نقش رستم از درون می‌میرد

نقش رستم از درون می‌میرد


بارندگی‌های اخیر سبب بروز مشكلاتی در نقش‌ رستم در استان فارس هم شده. از آنجا كه احتمالا بر اثر نشست زمین، نقش رستم از درون دچار آسیب و ترك شده باشد، نفوذ آب به درون این ترك‌ها نگران‌كننده است؛ مساله‌ای كه محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی كشور حدود یك هفته پیش و در پی شدت گرفتن بارش باران در استان‌های مختلف كشور و جاری شدن سیل در تعدادی از استان‌ها به نوعی به آن اشاره كرد و گفت: تَرك‌های نقش رستم در حال باز شدن و وضعیت، بحرانی است.
حالا كامیار عبدی، مشاور عالی فعالیت‌های پژوهشی و بین‌المللی پایگاه جهانی تخت جمشید می‌گوید: با توجه به وقوع سیل و بارندگی‌های اخیر اتفاق قابل ذكری در ترك‌های بیرونی نقش رستم نیفتاده؛ اما قطعا اتفاقاتی در درون كوه در حال وقوع است كه در ظاهر نمودار نشده. از یك‌ سو با نشست زمین در منطقه روبه‌رو هستیم كه این امر سبب می‌شود آسیب‌ها و تخریب‌هایی در درون كوه اتفاق بیفتد كه هنوز در ظاهر بروز نكرده. همه اینها درحالی است كه آب باران در این ترك‌ها نفوذ می‌كند و ممكن است اتفاقات درونی را سرعت بخشد.
این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز تصریح كرد: بررسی این امور بسیار پیچیده است و زمانبر خواهد بود. از دیگر سو نتایج باید در شورای فنی مطرح، سپس بعد از تأیید در انتظار تأمین بودجه باشد. در واقع می‌توان گفت مشكلات اداری یكی از چالش‌های نقش رستم به حساب می‌آید. با این همه نیاز است هرچه سریع‌تر جلوی تخریب هرچه بیشتر نقش رستم گرفته شود.
عبدی درعین حال یادآور می‌شود مشكل ترك‌های موجود در نقش رستم همیشه وجود داشته و همواره با موضوع فرسایش آثار روبه‌رو بوده‌ایم، از همین رو مدتی است به صورت پراكنده كارهایی برای جلوگیری از این فرسایش انجام می‌دهیم./ ایلنا