ارتش سودان بر سر دوراهی

تحصن معترضان در اطراف مقر فرماندهی كل ارتش سودان ادامه دارد

ارتش سودان بر سر دوراهی

اعتراضات مردم سودان درحالی همچنان ادامه دارد كه ارتش این كشور در یك وضعیت بلاتكلیف قرار داشته و نمی‌تواند بین معترضان و عمر ‌البشیر یكی را انتخاب كند. هرچه شدت اعتراضات در سودان بیشتر می‌شود سرنوشت سیاسی این كشور نیز در ابهام بیشتری فرو می‌رود. آیا عمر البشیر نیز سرانجام مانند عبدالعزیز بوتفلیقه اریكه قدرت را رها خواهد كرد یا همچنان با ایستادگی در برابر معترضان خواهد كوشید بقای خود را پس از 30 سال بر قدرت همچنان حفظ كند؟

روز گذشته شبكه اسكای نیوز در یك گزارش از تیراندازی و شلیك گاز اشك آور نیروهای امنیتی سودان به تحصن‌كنندگان مقابل مقر فرماندهی كل نیروهای مسلح این كشور در خارطوم خبر داد. این در حالی بود كه وزیر دفاع سودان نیز گفته بود ارتش اجازه رفتن كشور به سمت آشوب را نمی‌دهد. به گزارش این منبع، «جمعیت شاغلین سودان» كه یك گروه مخالف دولت است اعلام كرد، نیروهای یورش برنده به تحصن‌كنندگان از گلوله‌های واقعی، سلاح‌های سنگین و صدها گاز اشك‌آور استفاده كردند. نیروهای مسلح ارتش البته به مقابله پرداختند و درهای فرماندهی كل را برای حمایت و حفظ جان تحصن‌كنندگان باز كردند. درگیری بین ارتش و نیروهای امنیتی سودان برای اولین بار است كه اتفاق می‌افتد و نشان می‌دهد دست‌كم در این مرحله ارتش سودان تصمیم گرفته است از معترضان حمایت كند. گفته می‌شود تحصن‌كنندگان در مقابل مقر فرماندهی كل ارتش در خارطوم همچنان اصرار به ماندن در منطقه دارند و خواستار پیوستن نیروهای ارتش به معترضان هستند. جمعیت شاغلین سودان دیروز از تحصن‌كنندگان خواست به مقر فرماندهی بروند. این جمعیت با استفاده از بلندگوها مردم را به خروج و حمایت از تحصن‌كنندگان فراخواند. به گفته منابع تحصن‌كننده، وقتی نیروهای امنیتی به تحصن‌كنندگان حمله كردند، نیروهای ارتش به آنها اجازه دادند برای مخفی شدن و
جان به در بردن از گلوله‌ها وارد مقر فرماندهی شوند. از سه روز گذشته هزاران سودانی در خارج از مقر فرماندهی كل نیروهای مسلح و محل اقامت عمر البشیر تحصن كرده و شعارهایی علیه دولت سر می‌دهند. آنها خواستار استعفای عمر البشیر هستند كه بیش از دو دهه است بر سودان حكم می‌راند. این اعتراضات بعد از نشستی به ریاست عمر البشیر صورت گرفت كه طرفین به توافقی دست نیافتند. شاهدان عینی اعلام كردند دو سرباز از ارتش سودان و یك نیرو از نیروهای امنیتی درجریان درگیری‌های روز گذشته كشته شدند.
 تحویل قدرت به ارتش
