تجربه دموکراسی در سودان

عقب‌نشینی شورای نظامی انتقالی مقابل معترضان ادامه دارد

تجربه دموکراسی در سودان

نزدیك به چهار ماه اعتراضات خیابانی در سودان طول كشید تا عمر البشیر پس از 30 سال حكومت بر این كشور، كنار رفته و سودانی‌ها فرصت دوران جدیدی را داشته باشند. اما برای كنار زدن جانشین نظامی البشیر كمتر از 24 ساعت فرصت بود. پس از آن‌كه ژنرال عوض بن عوف كه به عنوان یكی از نزدیكان البشیر شناخته می‌شود به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی انتخاب شد، اعتراضات خیابانی به این مساله شدت بیشتری گرفت و كمتر از یك روز ژنرال عبدالفتاح البرهان به‌عنوان رئیس این شورا انتخاب شد. این مساله به خوبی نشان داد كه قدرت اعتراضات مردمی در سودان در حال حاضر به‌قدری است كه باعث عقب‌نشینی بیشتر نظامیان این كشور می‌شود.

 قدم اول، مبارزه با فساد
شمس‌الدین كباشی ابراهیم، سخنگوی شورای نظامی در كنفرانسی مطبوعاتی تصمیمات تازه این شورا را اعلام كرد و نشان داد كه فشار معترضان كارساز بوده است. بنا به گفته او، برخی فرماندهان ارتش این كشور بركنار و تعدادی از چهره‌های برجسته حكومت سابق كه در پرونده‌های فساد دست داشتند، به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.
به گزارش ایسنا، كباشی گفت: كمیته سیاسی كه شورا تشكیل داد كار مصادره دفاتر و دارایی‌های حزب كنگره ملی در سراسر كشور و توقف فعالیت‌های این حزب به عنوان حزب حاكم سابق را آغاز كرد. سخنگوی شورای نظامی سودان افزود: این شورا به كار بازداشت چهره‌های اصلی حزب حاكم سابق كه در پرونده‌های فساد دست داشتند ادامه خواهد داد و بازداشت‌ها هرگز به آنها محدود نخواهد بود و شامل تمامی كسانی خواهد بود كه مظنون به دست داشتن در این پرونده‌های فساد هستند و فهرست اسامی آنها به‌زودی منتشر خواهد شد.
كباشی در این كنفرانس با اشاره به بركناری تعدادی از فرماندهان دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سودان و نیز سفرای این كشور، اعلام كرد: عوض بن عوف، رئیس سابق شورای نظامی، كمال عبدالمعروف الماحی، معاون سابق او و صلاح عبدا... قوش، رئیس سابق دستگاه امنیت و اطلاعات سودان در خصوص پرونده‌های فساد بركنار شدند. بنا به گفته كباشی، از جمله تصمیمات شورای نظامی بازنگری در قانون نظم عمومی و ساختار كمیسیون مبارزه با فساد طبق اصول و استانداردهایی جدید و آزادی تمامی افراد بازداشت‌شده از جمله افسران ارتش و دستگاه امنیتی است كه در تظاهرات شركت كردند. همچنین گفته می‌شود عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی دستور آزادی فوری فعالانی چون هشام محمد علی و محمد شریف البوش را صادر كرده است.
سخنگوی شورای نظامی انتقالی در ادامه از گروه‌های سیاسی سودان و تمامی گروه‌های جامعه مدنی در این كشور خواست طرح پیشنهادی خود را به صورت مكتوب به دفتر شورا ارائه دهند تا با بررسی این طرح‌ها به سندی درباره چگونگی تعامل شورا با گروه‌های سیاسی و جامعه مدنی برسد. وی به سودانی‌ها اطمینان داد حمایت‌ها در زمینه تامین كالاهایی مانند گازوئیل، بنزین، گاز و آرد وجود دارد و انبار برخی از این كالاها نیاز ماه‌های می و ژوئن را تامین می‌كند.
در این میان، شوراهای مردمی در سودان نیز درخواست‌های خود از شورای انتقالی را مطرح می‌كنند. در همین زمینه، سندیكای شغلی سودان با انتشار پست‌های توییتری اعلام كرد در رأس خواسته‌های مخالفان این كشور، انتقال قدرت به یك دولت مدنی و غیر‌نظامی و تشكیل دولت انتقالی مدنی با اختیارات اجرایی گسترده و مبارزه با فساد قرار دارد. این سندیكا اعلام كرد: باید شورای حاكمیت كه در رأس نظام قرار دارد در كنار شورای قانونگذاری انتقالی برای قانونگذاری و نظارت بر عملكرد نهادهای اجرایی و همچنین دولت انتقالی مدنی تشكیل شود. این سندیكا خواهان توقف فوری جنگ در این كشور شد.
 محاكمه البشیر
همزمان با این اتفاقات، نایما الباگیر، خبرنگار ارشد شبكه آمریكایی سی‌.ان‌.ان خبر داد روند محاكمه عمر البشیر، رئیس‌جمهور بركنار شده سودان به همراه دیگر عناصر ارشد دوره او در روزهای آینده رسما آغاز خواهد شد. این رسانه به نقل از منابع مطلع گزارش داد كه اتهام رئیس‌جمهور بركنار شده و دیگر عناصر دوره البشیر، فساد و دست داشتن در كشتن معترضان سودانی است و آنها به این اتهام محاكمه خواهند شد.
در همین حال، گزارش شبكه‌های داخلی سودان نشان می‌دهد دیگر اعضای خانواده البشیر اوضاع و احوال مشخصی ندارند. گفته می‌شود همسر و فرزندان عمر البشیر پیش از سقوط حكومت، به جوبا پایتخت سودان جنوبی سفر كرده‌اند و عبدا... البشیر، برادر عمر البشیر نیز در ششم آوریل به سودان جنوبی رفته است.
بنابراین گزارش، همسر عمر البشیر قصد داشته از سودان جنوبی به سمت دبی برود، اما مقامات جوبا به او اجازه سفر نداده و گفته‌اند باید ابتدا به خارطوم بازگشته و از آنجا به دبی سفر كند. گزارش شده كه با عدم اجازه دولت جوبا به خانواده عمر البشیر برای سفر به دبی، آنها در راه بازگشت به خارطوم هستند.