آسانژ چگونه فروخته شد ؟

آسانژ چگونه فروخته شد ؟

سرانجام جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویكی لیكس پس از هفت سال پناهندگی در سفارت اكوادور توسط پلیس لندن دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شد. او چند ساعت بعد در دادگاه حاضر شد و به اتهام نقض قوانین مربوط به‌قرار وثیقه، گناهكار شناخته شد. این احتمال وجود دارد كه انگلستان، جولیان آسانژ را به آمریكا تحویل دهد. همین مساله موجب ابراز نگرانی‌های زیادی درباره سرنوشت او شده است. این درحالی است كه برخی سیاستمداران از جمله هیلاری كلینتون از بازداشت آسانژ استقبال كردند و گفتند او باید به خاطر اعمالش پاسخگو باشد. ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلستان نیز گفته بود بازداشت آسانژ نشان می‌دهد در انگلستان هیچ‌كس فراتر از قانون نیست.
روز گذشته حزب كارگر انگلیس به رهبری جرمی كوربین با استناد به افشاگری‌های جولیان آسانژ درباره جنایت‌های دولت آمریكا در حمله به عراق و افغانستان با استرداد وی به این كشور مخالفت كرد. درهمین حال ساجد جاوید، وزیر كشور انگلیس نیز كه در مجلس عوام سخن می‌گفت از همكاری دولت اكوادور برای تحویل آسانژ قدردانی كرد و توضیح داد: سفیر اكوادور از آسانژ خواسته بود به‌صورت داوطلبانه به پناهندگی خود پایان دهد. پس‌ از آن پلیس متروپلیتن به اذن سفیر وارد ساختمان سفارت شد تا او را دستگیر و از سفارت اخراج كند. وی مدعی شد اقدام‌های صورت گرفته مطابق با توافق میان دو دولت انگلیس و اكوادور و براساس كنوانسیون وین صورت گرفته است.
وزیر كشور انگلیس همچنین به آغاز روند حقوقی رسیدگی به پرونده آسانژ اشاره كرد و ادامه داد دولت آمریكا 65 روز فرصت دارد تا مدارك درخواست استرداد وی را به قاضی پرونده تسلیم كند. این درخواست به گفته او باید ابتدا به تایید وزارت كشور برسد و از این طریق به دادگاه ارائه شود . تصمیم نهایی با دادگاه انگلستان خواهد بود. آسانژ در آمریكا به جرم نفوذ و دسترسی به مدارك طبقه‌بندی و محرمانه پنتاگون متهم است. وزارت دادگستری آمریكا گفته است اگر آسانژ گناهكار شناخته شود به حداكثر پنج سال زندان در این كشور محكوم خواهد شد. ادوارد اسنودن، پیمانكار سابق آژانس امنیت ملی آمریكا در واكنش به بازداشت بنیانگذار سایت افشاگر ویكی‌لیكس گفته است: «پیشتر سازمان ملل بازداشت آسانژ را نقض حقوق بشر دانسته بود.»
كارشناسان معتقدند پرونده آسانژ بیشتر از جنبه حقوقی، دارای ابعاد سیاسی بوده و به همین دلیل است كه سیاستمداران انگلیس از اظهارنظر دراین‌باره خودداری می‌كنند. كریستین هراسنسون، سردبیر ویكی‌لیكس درباره اتهام‌های جدی‌تر آمریكا علیه آسانژ ابراز نگرانی كرد و گفت، او ممكن است دهه‌ها به زندان بیفتد. در همین حال جنیفر رابنیسون، وكیل آسانژ در اظهارنظری، استرداد آسانژ به آمریكا را اقدام  «خطرناك‌» خواند و گفت، برای جلوگیری از استرداد وی تلاش خواهد كرد.
روز گذشته اعلام شد همزمان با بازداشت جولیان آسانژ در شهر لندن یك شریك وی نیز در كشور اكوادور بازداشت شده است. او قصد داشت از این كشور به ژاپن فرار كند. ماریا پائولا رومو، وزیر كشور اكوادور با اعلام دستگیری این فرد كه البته نامی از او نبرد. او را به عنوان «یك شخص بسیار نزدیك به جولیان آسانژ» معرفی كرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه نوشت، مقام‌های اكوادور ظاهرا یك متخصص نرم‌افزار سوئدی كه با ویكی‌لیكس ارتباط داشته را بازدداشت كردند. بنیانگذار سایت افشاگر ویكی‌لیكس دوشنبه هفتم آبان ۹۷ اعلام كرده بود: اكوادور به‌دنبال پایان دادن به پناهندگی سیاسی و تحویل من به آمریكاست. اكوادور می‌خواهد پناهندگی سیاسی من را لغو كرده و زمینه تحویل من به واشنگتن را فراهم سازد.