هستیم كه باشیم

چند كلام از ناشران، درباره سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران

هستیم كه باشیم

افزایش قیمت كاغذ به تبع افزایش قیمت دلار و نابسامانی بازار كاغذ یا حتی قاچاق كتاب تنها گرفتاری ناشران نبوده و نیست. این روزها مرحله دیگری در پیش دارند كه اگر بتوانند با همراهی وزارت ارشاد و برگزاركنندگان كاغذ از آن عبور كنند احتمالا امتیاز سخت‌جان‌ترین كاسب‌ها را به‌دست خواهند آورد. چالش جدید برای بسیاری از ناشران، داشتن حد نصاب تعداد آثار منتشر شده برای شركت در نمایشگاه است.
بسیاری از ناشران طی سال گذشته نتوانسته‌اند تعداد قابل قبولی كتاب منتشر كنند و چون تعداد این آثار به حد نصاب نرسیده، ممكن است نتوانند در نمایشگاه شركت كنند، البته سخنگوی شورای سیاستگذاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران قول داده در این باره اقدامی صورت بگیرد و شاید برای این دسته از ناشران فرصت و امكان خاصی در نمایشگاه فراهم كنند.
حمایت برگزاركنندگان نمایشگاه از این دسته ناشران بعید نیست اما همچنان آنها مشكلاتی در رابطه با حضور در نمایشگاه دارند.
مجید باشعور، مدیر مسؤول انتشارات تایماز به باشگاه خبرنگاران گفته: مطمئنا با توجه به نرخ كاغذ، وضعیت بازار كتاب و درآمد مردم احتمالاً نمی‌توان روی بحث فروشگاهی نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران سرمایه‌گذاری كرد.
او می‌گوید انتشارات تایماز در نمایشگاه كتاب امسال روی بحث نمایشگاهی آن سرمایه‌گذاری می‌كند چون به احتمال زیاد جنبه فروشگاهی نمایشگاه كتاب امسال خوب نخواهد بود. باشعور معتقد است با توجه به افزایش قیمت كتاب و وضعیت بازار نشر، احتمالا میزان استقبال از نمایشگاه كتاب نسبت به سال قبل كمتر خواهد بود.
یدا... سعدی، مدیر انتشارات دلیل ما نیز در این‌باره به ایكنا گفته بعد از مشكلات متعدد حوزه نشر به‌ویژه افزایش قیمت كاغذ، حجم كارشان كم شده و تعداد كتاب‌هایشان بسیار كم بوده است.
او در این‌باره توضیح داده: كماكان فعالیت خود را داریم و عناوین جدید را به نمایشگاه كتاب تهران خواهیم آورد، اما این‌كه یك ناشر به هر نحوی، یك عنوان جدید با شمارگان 400-300 نسخه چاپ كند و به نمایشگاه بیاورد به معنی زنده بودن بازار نشر نیست. با حضور در نمایشگاه یا ادامه فعالیت با شمارگان محدود نمی‌توان نشر را حفظ كرد یا نیروهای انسانی این حوزه را نگه داشت.
براساس پیش‌بینی این ناشر، سی و دومین نمایشگاه كتاب تهران چندان پررونق نیست، چرا كه قدرت خرید پایین است و شرایط اقتصادی مردم اجازه نمی‌دهد استقبال زیادی از نمایشگاه داشته باشند.
جلال صابری‌نژاد، مدیر مسؤول انتشارات آریترین نیز به فروش كتاب در نمایشگاه چندان امیدوار نیست و به‌صراحت خبر داده كه این انتشارات به‌دلیل گرانی كاغذ و تیراژ پایین كتاب نمی‌تواند در سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران حضور داشته باشد.
به گفته این ناشر كه در حوزه كودك و نوجوان و شعر فعالیت می‌كند، سال گذشته نه‌تنها تعداد كمی كتاب منتشر كرده، بلكه به دلیل گرانی كاغذ و عدم استقبال مخاطب بسیاری از آنها حتی به چاپ دوم نرسیده‌اند.  به اعتقاد او از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران استقبال زیادی نخواهد شد، به‌دلیل این‌كه تاكنون قیمت كتاب‌ها ۲۰ درصد افزایش یافته و كتاب تقریبا از سبد خانوار حذف شده است.