غرب در افیون!

به مناسبت روز جهانی آگاهی‌رسانی مصرف بیش از حد موادمخدر

غرب در افیون!

 مصرف بیش از حد مواد مخدر (اوردوز) یک بحران بین‌المللی است. در طول 20 سال گذشته مرگ‌ومیر ناشی از اوردوز در بسیاری از نقاط جهان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

هر ساله تعداد بی‌سابقه‌ای از مرگ‌و‌میرها گزارش می‌شوند که عمدتا ناشی از سوء‌استفاده از مواد افیونی است که اغلب در ترکیب با سایر داروها از جمله بنزودیازپین‌ها، محرک‌ها و الکل است. بر‌اساس داده‌های موجود در «گزارش جهانی مواد مخدر 2022» دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC)، افزایش اوردوز در سراسر جهان نه‌فقط به‌دلیل استفاده از مواد افیونی، بلکه به‌دلیل افزایش مصرف مواد مخدر و افزایش استفاده از محرک‌ها، به‌ویژه کوکائین، متامفتامین و انواع مواد مخدر مصنوعی به‌خصوص مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل و ترامادول است.
روز جهانی آگاهی از اوردوز یک پویش جهانی است که در راستای پیشگیری از مصرف بیش از حد، کاهش انگ مرتبط با آن و ارائه حمایت از خانواده‌ها و عزیزان قربانیان اوردوز فعالیت می‌کند. این رویداد از سال 2001 هر سال در 31آگوست (9شهریور) برگزار می‌شود. در سال 2020 حدود 284 میلیون نفر (یک نفر از هر 18 نفر 15 تا 64 ساله) در جهان از مواد مخدر استفاده کرده‌اند که نسبت به سال 2010 افزایش 26‌درصدی را نشان می‌دهد.
مواد افیونی عامل دو سوم (69‌درصد) مرگ‌و‌میر ناشی از اوردوز است. یک‌سوم دیگر مرگ‌و‌میر‌ها ناشی از مصرف بیش از حد داروهای آرامبخش و خواب‌آور است. کارشناسان برای این رشد سریع طی 10 سال گذشته، دلایل مختلفی را ارائه دادند. یکی از مهم‌ترین آنها افزایش انواع مختلف روانگردان‌ها در سال‌های اخیر است که بسیار خطرناک‌تر از انواع قدیمی‌تر هستند. بین سال‌های 2009 تا 2021، 1127ماده روانگردان جدید در 134 کشور و منطقه گزارش شده است. 
دلیل دیگری که طی سه سال گذشته آمار اوردوز و مرگ ناشی از آن را افزایش داده است، همه‌گیری کووید ــ 19 اعلام شده است. در طول همه‌گیری و اجرای قرنطیه، تنهایی و انزوا به‌شدت گسترش یافت و با قرارگیری در کنار مشکلات اقتصادی، فشارهای روانی ناشی از ترس از بیماری و سوگ از دست دادن عزیزان سبب شد افراد زیادی مصرف مواد مخدر خود را افزایش داده و به ترکیب انواع مختلف مواد افیونی و روانگردان در تنهایی خود روی بیاورند که این امر آمار اوردوز را 
به‌شدت بالا برد.

آیسا اسدی - روزنامه‌نگار