پایان یك انتظار كاغذی

پایان یك انتظار كاغذی


داستان نابسامانی كاغذ و ناشرانی كه به‌جز ورشكستگان این حوزه، مدت‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌كنند در سال جدید نیز همچنان ادامه دارد. این بار ماجرا از این قرار است كه برخی از ناشران در روزهای پایانی سال گذشته با پرداخت ارقام و هزینه‌های مختلف مطابق با نیازشان برای چاپ كتاب، درخواست دریافت كاغذ برای انتشاراتی داشتند. این دسته از متقاضیان وجه اعلام شده از سوی تعاونی آشنا را در زمانی كه باید پرداخت كردند، اما از 20 اسفند 97 یعنی بعد از پرداخت وجوه تا امروز هنوز هیچ كاغذی را دریافت نكرده‌اند. این در حالی است كه خیلی از ناشران می‌گویند تحویل كاغذها بعد از درخواست باید تا 72ساعت بعد صورت می‌گرفت، ولی هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است. این جریان هم درست زمانی رخ داده كه نمایشگاه كتاب نزدیك است و كاغذ به طور قطع یكی از ضروری‌ترین كالاهای مورد نیاز ناشران به‌شمار می‌رود، به همین دلیل خیلی از اعضای این گروه همچنان شاكی و گلایه‌مندند.
به گزارش فارس در این خصوص گفت‌وگویی با احمد كمالی‌نژاد، نماینده معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته كه در ادامه بخشی از آن را می‌خوانید:
كمالی‌نژاد در پاسخ به این‌كه برخی ناشران پول واریز كرده‌اند، اما كاغذ دریافت نكرده‌اند، گفت: معمولا آخر هر سال شاهد انبار‌گردانی هستیم تا اطلاعات به‌روز شود، اما وعده داده شده تا بیستم فروردین وضعیت انبارها قابل تحویل باشد. تعویق به دلیل بحث انبار‌گردانی بوده و ممكن است زودتر هم كاغذها را به ناشران تحویل دهیم.
او در پاسخ به این كه آیا ناشران و دریافت‌كنندگان كاغذ از كیفیت كاغذ‌های دریافتی راضی هستند یا نه، گفت: ما تلاشمان این بوده كه تا پایان سال هرچه اطلاعات در سامانه كاغذ بوده، تخصیص را انجام دهیم و اطلاعات به صفر برسد، اما به انبارگردانی برخورد كردیم. در حال حاضر هم با وجود تعطیلات به تعویق افتاده است. البته تا ۲۹اسفند تلاش شد انبار بسته نشود، اما از دست ما خارج بود. اما كیفیت كاغذهای هندی، چینی و اندونزی خوب است. تخصیص كاغذ تا پایان سال ۹۷ صفر شده مگر این‌كه اطلاعات در سامانه همزمان با تعطیلات وارد شده باشد.
در آخر هم كمالی‌نژاد درباره زمان تحویل كاغذها به ناشران این مژده را داد كه همه كاغذها به‌زودی تحویل می‌شود،‌ پیش‌فاكتور دریافت شده و ناشران با حواله به‌زودی از انبار، كاغذ مورد نیازشان را تحویل می‌گیرند.