موضعگیری ضعیف پوتین

موضعگیری ضعیف پوتین


در اولین واكنش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه  به تصمیم اخیر دونالد ترامپ و اعلام جولان به عنوان بخشی از خاك اسرائیل، گفت: «این تصمیم با قطعنامه‌های شورای امنیت تناقض دارد». وی در یك كنفرانس خبری مشترك با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه در مسكو اظهار كرد: درباره
به رسمیت شناختن جولان از سوی دونالد ترامپ به عنوان بخشی از اراضی اسرائیل باید بگویم آنها موضع روسیه را می‌دانند و این را وزارت خارجه روسیه توضیح داده است. این نوع سخن گفتن بیانگر موضعگیری ضعیف مسكو در قبال یك مساله مهم منطقه‌ای است. آن هم در شرایطی كه ترامپ و نتانیاهو برای تصاحب بلندی‌های جولان متحد و یكپارچه شده‌اند.
تصمیم ترامپ مبنی بر شناسایی حاكمیت اسرائیل بر جولان با انتقاد گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شد. دولت سوریه در واكنش به این تصمیم اعلام كرد «تصمیم رئیس‌جمهور آمریكا هیچ تغییری در این واقعیت نمی‌دهد كه جولان متعلق به سوریه است و متعلق به سوریه باقی خواهد ماند و سوریه از هر وسیله‌ای برای باز پس گرفتن این بخش از اراضی خود استفاده خواهد كرد.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور تركیه نیز با انتقاد از تصمیم آقای ترامپ، گفت: «ما هرگز نمی‌توانیم اجازه بدهیم اشغال بلندی‌های جولان مشروعیت پیدا كند.» دولت ایران به شدت این تصمیم را محكوم كرد و بر حاكمیت دولت سوریه بر ذره ذره خاك این كشور تاكید كرد. دولت‌های عربی نیز در كنفرانس اخیر خود در تونس به‌شدت این تصمیم را محكوم كردند. احمد ابوالغیط، دبیركل این اتحادیه گفت «اتحادیه كشورهای عرب به طور كامل از حق حاكمیت كشور سوریه بر اراضی اشغالی خود حمایت می‌كند و این اتحادیه موضعی مشخص و مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه دارد.»
رژیم صهیونیستی از سال 2011 میلادی كه سوریه درگیر یك جنگ داخلی تمام عیار از سوی گروه‌های تكفیری و حامیان غربی و عربی خود شد تاكنون برای تقویت شهرك‌سازی صهیونیستی در بلندی‌های اشغالی جولان استفاده كرده است. به گزارش پایگاه مشرق، این رژیم با پروژه‌های مختلف شهرك نشینان را به این مناطق منتقل كرده است و تاكید دارد كه هرگونه عملیات عقب‌نشینی از جولان در آینده را نخواهد پذیرفت. تصمیم‌سازان صهیونیست سعی دارند اوضاع كنونی اسكان شهرك‌نشینان در بلندی‌های جولان را كه سرزمین سوری است، به یك واقعیت غیر‌قابل تغییر تبدیل كنند، به‌ویژه این‌كه صهیونیست‌ها اهداف راهبردی در جولان دارند و آن را یك منبع آبی در دراز مدت برای خود می‌دانند.  آمارهای اسرائیل در اواسط سال جاری میلادی نشان می‌دهد كه 33 منطقه صهیونیست‌نشین در بلندی‌های جولان احداث شده كه 18 هزار صهیونیست در آنها ساكن هستند. كابینه بنیامین نتانیاهو همچنین به دنبال جذب تعداد بیشتری از مهاجران یهودی به این منطقه است. آنها می‌خواهند شهرك‌های صهیونیست‌نشین دیگری را در این منطقه بسازند و شهرك‌های كنونی را نیز توسعه دهند تا بتوانند تعداد صهیونیست‌های ساكن در بلندی‌های جولان را تا سال 2020 به دو برابر تعداد كنونی برسانند. اطلاعات رسمی صهیونیست‌ها نشان می‌دهد كه دست‌كم
 20 هزار سوری در سال 2014 در بلندی‌های اشغالی جولان سكونت داشتند، آنها در پنج روستای سوری در این منطقه زندگی می‌كنند كه مسعده و بقعاتا و عین قنیه و مجدل شمس و غجر نام دارد. رژیم صهیونیستی در جولان نیز همان سیاست كرانه باختری را دنبال می‌كند و با ایجاد شهرك‌های صهیونیست‌نشین تلاش می‌كند به مرور زمین‌ها را به نام خود ثبت كند. این واقعیت نشان می‌دهد كه اگر دولت سوریه و متحدان منطقه‌ای خود به همراه مبارزان جبهه پایداری نكوشند هرچه زودتر این مناطق را آزاد كنند به مرور زمان صهیونیست‌ها جای پایشان را در این منطقه محكم و محكم‌تر خواهند كرد.