150 گونه جانوری ایران در معرض خطر انقراض

150 گونه جانوری ایران در معرض خطر انقراض


 مسؤول آزمایشگاه بانك سلول‌های انسانی و جانوری مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران، تعداد گونه جانوری كشور را 1200 گونه اعلام كرد و گفت: از این تعداد 150 گونه جانوری در معرض خطر انقراض قرار دارند.
 به گزارش ایرنا، عبدالرضا دانشور آملی افزود: اسب كاسپین، شتر دوكوهانه، بز مرخز، گاو سیستانی و گاو گلپایگانی و گوسفند مغانی
 از جمله گونه‌های جانوری كشور و در معرض خطر انقراض هستند.
وی عنوان كرد: براساس آماری كه سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام كرده بین 15 تا 20 درصد گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض و بین یك تا 5 درصد گونه‌های جانوری به شدت در معرض انقراض قرار دارند. دانشور بر لزوم حفاظت از گونه‌های جانوری كشور تاكید كرد و گفت:
حفاظت در مناطق طبیعی از جانوران، نگهداری آنها در ایستگاه‌های تحقیقاتی و در نهایت نگهداری سلول‌های سوماتیك، اسپرم، تخمك و دی.ان.ای آنها از مهم‌ترین اقدامات برای حفاظت از گونه‌های جانوری كشور است.
عضو هیات علمی مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران گفت: 1200 گونه جانوری شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، ماهیان و دوزیستان در كشور وجود دارند كه حدود 200 گونه آنها، پستاندار هستند. وی، عمده‌ترین بانك ژن جانوری را مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران و مركز اصلاح نژاد دام كشور اعلام كرد و گفت: حدود یك هزار نمونه اسپرم و سلول گونه‌های جانوری در این دو مركز نگهداری می‌شود.