ونزوئلا نمایندگان خائن را تصفیه می‌كند

ونزوئلا نمایندگان خائن را تصفیه می‌كند

دادگاه عالی ونزوئلا اعلام كرد چهار نماینده دیگر را به خیانت متهم كرده و به آنها اجازه داده نمی‌شود وارد ساختمان پارلمان شوند. همین دادگاه چند روز پیش نیز ده نماینده مخالف را به خیانت متهم كرده بود. ماموران امنیتی پیش از این مانع ورود نمایندگان به جلسه روز سه‌شنبه پارلمان شده بودند. این تحولات پس از آن اتفاق می‌افتد كه كودتای اخیر آمریكایی دراین كشور شكست خورد.
به گزارش تسنیم، دادگاه عالی ونزوئلا چهار نماینده مخالف را به خیانت و تحریك برای شورش علیه دولت متهم كرده است. خوآن گوایدو، رهبر مخالفان كه خود را رئیس‌جمهور این كشور نامیده و از سوی تعدادی از كشورهای خارجی نیز به رسمیت شناخته شد می‌گوید طرح چنین اتهاماتی از سوی دادگاه عالی این كشور تلاشی از سوی حزب سوسیالیست برای تعطیلی مجمع ملی ونزوئلاست. دولت آمریكا نیز پیشتر بازداشت ادگار زامبرانو معاون مجمع ملی ونزوئلا را محكوم كرده بود. هنوز وزارت اطلاعات ونزوئلا حاضر به ارائه توضیحات بیشتر در باره دلیل اتهام این نمایندگان نشده است.
خوآن گوایدو اخریا در جریان گفت‌وگو با نخست‌وزیر كانادا به وی گفت پایبند برگزاری هر چه سریع‌تر انتخاباتی آزاد و عادلانه در ونزوئلاست. وی از نقش نخست‌وزیر كانادا در كمك به رهبری واكنش بین‌المللی به بحران در این كشور آمریكای لاتین تشكر كرد. خوآن گوایدو بعد از شكستی كه دو هفته پیش خورد سعی كرد از پنتاگون استمداد بطلبد، اما تا این لحظه آمریكایی‌ها به درخواست او توجهی نكرده‌اند. به نظر می‌رسد این رئیس‌جمهور خود‌خوانده اكنون تلاش می‌كند راه‌هایی در داخل كشور پیدا كند كه به این وسیله بتواند تغییراتی را به وجود آورد. این تحولات درحالی است كه یك بار دیگر شورای امنیت سازمان ملل به صورت غیرعلنی و به درخواست كشورهای اروپایی نشستی را درباره بحران سیاسی و بشری ونزوئلا برگزار كرد. در این نشست به جزئیات یك روند دیپلماتیك با حمایت اتحادیه اروپا برای پایان دادن به بحران ونزوئلا اشاره شد. معاون سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز در این باره گفت: این قابلیت وجود دارد كه طرف‌های درگیر را برای حضور در یك روند سیاسی كه به برگزاری انتخاباتی آزاد، عادلانه و شفاف در ونزوئلا منجر شود، سوق دهد.
مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند كه هماهنگ‌كننده مقیم سازمان ملل روز دوشنبه با نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و سایر مقام‌های این كشور در كاراكاس دیدار كرده و به بررسی برنامه پیشنهادی واكنش بشری سازمان ملل در این كشور پرداخته است. سازمان ملل قصد دارد تا به‌زودی یك هماهنگ‌كننده بشردوستانه را برای نظارت بر ارسال كمك‌های بشردوستانه به ونزوئلا منصوب كند.