تیر خلاص مصر به «ناتوی عربی»

تیر خلاص مصر به «ناتوی عربی»


دونالــــــــــد تـــــــــــــــــرامپ، رئیس‌جمهور آمریكا از زمان به قدرت رسیدن یكی از اهداف اصلی خود را در منطقه خاورمیانه، مقابله با نفوذ در حال گسترش ایران از طریق ایجاد اتحادی میان كشورهای عربی و رژیم صهیونیستی عنوان كرده بود. با این حال و با وجود تلاش‌های همزمان عربستان سعودی و متحدانش برای تحقق این ایده، خروج مصر از برنامه مذكور، سبب خواهد شد این طرح آمریكایی احتمالا به صورت كامل با شكست مواجه شود. رویترز بامداد پنجشنبه به نقل از منابع آگاه از كناره‌گیری مصر از مشاركت در این طرح خبر داد.
به گزارش تابناك، رویترز كه این تصمیم مصر را «ضربه‌ای به راهبرد دولت ترامپ برای مهار قدرت ایران» توصیف كرد، به نقل از یك منبع آگاه نوشت مصر رسما تصمیم خود را به انصراف از مشاركت در این ائتلاف به آمریكا و دیگر اعضای آن اعلام كرده است. بر اساس این گزارش، مصر به نشست روز یكشنبه اعضای این ائتلاف هم كه در شهر ریاض عربستان سعودی برگزار شد، هیأتی اعزام نكرده بود .
رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: «مصر به این دلیل انصراف داد كه در جدی بودن این ابتكار تردید داشت و هنوز سندی رسمی كه این طرح را تشریح كند، دریافت نكرده بود. علاوه بر این، این طرح خطر بروز مناقشه با ایران را افزایش می‌داد». یك منبع عربی دیگر هم به رویترز گفت اطمینان نداشتن به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریكا و احتمال این‌كه جانشین ترامپ طرح ناتوی عربی را كنار بگذارد هم از جمله عوامل اثرگذار بر تصمیم قاهره بوده است.
این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد كه پیش از این، نه تنها هیچ نشانه‌ای از تصمیم مصر برای خروج از اتحاد مذكور وجود نداشت، بلكه مانور نظامی بزرگ كشورهای عربی در مصر در نوامبر سال گذشته میلادی از سوی برخی ناظران به معنی اعلام رسمی شكل‌گیری اتحاد استراتژیك خاورمیانه یا همان ناتوی عربی تعبیر شده بود.
از زمان مطرح شدن ایده اتحاد استراتژیك خاورمیانه در سال 2017 تاكنون، شماری از چهره‌های سیاسی در مصر نسبت به آن مخالفت كرده اند . به عنوان مثال، سید ابوزید معاون پیشین وزیر خارجه مصر در مصاحبه‌ای در آگوست سال گذشته گفت برای تشكیل ناتوی عربی هنوز زود است. وجود اختلافات فزاینده میان كشورهای عربی، به‌ویژه محور تحت رهبری عربستان سعودی از یك سو و قطر از سوی دیگر، همواره ابهامات جدی را پیش روی تحقق این طرح قرار داده است. سایت تحلیلی المانیتور در مطلبی در این زمینه در نوامبر سال گذشته با اشاره به حضور نداشتن نیروهای قطر و عمان در مانور نظامی برگزار شده در مصر نوشت اختلافات چنان شدید است كه مانع تشكیل پیمان نظامی میان این كشورها می‌شود. به نوشته این سایت، نگرانی از نفوذ ایران باعث نشده كشورهای عربی به یك جناح واحد تبدیل شوند. گرچه مصر و اردن درباره افزایش نفوذ ایران در منطقه نگرانی‌هایی دارند، اما شدت نگرانی این دو كشور به اندازه عربستان و امارات و بحرین نیست. در عین حال، كویت و قطر و عمان نیز با ایران روابط دوستانه‌ای دارند. برای همین نمی‌توان از اجماع عربی علیه ایران سخن گفت.
رویترز در گزارش اخیر خود، خروج مصر به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ارتش جهان عرب را جدیدترین لطمه به ابتكار ناتوی عربی توصیف كرد و نوشت: واكنش‌های جهانی به قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در كنسولگری سعودی در استانبول و همچنین ادامه تنش كشورهای تحت رهبری عربستان سعودی با قطر، از جمله دیگر ضرباتی است كه به این ائتلاف وارد شده است.