نتانیاهو برای پیروزی به هر دری زد

انتخابات در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد

نتانیاهو برای پیروزی به هر دری زد

 انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی در حالی از صبح دیروز شروع شد كه بنیامین نتانیاهو برای موفقیت خود در آن به هر دری می‌زد و از شبكه‌های مجازی گرفته تا رسانه‌های عمومی تلاش می‌كرد یك بار دیگر خود را نخست وزیر كند. اقدامات اخیر دونالد ترامپ ازجمله اعلام بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از خاك اسرائیل و نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادن سپاه پاسداران ایران دو هدیه غیر‌منتظره برای نتانیاهو بود تا شانس او را در انتخابات بیشتر كند.
از ساعت هفت صبح دیروز حوزه‌های رای‌گیری در اراضی اشغالی باز شد و پیش‌بینی‌ها همچنان از رقابت نزدیك دو رقیب اصلی یعنی نتانیاهو و گانتس خبر می‌داد. نتانیاهو، رهبر حزب لیكود در صورت برنده شدن برای پنجمین دور به نخست‌وزیری اسرائیل خواهد رسید. رقیب اصلی نتانیاهو در این انتخابات بنی گانتس، فرمانده سابق ارتش اسرائیل و رهبر حزب آبی و سفید بود و نظرسنجی‌ها نشان می‌داد حزب او قادر خواهد بود ۳۱ كرسی كنست را از آن خود كند.
گانتس، فرمانده سابق نیروهای مسلح و یك شخصیت نوظهور در عرصه سیاسی است كه محبوبیت قابل توجهی در میان اسرائیلی‌ها دارد. او و موشه یعالون، وزیر جنگ سابق اسرائیل از جناح راست و یائیر لاپید، وزیر دارای سابقه با گرایش چپ میانه با یكدیگر متحد شده‌اند تا حزب تازه تأسیس میانه‌رو آبی و سفید را تشكیل دهند. گانتس بعد از انداختن رای خود به صندوق متعهد به ایجاد روندی جدید در اسرائیل شد. وی افزود: ما به دموكراسی احترام خواهیم گذاشت. در رای‌گیری دیروز حدود شش میلیون و 339 هزار و 729 نفر واجد شرایط رأی بودند. حداقل رأی لازم برای ورود یك حزب به «كنِسِت» كسب 140 هزار رأی است. به عبارتی هر حزبی كه بتواند 25/3  از آرای را به دست آورد وارد «كنِسِت» خواهد شد. یعنی برای كسب هر كرسی نیاز به 35 هزار رای است. پس از تعیین درصد كسب كرسی توسط احزاب، سر فهرست حزبی كه بالاترین درصد یا همان كرسی را به دست آورده باشد نخست‌وزیر خواهد بود.
حال اگر دو حزب به یك اندازه كرسی در انتخابات به دست آورند این بار وارد انتخابات مرحله دوم می‌شوند. در این مرحله رأی‌دهندگان براساس همان ثبت‌نام اولیه در حوزه‌های انتخابیه خود فقط به دو سر فهرست كه حزب متبوعشان بالاترین كرسی را كسب كرده است رأی می‌دهند. در حقیقت این رأی‌گیری برای انتخاب مستقیم نخست‌وزیر انجام خواهد گرفت.