بازدید نماینده ویژه یونسكو از سازه‌های آبی شوشتر

بازدید نماینده ویژه یونسكو از سازه‌های آبی شوشتر

اگر گزارش روز یكشنبه (25 فروردین) صفحه ایران با نام «بازی خطرناك سیلاب با سازه‌های آبی» را دیده باشید، حتما یادتان هست رفتیم سراغ سازه‌های آبی شوشتر و آنچه آب جاری و خروشان كارون این روزها بر سر این سازه‌های جهانی و باستانی آورده و خواهد آورد.
در همین راستا روز گذشته خبر رسید كارشناس یونسكو برای بررسی وضعیت میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر به خوزستان سفر كرده است.
محمدحسین ارسطوزاده، مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی - تاریخی شوشتر كه پیش از این در گفت‌وگو با جام‌جم از احتمال آسیب دیدگی سازه‌ها به‌دلیل تداوم سیلاب خبر داده و گفته بود فعلا امكان رصد و برآورد كامل خسارات و آسیب‌دیدگی‌های احتمالی وجود ندارد، درخصوص حضور نماینده ویژه یونسكو هم گفت: كارشناس اعزام‌شده از سوی یونسكو به صورت ویژه به منظور بررسی و مطالعه استحكام‌بخشی دیوار غربی و جداره‌های محوطه آسیاب‌ها به شوشتر سفر كرده و هم اكنون در حال بررسی و مطالعات میدانی است.
البته ارسطوزاده تاكید كرد كه استحكام بخشی دیوار غربی آسیاب‌های شوشتر موضوع جدیدی نیست و از قبل با یونسكو مطرح و هماهنگی‌های حضور كارشناس یونسكو از قبل در نظر گرفته شده بود. در واقع می‌توان گفت، این مشكلات به سیلاب ارتباطی ندارد، هرچند بعد از وقوع سیل، این مهم مجدد مورد بررسی قرار گرفت و قرار است پس از انجام مطالعات لازم در این زمینه، طرحی برای آن ارائه شود.
مدیرپایگاه جهانی شوشتر به هزینه این مطالعات هم اشاره كرد و گفت: هنوز بودجه‌ای به این میراث جهانی توسط یونسكو اختصاص نیافته و درحال انجام مطالعات میدانی هستیم که تهیه طرح آن حدود دو ماه زمان
می‌برد.
رصد دقیق سازه‌ها توسط سازمان میراث فرهنگی
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر به لحاظ اهمیت بسیار زیادی كه دارد مورد توجه جدی سازمان میراث فرهنگی هم هست و از همان آغاز مورد رصد و پایش این سازمان بود. محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی كشور درهمین زمینه و با اشاره به بررسی‌های این معاونت و انجام اقدامات پیشگیرانه، كنترل و مدیریت مجموعه میراث جهانی كه موجب جلوگیری از تخریب آثار شده، بر لزوم ادامه روند استحكام‌بخشی و مرمت آنها تأكید كرد.
طالبیان گفت: یكی از مناطقی كه در سیلاب‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده، میراث جهانی شوشتر است و باید هرچه زودتر نسبت به پاكسازی و لایروبی آورده‌های سیلابی اقدام شود و پس از فروكش كردن سطح رودخانه، بررسی‌های دقیق روی این میراث جهانی صورت پذیرد تا اقدامات ویژه در راستای بهبود شرایط آن انجام پذیرد.
كارشناس یونسكو، پس از بازدید و بازرسی سازه‌های آبی شوشتر، بازدیدهایی از شهر جهانی شوش و چغازنبیل و ایذه و آثار تاریخی آنها خواهد داشت.