعاتی كسب كرد.

اقدامات اولیه چه بود؟
تعطیلات نوروزی هنوز برای خیلی‌ها تمام نشده بود كه معاونت اجرایی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران كارش را شروع كرد. 10 فروردین برگزاركنندگان نمایشگاه با مدیران ستادی شهرداری تهران جلسه‌ای ترتیب دادند و به گفته مهدی اسماعیلی معاون اجرایی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران درباره خیلی چیزها صحبت كردند؛ از حمل و نقل بازدیدكنندگان در نمایشگاه گرفته تا تجهیز غرفه‌ها.
در همین روزها بود كه ستاد اجرایی نمایشگاه كتاب در مصلی امام خمینی(ره) مستقر شد و اقداماتش را برای استقرار بخش‌های ستادی و غرفه‌های ناشران آغاز كرد.
از جمله تصمیمات این جلسه:
تجهیز غرفه‌های ناشران به كپسول آتش‌نشانی به روال هر سال
همكاری با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به روال هر سال
افزایش تعداد شاتل‌های مخصوص حمل و نقل بازدیدكنندگان نمایشگاه
افزایش امكانات رفاهی مانند سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها

این روزها در مصلی چه خبر است؟
مصلی تهران آماده غرفه‌بندی است و مراحل نهایی آماده‌سازی برای استقرار و غرفه‌بندی ناشران را سپری می‌كند. طبقه زیرین رواق‌های شرقی كه سال گذشته محل استقرار ناشران بین‌الملل بود و امسال به ناشران كودك اختصاص پیدا كرده،‌ در حال تكمیل سنگ‌فرش است.
این اطلاعات را ایوب دهقانكار سخنگوی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی نمایشگاه كتاب تهران در اختیار رسانه‌ها قرار داده است. تلاش ما برای گفت‌وگو با او به تعداد زیادی بوق اشغال و چند پیغام صوتی ختم شد اما مطلع هستیم كه اقداماتی برای عرضه بن كتاب صورت گرفته است.
از جمله اقدامات این روزها:
آغاز ثبت‌نام بن‌كارت‌های دانشجویی از فردا
10 تا 30 درصد میزان مشاركت وزارت ارشاد در بن‌های مشاركتی مانند بن شهرداری‌ها برای پاكبانان،‌ آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و مواردی از این نوع
 توافق با وزارت بهداشت برای دریافت بن كتاب
اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای ارائه بن كتاب به سایر وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر
 افزایش تقریبا 50 درصدی بن خرید كتاب برای دانشجویان و طلاب
واجدین شرایط برای دریافت بن كتاب می‌توانند از فردا به نشانی TIBF.IR مراجعه و ثبت‌نام كنند.

چه خبر از خارجی‌ها؟
اگر از آن دسته بازدیدكنندگانی هستید كه بخش بین‌الملل نمایشگاه برایتان اهمیت ویژه دارد و یك سال را برایش انتظار می‌كشید، احتمالا با افزایش قیمت ارز نگران شده‌اید، اما خبرهای رسیده حاكی از آن است كه بخش بین‌المللی فعال خواهد بود. احتمالش زیاد است كه این بخش به قوت سال‌های قبل نباشد، اما تدابیری اندیشیده شده و مدیر بخش بین‌الملل نمایشگاه كتاب تهران اواخر سال گذشته از حضور سه آژانس ادبی از اسپانیا و تركیه در نمایشگاه كتاب خبر داده بود.
در همین روزها ۹۰ درصد بار ناشران لاتین و تمامی بارهای ناشران عربی برای عرضه در نمایشگاه كتاب تهران به تهران رسیده است.
دو كامیون از بار ناشران لاتین به تهران رسیده و یك كامیون دیگر نیز به‌صورت اكسپرس در راه است. بخشی از كتاب‌ها هم به صورت هوایی به تهران رسیده‌اند.
همچنین دو كامیون بار ناشران عربی نیز از لبنان رسیده و بخش دیگری از آن به صورت هوایی از دیگر كشورهای عربی ارسال می‌شود.
از جمله مهمانان خارجی نمایشگاه كتاب:
ناشرانی از 14 كشور جهان از جمله چین، ژاپن، آلمان، هند، اتریش، كره‌جنوبی، سوریه، روسیه، افغانستان و...
ده آژانس ادبی بین‌المللی در بازار جهانی نمایشگاه
 6 نویسنده و 78 ناشر از كشور چین
چهار رئیس نمایشگاه بین‌المللی كتاب در كشورهای مختلف كه دعوت شده‌اند اما درباره حضورشان خبر قطعی در دست نیست
از جمله اقدامات اجرایی در بخش بین‌الملل:
برگزاری برنامه‌هایی برای روز كشورهای مختلف؛ از روز کشور مهمان تا ادبیات مقاومت و چند ویژه‌برنامه دیگر
اختصاص بخشی از فضای اصلی و نزدیك به غرفه مهمان به آژانس‌های خارجی و ناشران فعال ایرانی در حوزه بین‌الملل
اختصاص فضایی به طرح‌های حمایت از كتاب ایرانی با نام «تاپ» و «گرنت»
محاسبه قیمت كتاب‌های 2016 به بعد با ارز نیمایی
تخفیف حداقل 25 درصدی توسط ناشران به منظور كاهش قیمت‌ها