در میان گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌كه ممكن است عمر البشیر قدرت خود را به ارتش واگذار كند منابع خبری سودان با رد این‌گونه گمانه‌زنی‌ها گفتند: عمر البشیر قصد ندارد قدرت را به ارتش تحویل دهد. حسن اسماعیل سخنگوی دولت سودان در واكنش به اخبار شبكه الشروق كه اعلام كرده بود البشیر می‌خواهد قدرت را به ارتش واگذار كند گفت: این اخبار صحت ندارند و این موضوع به هیچ وجه مورد بحث قرار نگرفته است. هدف چنین ادعاهایی ایجاد آشوب در میان شهروندان است. در همین حال عوض محمد احمد بن عوف، وزیر دفاع سودان نیز ضمن بیاناتی طرف‌هایی را به سوءاستفاده از اوضاع كنونی كشور برای ایجاد اختلاف میان نیروهای مسلح و فتنه بین بخش‌های دستگاه امنیتی متهم كرد. چند روز پیش ائتلاف آزادی و تغییر كه رهبری اعتراضات در سودان را در دست دارد درخواست كرده بود می‌خواهد ارتباط مستقیم با فرماندهی نیروهای مسلح برقرار كرده و در نهایت شرایط مناسب را برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در كشور فراهم سازد. بن عوف در عین حال گفت: نیروهای مسلح سوپاپ اطمینان و امنیت كشور هستند و هرگز درباره امنیت، وحدت و رهبری كشور كوتاهی نمی‌كنند. نیروهای مسلح علیه آرمان‌ها و آرزوهای شهروندان نیستند اما هرگز نمی‌گذارند كشور به سمت آشوب كشیده شود.
این اظهارات نشان می‌دهد كه سران ارتش سودان همچنان در یك وضعیت بلاتكلیف به‌سر می‌برند و نمی‌دانند طرف معترضان را بگیرند یا دولت البشیر را. قطعا این تصمیم‌گیری سرنوشت سیاسی سودان در شرایط كنونی را تعیین خواهد كرد. به این معنا كه اگر ارتش در كنار مردم بایستد باید دوران حاكمیت البشیر را خاتمه یافته دانست. در غیر این صورت تحولات سودان می‌تواند به سمت روزهای خشن و خونین‌بار‌تر دیگری سوق پیدا كند.
 البشیر طرفدار مذاكره
به‌رغم چهارماه اعتراضات در سودان، عمر البشیر همچنان از مواضع خود كوتاه نیامده و بر حفظ امنیت و ثبات كشور در این شرایط تاكید می‌ورزد. وی دوشنبه‌شب ریاست نشست دفتر رهبری حزب حاكم این كشور را برعهده گرفت و در آن گفت: حفظ ثبات وطن اولویت اصلی ماست و مردم سودان مستحق این هستند كه در كشوری امن زندگی كنند و این مسؤولیت من است. مذاكره تنها راه حل مشكلات سودان است. وی بر لزوم حمایت از وطن در برابر كسانی كه برای تغییر اوضاع سودان با بیگانگان توطئه می‌كنند، تأكید كرد. این نشست درحالی با ریاست البشیر برگزار شده كه وی اوایل مارس به خاطر فشارهای مردمی اختیارات حزبی‌اش را به معاونش واگذار كرده بود. وی ۲۲ فوریه در كشور حالت فوق‌العاده اعلام و دولت وفاق ملی و دولت‌های محلی را منحل كرد. البشیر همچنین احزاب، جوانان و گروه‌های مسلح را به مذاكره دعوت كرد. در همین حال حزب حاكم سودان یك بار دیگر حمایت خود را از عمر البشیر اعلام كرد. طی ماه‌های گذشته برخی از اعضای این حزب از البشیر خواسته بودند قدرت را ترك كند.  طی چهار ماه گذشته ده‌ها نفر در جریان اعتراضات سودان كشته ، زخمی یا بازداشت شده‌اند. به گفته كمیته مركزی پزشكان سودان یك تظاهركننده روز گذشته در ام درمان در غرب خارطوم كشته شد. با كشته شدن او تعداد كشته‌شدگان از زمان آغاز اعتراضات تاكنون به ۴۰ نفر می‌رسد. این درحالی است كه عفو بین‌الملل ۱۱ فوریه گذشته تعداد كشته‌شدگان را ۵۲ نفر اعلام كرده بود. اعتراضات سودان وارد ماه چهارم شده و سودانی‌ها ابتدا علیه گرانی تظاهرات كردند و بعد خواهان بركناری البشیر شدند.