فرار سیاسی

بخشی از دیپلمات‌های آمریكایی، بغداد و اربیل را ترك می‌كنند

فرار سیاسی

وزارت خارجه آمریكا به دلیلی نامشخص از كاركنان غیرضروری سفارت خود در بغداد و كنسولگری این كشور در اربیل خواست هرچه سریع‌تر عراق را ترك كنند. آمریكایی‌ها پیش از این نسبت به احتمال حملات نیروهای عراقی طرفدار ایران ادعاهایی را مطرح كرده بودند. هنوز روشن نیست آیا این تصمیم ناشی از همین خطرها بوده یا این‌كه آمریكایی‌ها به این وسیله در‌صدد تشدید همان جنگ روانی خود در منطقه هستند؟

به گزارش فارس، در بخشی از بیانیه دیروز وزارت خارجه آمریكا آمده است: «وزارت خارجه ایالات متحده دستور داده كارمندان غیرضروری حكومت ایالات متحده، چه در سفارت در بغداد و چه در كنسولگری در اربیل، عراق را ترك كنند. خدمات روادید عادی در هر دو مركز فعلا تعلیق شده و حكومت ایالات متحده توانایی محدودی برای خدمات‌دهی به شهروندان آمریكایی در عراق دارد». وزارت خارجه آمریكا به این دسته از كاركنان دستور داده در اسرع وقت عراق را ترك كنند و از تأسیسات ایالات متحده در سرتاسر عراق دور بمانند.
افزایش تهدیدها
هنوز دلیل این تصمیم آمریكا اعلام نشده، اما در روزهای گذشته واشنگتن ادعا كرده بود تهدیدات علیه نیروهای آمریكایی در منطقه افزایش یافته است. اوایل هفته هم سفارت ایالات متحده در بغداد با صدور بیانیه‌ای به اتباع آمریكا توصیه كرد از سفرهای غیرضروری به عراق خودداری كنند. مایك پمپئو، وزیر خارجه عراق این هفته در سفری از پیش اعلام‌نشده راهی بغداد شد و با مقام‌های عراقی دیدار كرد. به ادعای خبرگزاری رویترز، پمپئو در این سفر فشار بیشتر به نیروهای بسیج مردمی عراق را خواستار شد.
ادعای تلاش گروه‌های نزدیك به ایران برای هدف قرار دادن مواضع آمریكا در حالی مطرح می‌شود كه روز سه‌شنبه یك ژنرال انگلیسی این ادعا را رد كرده بود. كریس گیكا، معاون انگلیسی ائتلاف چندملیتی تحت رهبری آمریكا با رد این ادعا گفته بود بر خلاف آنچه عنوان شده، افزایشی در میزان تهدید نیروهای حامی ایران در عراق و سوریه مشاهده نشده است. با این حال روز گذشته ستاد فرماندهی مركزی ایالات متحده آمریكا با صدور بیانیه‌ای این اظهارات را رد كرده و گفت: فرماندهی مركزی آمریكا با هماهنگی ائتلاف ضد داعش سطح هشدار تمامی نیروهای ائتلاف در عراق و سوریه را افزایش داده است. اربن گفت: «همزمان با آنها ما تهدیدهای قریب‌الوقوع احتمالی علیه نیروهای آمریكایی در عراق را تحت نظر داریم و به دقت آن را رصد می‌كنیم، ائتلاف در سطح بالایی از هشدار قرار دارد». دولت آمریكا تاكنون بارها مدعی شده اطلاعاتی دارد كه نشان می‌دهد نیروهای هم‌پیمان با ایران قصد دارند به نیروهای آمریكایی در عراق حمله كنند. ایران این ادعاها را رد كرده است.
آماده‌باش نیروها
در یك اقدام دیگر ارتش آمریكا اعلام كرد، نیروهای این كشور در قالب ائتلاف بین‌المللی مدعی مقابله با داعش در عراق، با توجه به تهدیدات احتمالی از سوی گروه‌هایی در منطقه به حالت آماده‌باش درآمدند. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیك، فرماندهی مركزی نیروهای آمریكایی در بیانیه‌ای آورده است، اطلاعاتی امنیتی دال بر وجود تهدیداتی جدی علیه نیروهای آمریكا نزد سازمان‌های اطلاعاتی این كشور موجود است. این اظهارات در سایه تنش‌های به وجود آمده بین آمریكا و ایران در منطقه مطرح می‌شوند. آمریكا به غیر از كارمندان رسمی و سیاسی خود حدود 4000 تا 5000 نیروی نظامی در عراق دارد كه در اماكن متعدد استقرار دارند. بخشی از این نیروها در مرزهای عراق و سوریه و بخش دیگر در مناطق كردنشین مستقر هستند. این نیروها به دلیل پراكندگی می‌توانند اهدافی دم‌دستی برای كسانی باشد كه بخواهند به آنها ضربه بزنند.
آمریكایی‌ها می‌گویند اگر نیروهای‌شان در خاك عراق مورد حمله قرار گیرد، بدون هماهنگی با بغداد، از خود دفاع خواهند كرد. برخی منابع عراقی چند روز پیش نیز در حاشیه سفر پمپئو به بغداد نوشتند وی در دیدار با عادل عبدالمهدی گفته است «هرگونه تهدید از جانب الحشد الشعبی مستقیما با اعمال زور آمریكا روبه‌رو خواهد شد». سخنگوهای گروه‌های مقاومت در عراق در واكنش به این اظهارات تاكید كرد هیچ برنامه‌ای برای هدف قرار دادن نیروهای آمریكایی وجود ندارد و اظهارات پمپئو، صرفا یك جنگ روانی است. سخنگوی گروه عصائب الحق با اشاره به بهانه واشنگتن برای حمله سال ۲۰۰۳ به عراق گفت: «ادعاهای آمریكا بی‌اساس است. این ادعاها یادآور دروغ بزرگ وجود سلاح‌های كشتار جمعی در عراق است.»
دولت و مرجعیت عراق
دولت عراق تاكنون سعی كرده است زیر بار سنگین فشارهای آمریكا نرود و همچنان
 به رغم تحریم‌های جدید كانال داد و ستد با ایران را حفظ كند. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق نیز با خوشبینی می‌گوید جنگی بین آمریكا و ایران رخ نخواهد داد و ما تلاش می‌كنیم تنش‌های موجود را كاهش دهیم. به گزارش تسنیم، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت واشنگتن و ایران تمایلی برای ورود به جنگ علیه یكدیگر ندارند. وی افزود: درگیری بین تهران و واشنگتن كه دو همپیمان اصلی بغداد و دشمن یكدیگر به شمار می‌روند مسأله پیچیده‌ای است و عراق برای رسیدن به راه‌حل‌هایی برای این مسأله تلاش زیادی انجام می‌دهد. پیش از آن نیز عمار حكیم از رهبران عراقی به دولت توصیه كرده بود بین آمریكا و ایران میانجیگری كند.
در این میان روز گذشته پیامی منسوب به آیت‌ا... سیستانی در شبكه‌های مجازی منتشر شد كه از مقامات عراقی خواسته شده بود سعی كنند از تنش‌های بین تهران- واشنگتن دور بمانند. روزنامه العربی الجدید وابسته به اخوان‌المسلمین با انتشار این پیام مدعی شد: «آیت‌ا... سیستانی در پیامی به نخست‌وزیر و دیگر مقامات ارشد عراقی خواستار دور نگه داشتن این كشور از تنش میان آمریكا و ایران شده است». هنوز این خبر از سوی منابع رسمی مرتبط به آیت‌ا... سیستانی رد یا تایید نشده است.