تنش در روابط  منامه و بغداد

تنش در روابط منامه و بغداد


احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، اعلام كرد محمدعلی الحكیم، وزیر خارجه دستور احضار سفیر بحرین در بغداد را داده است. پیش از آن بحرین نیز اعلام كرده بود، سفیر خود از عراق را احضار كرده است . به گزارش تسنیم، مقامات عراقی می‌گویند احضار سفیر بحرین در پی انتشار توییت توهین‌آمیز خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین علیه سید مقتدا صدر، رهبر جریان صدر صورت می‌گیرد. وزارت خارجه عراق با محكوم كردن این اظهارات خواستار عذرخواهی رسمی منامه شده است. همزمان با این مشاجرات، گروهی از طرفداران مقتدا صدر در نجف اشرف، در محكومیت اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه بحرین، در برابر كنسولگری این كشور تجمع اعتراض‌آمیز برگزار و اعلام كردند به تجمعات خود ادامه خواهند داد .
از سوی دیگر، وحید مبارك سیار، معاون وزیر خارجه بحرین، كاردار سفارت عراق را به نیابت از سفیر این كشور در منامه، احضار كرد و گفت كه اظهارات مقتدا صدر، اهانتی غیرقابل قبول به پادشاهی بحرین و مداخله آشكار در امور بحرین محسوب می‌شود كه اصول قوانین بین‌المللی را نقض و روابط بین دو كشور را وخیم می‌كند.
تنش در روابط عراق و بحرین پس از آن صورت گرفت كه مقتدا صدر، بیانیه‌ای در خصوص تحولات عراق و جهان صادر كرده و طی آن، توقف فوری جنگ در یمن، بحرین و سوریه و كناره‌گیری حاكمان این كشورها از قدرت را خواستار شده بود . صدر همچنین پیشنهاداتی درخصوص جلوگیری از آنچه درگیری ایران و آمریكا از یك سو و ایران و عربستان از سوی دیگر و دور نگهداشتن عراق از تبعات آن نامیده بود، ارائه كرده بود. بعد از بیانیه صدر، خالد بن احمد وزیر خارجه بحرین در توییتر واكنش نشان داد و مقتدا را «احمق سلطه‌جو» توصیف كرد و از او خواست به جای اشاره به بحرین، انگشت اشاره را به سوی ایران بگیرد.
به گزارش مهر ، كارشناسان می‌گویند توهین‌های وزیر خارجه بحرین و انتشار پست‌های مسأله دار از سوی وی چیزی نیست كه تازگی داشته باشد.
خالد بن احمد آل خلیفه به نوعی در میان مقامات عربی طلایه دار انتشار پست‌های توییتری توهین آمیز علیه مسؤولان كشورهای منطقه به ویژه كشورهای محور مقاومت است.
وزیر خارجه بحرین پیشتر به صورت پی در پی به نیروهای مردمی عراق یا همان الحشد الشعبی توهین كرده بود كه این مسأله خشم نمایندگان پارلمان این كشور را نیز برانگیخت. این مقام بحرینی مدعی شده بود كه نیروهای الحشد الشعبی كه نقش بسیار مهمی در حفاظت از امنیت عراق در كنار نیروهای امنیتی این كشور ایفا می‌كنند تروریست هستند!
وی از این حد نیز فراتر رفته و پا را از گلیم خود درازتر کرده و به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نیز توهین كرده بود كه این مسأله نیز با واكنش نمایندگان عراقی مواجه شد.
 وزیر خارجه بحرین، سید حسن نصرا... دبیر كل حزب‌ا... لبنان را نیز از توهین‌های خود بی‌نصیب نگذاشته و او را با الفاظی ركیك و به دور از ادب و اخلاق خطاب قرار داد.
وزیر خارجه بحرین در كنار دیگر مسؤولان كشورهای دیكتاتور عربی در حوزه خلیج‌فارس هر زمان كه حرف یا موضعی به مذاقشان خوش نیاید نه در مقام پاسخگویی به آن موضع از طریق منطقی بلكه در مقام توهین به طرف مقابل برمی‌آیند كه این مسأله گر چه در مقیاس كوچك، اما بیانگر عمق سیاست‌های این كشورها در قبال دیگر مسائل منطقه و نحوه برخورد و تعامل با آنهاست.
 دولت بحرین از هشت سال پیش تاكنون صحنه اعتراضات مردمی علیه حاكمیت این كشور بوده كه با شدیدترین شیوه‌های نظامی و پلیسی سركوب شده است.