حذف مطهری از هیات‌رئیسه مجلس

حذف مطهری از هیات‌رئیسه مجلس

در جریان انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، تركیب هیأت‌رئیسه نسبت به سال گذشته تنها یك تغییر داشت و آن هم حذف علی مطهری از سمت نایب‌رئیسی مجلس بود.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یكشنبه مجلس شورای اسلامی، ۱۲ عضو هیات‌رئیسه در سال پایانی مجلس دهم را انتخاب كردند كه براساس آن سهم فراكسیون نمایندگان ولایی در این دوره از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بیش از دیگران بود.
در این دوره از انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، فراكسیون امید برای هر ۱۲ کرسی هیات‌رئیسه كاندیدا معرفی كرد؛ این در حالی بود كه فراكسیون نمایندگان ولایی بدون اعلام نظر درباره ریاست مجلس، دو كاندیدای نایب‌رئیسی، چهار كاندیدای دبیری و یك‌كاندیدای كارپردازی مجلس شورای اسلامی را اعلام كرد و فراكسیون مستقلین هم با تاكید بر حمایت از علی لاریجانی به عنوان كاندیدای ریاست مجلس شورای اسلامی درباره نواب رئیس اعلام نظر نكرد و دو كاندیدای دبیری و دو‌كاندیدای كارپردازی را معرفی كرد.
به گزارش ایسنا، گرچه طبق اعلام رسمی هر سه فراكسیون سیاسی مجلس عنوان كردند ائتلافی نكرده‌اند، اما فهرست منتشره از سوی فراكسیون ولایی و مستقلین نشان‌دهنده این بود كه ائتلاف نانوشته‌ای بین این دو فراكسیون وجود داشته است.
تنها تغییر تركیب هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی نسبت به سال گذشته حذف علی مطهری، كاندیدای فراكسیون امید از نایب‌رئیسی و جایگزینی او با عبدالرضا مصری، كاندیدای فراكسیون نمایندگان ولایی بود كه باعث شد تعداد كرسی‌های فراكسیون امید در هیات‌رئیسه كاهش یابد و به تعداد كرسی‌های فراكسیون نمایندگان ولایی در هیات‌رئیسه اضافه شود.
بر این اساس سهم فراكسیون مستقلین در هیات‌رئیسه سال پایانی مجلس شورای اسلامی یك كرسی ریاست (علی لاریجانی) و دو كرسی كارپردازی (نعمتی و آشوری) است. سهم فراكسیون امید یك كرسی نایب‌رئیسی (پزشكیان) و سه كرسی دبیری (رحیمی، وكیلی و یوسف‌نژاد) و فراكسیون نمایندگان ولایی كه بیشترین سهم را در تركیب هیات‌رئیسه دارد یك سهم نایب‌رئیسی (مصری) سه سهم دبیری (قاضی‌زاده، رنجبرزاده و امیرآبادی) و یك سهم كارپردازی (اسدا... عباسی) دارد.
نگاهی به نتیجه انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال پایانی نشان‌دهنده این است كه فراكسیون امید كه سال گذشته توانسته بود اكثر كرسی‌های هیات‌رئیسه را از آن خود كند، امسال چهار كرسی از مجموع ۱۲ كرسی هیات‌رئیسه را در اختیار دارد و در مقابل فراكسیون نمایندگان ولایی با قدرت‌نمایی سهم خود را از چهار كرسی، به پنج كرسی افزایش داده است.
كنایه كرباسچی به عارف درباره حذف مطهری
از هیات‌رئیسه مجلس
به دنبال حذف مطهری از نایب‌رئیسی مجلس، غلامحسین كرباسچی، دبیركل حزب كارگزاران سازندگی در مطلبی در توییتر به كنایه نوشت: ‏به همت آقای عارف و دوستانشان، آقای مطهری از نایب‌رئیسی مجلس حذف شد.
به گزارش فارس، محمدرضا عارف هم عصر روز یكشنبه در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان روند طی شده از سوی فراكسیون امید برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس برای اجلاسیه چهارم را تشریح كرد و گفت: فراكسیون امید برای حفظ هویت خود و انجام رسالت جریانی به صورت مستقل در انتخابات هیات‌رئیسه ورود كرد و تلاش شد با شفافیت و به دور از برخی روابط غیرشفاف، اصالت گفتمانی خود را در درون مجلس به‌عینه نشان دهیم.
رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ضمن قدردانی از همراهی و همكاری موثر اعضای فراكسیون امید در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس تاكید كرد: در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت‌طلب و كسانی كه می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح‌طلب سوء‌استفاده كنند، جدا كنیم.