عربستان واعدام‌های وحشیانه

عربستان واعدام‌های وحشیانه


در یک اقدام وحشیانه ومغایر با حقوق بشر وقوانین بین المللی رژیم آل‌سعود 37 تن از شهروندان سعودی را بدون محاکمه اعدام کرد که از این تعداد 32 تن از انان طلاب  حوزه های علمیه وجوانان شیعه اهل شهر شیعه‌نشین القطیف
 بودند.
اگر چه این اعدام ها در کشوری قبیله ای وغیر دموکراتیک مانند عربستان امری عادی تلقی می شود اما اعدام 32 جوان شیعه،از نگاه طایفه‌ای حاکمیت آل‌سعود نسبت به  شهروندان منطقه الشرقیه عربستان حکایت دارد.
متاسفانه سازمان های مدعی دفاع از حقوق بشر به دلیل بر خورداری عربستان از یک مصونیت بین‌المللی  وچشبندگی شدید این رژیم به لابی صهیونیستی و آمریکا سکوت اختیار کرده اند.
قتل دردناک جمال خاشخجی روزنامه‌نگار برجسته سعودی یکی از حوادث دردناکی بود که با حمایت جامعه جهانی بویژه آمریکا وغرب همراه شد  و این امر ، رژیم عربستان را به ادامه جنایات خود علیه مردم عربستان وملت یمن تشویق کرد.
اعدام 37 شهروند سعودی  وسرکوب غیرمتعارف شیعیان منطقه الشرقیه به اتهام مخالفت با رژیم سعودی ،نشان می‌دهد که این رژیم کوچک‌ترین احترامی برای حقوق بشر قائل نیست.
محروم کردن یک مجموعه بزرگ وریشه‌دار از ساکنان منطقه الشرقیه از حقوق شهروندی ومحاصره شدید اهالی شهرهای الاحساء والقطیف والعوامیه  ومنع جوانان شیعه ازحق  ورود به دانشگاه ها شرایط بسیار سختی را برای اهالی این منطقه بوجود آورده است.
سازمان‌های مدافع حقوق بشر متاسفانه ثابت کردند که نسبت به حقوق بشر در کشورهای مختلف جهان نگاهی کاملا دو گانه و غیرمنصفانه دارند و این سازمان‌ها نسبت به جنایات رژیم های صهیونیستی وعربستان به دلیل بر خورداری از چتر حمایتی  آمریکا وغرب ،سکوت اختیار
می کنند.
جنایت اخیر عربستان در اعدام‌های دسته‌جمعی نشان می‌دهد که این رژیم به دلیل داشتن یک حاشیه امن بین‌المللی پاسخگوی جنایت خود به افکار عمومی جهان نیست . صدها تن از نخبگان ومخالفان سیاست‌های سلمان بن‌عبدالعزیز پادشاه و محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در طول 4 سال اخیر توسط دستگاه‌های امنیتی دستگیر و زندانی هستند.
بروز اختلاف میان شاهزادگان سعودی و محمد بن‌سلمان این کشور را به سمت تقابل آشکار دو قبیله قدرتمند السدیری و الشمری سوق داده زیرا دستگیری وزندانی وابستگان به قبیله الشمری ،صف‌آرایی‌های جدیدی را در جامعه قبیله‌ای عربستان ایجاد کرد.
علت این امر این است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تلاش می کند تا مخالفان سیاسی خود را از عرصه های  مختلف  سیاسی و فرهنگی حذف وبه‌تدریج قدرت را به طرفداران خود  منتقل کند.
 از سوی دیگر ، منطقه الشرقیه عربستان نیز به یک مرحله انفجارآمیزی رسیده زیرا مردم این منطقه که 15 درصد از جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند پس از اعدام دردناک شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعه به سمت تقابل عملی با رژیم آل‌سعود حرکت می کنند.
بنا بر این اقدامات خشونت‌آمیز محمد بن‌سلمان در ترور و قتل مخالفان خود که با سکوت آمریکا وغرب و سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر همراه است نتیجه معکوسی برای رژیم آل‌سعود به دنبال خواهد داشت واین کشور را  در نهایت به سمت یک جنگ داخلی خونین سوق خواهد داد.