افزایش تنش‌ها میان آمریكا و چین

افزایش تنش‌ها میان آمریكا و چین


طی چند دهه گذشته، چین و آمریكا تلاش كرده‌اند جهت كاهش تنش‌ها حركت كنند؛ اما طی دو سال گذشته و با آمدن ترامپ به كاخ سفید نه‌تنها تلاشی در این جهت صورت نگرفته، بلكه اختلافات بیشتر شده است.
در همین راستا، روزنامه نیویورك‌تایمز در تازه‌ترین گزارش خود اعلام كرد كه طی یك سال گذشته سفر چهره‌های آكادمیك از هر دو كشور با شك و تردید بسیاری مواجه شده است. در این‌باره نگرانی‌هایی درباره جاسوسی، دزدی‌های تجاری و مداخله‌های سیاسی مطرح شده است.
در این میان، اف.بی.آی عملیات ضد‌جاسوسی خود را با هدف جلوگیری از ورود چهره‌های آكادمیك چین به آمریكا افزایش داده است؛ چهره‌هایی كه مظنون به داشتن ارتباطات با آژانس‌های اطلاعاتی چین هستند. گزارش شده كه در سال گذشته میلادی ویزای
۳۰ استاد دانشگاه چین در حوزه‌های علوم اجتماعی و رؤسای مؤسسات آكادمیك و كارشناس كه مظنون به ارتباط با آژانس‌های اطلاعاتی چین هستند، لغو شده یا مورد بازنگری قرار گرفته است.
 همزمان با این اتفاقات شبكه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد كه دونالد ترامپ ماه گذشته میلادی در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از او خواسته بود، مانع سرمایه‌گذاری‌های چینی در اراضی اشغالی شود. بنا به گزارش این منبع عبری‌‌زبان، ترامپ به نتانیاهو احتمال متضرر شدن روابط آمریكا و اسرائیل به‌دلیل روابط تجاری اسرائیل با چین را گوشزد كرد. گفته می‌شود جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریكا نیز در دیداری كه ژانویه گذشته با نتانیاهو داشت، این مساله را مورد بحث و بررسی قرار داد.