این ماه خوب خدا

این ماه خوب خدا

ادامه از صفحه 5
تركیب برنامه‌های مناجات‌
به تعبیر اهل معرفت، سحر ماه رمضان، حدیث بنده با خداست. سحر خلوت بندگی است؛ در سحر سفارش به دعا و مناجات و راز و نیاز شده است ... دعای ابوحمزه، دعای سحر، دعای افتتاح، این ادعیه آسمانی مشحون از تكه‌ها و نكته‌های عاشقانه و عارفانه است. برنامه ماه خدا هم امسال تلاش كرده با تنوع در ساختار، محتوای معرفتی و غنای ویژه آن لحظات ناب بندگی، اوقات و فرصت مغتنمی را برای همراهان سحری خویش فراهم كند. مخاطبان با تماشای برنامه ماه خدا امسال با تركیبی از برنامه‌های مناجات، سخنان اهل معرفت، سخن بزرگان از متقدمین و متأخرین و نیز نكات ناب شنیدنی از علما و اهل فضل و نیز آوازهای عرفانی و مناجات‌خوانی زنده مواجه می‌شوند. در واقع این برنامه تلاش كرده لحظات شیرینی را در سحرگاه برای مردم ترسیم كند.
ماه خدا، شامل بخش‌های متعدد معنوی و گفت‌وگوهای كارشناسی با جمعی از مؤلفان، شاعران، ادیبان و ... كشور است. دعای سحر، دعای ابوحمزه ثمالی، ادعیه روزها، مناجات و آواز‌های عرفانی از بخش‌های برنامه سحرگاهی ماه خداست كه تا اذان صبح ادامه دارد.
بهره بردن از محراب در دكور
محمد تورنگ، مدیر گروه معارف اسلامی شبكه یك با اشاره به دكور برنامه كه نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است، به جام‌جم گفت: تلاش كردیم دكور برنامه امسال جذاب‌تر از سال‌های قبل و برگرفته از مفاهیم دینی باشد. به همین دلیل محراب را در دكور لحاظ كردیم. همچنین به لحاظ نورپردازی سعی كردیم تداعی كننده حالت محراب برای بینندگان باشد.
وی درباره بخش‌های متفاوت برنامه عنوان كرد: بعد از تیتراژ، مناجات ابوحمزه ثمالی روایت می‌شود. حجت الاسلام قاسمیان درباره مباحث اخلاقی سخنرانی می‌كند. همچنین از سه بزرگوار آیت‌ا... جوادی آملی، آیت‌ا... فاطمی نیا و آقای عالی، آیتم‌های سه دقیقه‌ای از سخنان شان در قالب گرافیك متفاوت بخش می‌شود. بخشی از برنامه به شعرای آیینی همچون آقای برقعی، خانم میرمحمدی، آقای شرافت و ... اختصاص دارد و اشعار این عزیزان ضبط و پخش می‌شود. همچنین مناجات خوانی به صورت زنده داریم. حجت‌الاسلام حمید محمدی در بخش كارشناسی نهج‌البلاغه مباحث اخلاقی را می‌گوید. در مجموع این بخش‌ها امسال اضافه شده است.
مدیر گروه معارف شبكه یك سیما ادامه داد: همچون سال‌های قبل آیتم مسجد ارك هم داریم كه مناجات حاج منصور ارضی هر شب پخش می‌شود. آقای رنجبر در یكی از بخش‌های دو دقیقه‌ای نكته اخلاقی روایت می‌كند. همچنین در قالب آیتم دو دقیقه‌ای صحبت‌های مرحوم حاج مرتضی تهرانی پخش می‌شود.
تورنگ با اشاره به سه كارشناس از سه دهه مختلف در برنامه توضیح داد: در دهه اول مهندس علیرضا برازش درباره دعا صحبت می‌كندكه چه تاثیری روی انسان دارد. به هر حال راه‌های دعا كردن را می‌توان از مناجات خمس عشر یاد گرفت. در این بخش آقای برازش آموزش می‌دهد كه چگونه دعا كنیم. شب دهم مصادف با وفات حضرت خدیجه است و آقای شهاب مرادی همین شب سخنرانی خواهد كرد. هشت شب بعدی در خدمت حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی هستیم و او درباره صحیفه و باطن ماه رمضان صحبت خواهد كرد.
