آقای جزیره؛ قرمز یا آبی؟

تکلیف قهرمان مهیج‌ترین فصل لیگ برتر انگلیس امشب مشخص می‌شود

آقای جزیره؛ قرمز یا آبی؟

شاید تا چند سال دیگر طول بكشد كه چنین هیجان و جذابیتی در لیگ جزیره انگلیس وجود داشته باشد. برای تایید جذابیت شاید همین یك نكته كافی باشد كه در تاریخ لیگ برتر فوتبال انگلیس تاكنون اتفاق نیفتاده كه یك تیم به بالای 90 امتیاز برسد اما هنوز قهرمانی‌اش قطعی نشده باشد. پپ گواردیولا با شاگردانش در حالی امشب در خانه برایتون آخرین بازی خود را انجام می‌دهند كه با 95 امتیاز در صدر قرار گرفته‌اند. لیورپول و یورگن كلوپ هم كه هنوز از بازگشت رویایی‌شان مقابل بارسا و رفتن به فینال لیگ قهرمانان سرخوش هستند، با 94 امتیاز از وولورهمپتون پذیرایی می‌كنند. لیورپول برای این‌كه بتواند بعد از 29 سال قهرمان لیگ برتر شود، علاوه بر شكست دادن حریف خود باید چشم انتظار معجزه از طرف برایتون باشد.
از زمان آغاز به كار مسابقات لیگ برتر از فصل 93ـ92 این برای نهمین بار است كه قهرمان لیگ جزیره در آخرین روز معرفی می‌شود. آخرین بار مربوط به فصل 2012 بود كه ‌سیتی و یونایتد تا آخرین روز رقابت داشتند و گل آگوئرو در دقیقه 92 موجب شد سیتیزن‌ها برای اولین بار قهرمانی در لیگ برتر را جشن بگیرند. من‌سیتی بعد از 13 پیروزی متوالی می‌خواهد با كسب چهاردهمین برد، چهارمین قهرمانی در لیگ برتر را هم جشن بگیرد. در طرف مقابل، لیورپول با 8 پیروزی متوالی مقابل تیمی قرار می‌گیرد كه این فصل در مقابل 4 تیم از 6 تیم بالای جدول (منچستر، تاتنهام، آرسنال و چلسی ) به پیروزی رسیده است.
البته نتایج این فصل لیورپول در ورزشگاه آنفیلد باعث دلگرمی طرفدارانش شده است. در صورت پیروزی در بازی امشب، لیورپولی‌ها به ركورد 40 بازی بدون شكست در آنفیلد می‌رسند. البته ركورد در این زمینه در دست چلسی است كه در فاصله سال‌های 2004 تا 2008 در 80 بازی خانگی خود شكست نخورد. از سوی دیگر، آمار و ارقام می‌گوید لیورپول این فصل با كلوپ تمام اسباب لازم برای قهرمانی را دارد. با توجه به 94 امتیاز كسب شده، این تیم 12 امتیاز بالاتر از پیش‌بینی‌های قبل از فصل به دست آورده است. یكی دیگر از نكات جالب این است كه لیورپول و ولورهمپتون امشب برای ششمین بار در آخرین روز بازی‌ها مقابل هم قرار می‌گیرند كه در هر پنج مورد قبلی، قرمزهای آنفیلد پیروز از زمین خارج شده‌اند.
سیتیزن‌ها در حالی امشب مقابل برایتون قرار می‌گیرند كه چهار دیدار قبلی خود مقابل این تیم در رقابت‌های مختلف را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. از سوی دیگر، من‌سیتی از فصل 13-2012 تاكنون هیچگاه در آخرین بازی لیگ شكست نخورده است. نكته جالب اینجاست كه این تیم در همان فصل در آخرین بازی مقابل نوریچ سیتی با نتیجه 3 بر 2 شكست خورد. هدایت آن تیم را كریس هاتن بر عهده داشت كه در حال حاضر روی نیمكت برایتون حضور دارد. سرخیو آگوئرو اگر در بازی امشب دو گل به ثمر برساند، تعداد گل‌هایش در تمام رقابت‌ها برای من‌سیتی را به عدد 33 می‌رساند. بهترین عملكرد او در این سال‌ها در این تیم مربوط به فصل 15-2014 بود كه این مهاجم آرژانتینی 32 گل به ثمر رساند.
علاوه بر این، دو تیم چلسی و تاتنهام هم برای صعود مستقیم به لیگ قهرمانان فصل بعد رقابت می‌كنند. چلسی كه با پیروزی هفته گذشته خود به امتیاز 71 رسید و جای تاتنهام را در رده سوم گرفت، امشب بازی سختی در خانه لسترسیتی دارد. تاتنهام هم در خانه از اورتون پذیرایی می‌كند و امیدوار است در صورت كسب پیروزی و امتیاز از دست دادن چلسی، به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان اروپا در سال بعد برود.