عبرت‌آموزی از اپیدمی قارچ‌های سمی بهاره

عبرت‌آموزی از اپیدمی قارچ‌های سمی بهاره


تقریبا یك‌سال از وقوع اپیدمی گسترده مسمومیت با قارچ‌های سمی خودرو به‌ویژه در استان‌های غربی كشور می‌گذرد كه طی آن بیش از هزار نفر مسموم شده و متاسفانه حدود 20 نفر از هموطنان عزیز جان خود را از دست دادند. بارندگی‌های غیرمنتظره و تغییرات ناگهانی رطوبت محیط در اردیبهشت سال گذشته، یكی از مهم‌ترین دلایل رویش یكباره قارچ‌های سمی خودرو در طبیعت بود. مرور گذرا به این واقعه باید برای ما عبرت‌آموز باشد؛ چرا كه از ابتدای فروردین سال 1398 نیز شاهد وقوع بارندگی‌های غیرمنتظره و البته سیلاب‌های گسترده هستیم. لذا احتمال می‌رود اندكی پس از فروكش كردن سیلاب‌ها شاهد رشد قارچ‌های سمی خودرو در برخی از مناطق طبیعی و جنگل‌ها و مراتع كشور باشیم. بنابراین لازم است احتیاط لازم اتخاذ شده و به نكات ایمنی در این باره دقت كنیم.
 گونه‌های مختلفی از قارچ‌های خودرو ممكن است سمی باشند؛ اما شاخص‌ترین آن كه در كشور ما نیز مسبوق به سابقه است، نوعی قارچ كشنده و خطرناك بوده كه آمانیتا نام دارد. این قارچ حاوی سم آماتوكسین است كه موجب تخریب شدید كبد انسان می‌شود. به‌طوری كه عده‌ای از مسمومان نیازمند پیوند كبد خواهند بود. علائم مسمومیت پس از گذشت حداكثر چند ساعت بعد از خوردن قارچ‌های سمی بروز می‌كند كه از قبیل كسالت، دل درد، اسهال و گاهی تهوع است. در صورتی كه فرد مسموم سریعا به مراكز درمانی اعزام نشود احتمال  مرگ وجود دارد.
 برای پیشگیری از خطر مسمومیت با قارچ‌های سمی بهاره، مهم‌ترین راهكار آن است كه اكیدا از چیدن، چشیدن و خوردن قارچ‌های خودرو در طبیعت پرهیز كنیم. باید دانست كه تفریق بین گونه‌های خوراكی و سمی انواع قارچ‌ها امری تخصصی و مشكل بوده و فقط توسط افراد كارآزموده و متبحر ممكن است.
باید توجه شود كه سم موجود در قارچ آمانیتا به حرارت بسیار مقاوم است و هیچ‌یك از روش‌های طبخ غذا قادر به نابودی سم و ایمن‌سازی قارچ نیست؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه نباید از دستفروشان محلی قارچ‌های فله‌ای خریداری شود و فقط قارچ‌های بسته‌بندی شده و دارای شناسه بهداشتی تولید قابل اطمینان هستند.