دهه آخر هم در خدمت استاد محمد شجاعی هستیم.
این سخنرانی‌ها، مسلما برای مخاطبان جذاب است.
وی تاكید كرد: ما تلاش داریم توجه مخاطبان را به سحر و زمان راز و نیاز جلب كنیم. همچنین به مباحثی همچون همدلی هم تاكید داریم.
مدیر گروه معارف شبكه یك سیما درباره انتخاب حسن سلطانی برای اجرای این برنامه گفت: بعد از
جمع بندی به این مجری رسیدیم كه خیلی راحت هم اجرا و حس سحرگاهی را به مخاطب منتقل می‌كند.
تورنگ درباره این‌كه آیا از كارشناسان جدید هم بهره‌ برده‌اید، چون یكی از معضلات برنامه‌های مذهبی، استفاده از كارشناسان تكراری است، توضیح داد: به غیر از آقای شهاب مرادی كه یك شب در خدمتشان هستیم، بقیه كارشناسان فقط در این برنامه صحبت می‌كنند و در برنامه‌های دیگر حضور ندارند.
وی درباره بخش استان‌ها در برنامه ماه خدا گفت: با توجه به این‌كه شبكه یك، شبكه ملی است، به همین دلیل همه استان‌ها را در نظر گرفته ایم و در بخش استان‌ها به معرفی علما و مفاخر استان‌های متفاوت ایران در قالب گزارش‌های پنج دقیقه‌ای می‌پردازیم. به عنوان مثال از همدان به آیت‌ا... بهاری پرداخته‌ایم یا در سمنان به آقای خراقانی و بایزید بسطامی.
 در مجموع تلاش كرده‌ایم به بزرگان بپردازیم تا مردم هم بیشتر با این عزیزان آشنا شوند.
5 ساعت مطالعه روزانه معارفی
حسن سلطانی، مجری برنامه درباره اجرای این برنامه به جام‌جم گفت: خدا را شكر می‌كنیم كه به همه ما توفیق سحرخیزی و كرامت سحرهای پر فروغ ماه رمضان را داده تا با خدای سبحان راز و نیاز كنیم. مسلما این ماه بركت بسیاری دارد و ماه بندگی خداست.
 در سحرهای ماه رمضان می توانیم از كلام معصومان (ع) برای ورود به این ماه بهره ببریم، زیرا ما را راهنمایی می‌كند.
وی ادامه داد: یكی از مباحث ماه رمضان خودسازی است و می‌توانیم به لحاظ فردی در جهت اصلاح اخلاق، گفتار و ... از خدا استمداد بگیریم تا كارهایی كه شایسته و زیبنده یك بنده خدا نیست، دور شویم و درگیر شیطان نشویم.
 من هر سال بعد از آخرین قسمت از برنامه ماه خدا بدون این‌كه بدانم آیا سال بعد توفیق اجرای این برنامه را دارم یا رزق همكاری دیگری است، شروع به مطالعات فردی می‌كنم.
این مجری با اشاره به میزان مطالعه فردی اش توضیح داد: روزانه حداقل چهار تا پنج ساعت در حوزه معارف مطالعه می‌كنم تا همیشه
حرف هایم رنگ و لعاب تازه‌ای در برنامه داشته باشد.
  حتی نكات ارزشمند را یادداشت می‌كنم تا اگر در برنامه سال آینده توفیق اجرا داشتم، بهره ببرم.
اگر هم توفیق نشود، ضرر نكرده ام، چون به داشته‌هایم اضافه شده و در جلساتی كه با دوستانم دارم استفاده می‌كنم.
سلطانی عنوان كرد: من به عنوان مجری اعتقاد دارم، نباید یك یا دو ماه قبل از ماه رمضان به مجری بگویند كه تو قرار است این برنامه را اجرا كنی، بلكه باید بعد از تمام شدن برنامه رمضان، تیم برنامه‌سازی رمضان بعدی انتخاب شوند تا دوستان بدانند چه كارهایی انجام بدهند تا یك بسته معرفتی درست برای مردم تدارك دیده شود.