نتانیاهو ناتوان از تشكیل كابینه

نتانیاهو ناتوان از تشكیل كابینه


روز یكشنبه، هزاران اسرائیلی در اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو به خیابان‌های تل آویو آمده و با بر سر گذاشتن كلاه‌های قرمز رنگ او را به رجب طیب اردوغان در تركیه تشبیه كردند و گفتند او خواستار حكومتی مادام العمر است. 40 روز پیش نتانیاهو برای پنجمین بار از سوی رئیس رژیم صهیونیستی برای تشكیل كابینه معرفی شد، اما وی به رغم داشتن یك مهلت اضافی نتوانست كابینه خود را تشكیل دهد و در نتیجه باید اسرائیلی‌ها یك بار دیگر در انتخاباتی زودهنگام شركت كنند. از هم‌اكنون كنست تاریخ 12 شهریور را برای برگزاری این انتخابات معین كرده است. نتانیاهو تا فردا (چهارشنبه) فرصت دارد كابینه مورد نظرش را اعلام كند.
معترضان علیه سیاست‌های نتانیاهو خواستار پایان دادن به زمامداری او شدند و گفتند او به این وسیله می‌ خواهد از یك مصونیت قضایی بهره‌مند شود. آنها می‌گفتند نتانیاهو با كابینه جدید خود می‌تواند استقلال قوه قضاییه و همراه با آن پایه‌های دموكراسی را در اسرائیل تضعیف كند. نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ تاكنون در سه دوره متوالی زمام قدرت را در دست دارد و از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ هم در یك دوره دیگر این سمت را در اختیار داشت. نتانیاهو در چهار پرونده متهم تشخیص داده شده است اما به دلیل برخورداری از مصونیت قضایی، دادگاه تا كنون نتوانسته به اتهامات او رسیدگی كند. به گفته برخی ناظران، وی چند ماه پیش نیز به همین دلیل و برای فرار از رسیدگی به پرونده‌اش پارلمان را منحل و درخواست انتخابات زودهنگام كرد.
نتانیاهو روز یكشنبه از تمامی شركایش در مذاكره خواسته بود در راستای آخرین تلاش برای تشكیل دولت راست‌گرا با او دیدار و مذاكره كنند تا از برگزاری انتخابات غیرضروری ممانعت به عمل آید. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد دودستگی‌ها میان حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن و حزب التوراة درباره قانون خدمت نظامی مانع نتیجه دادن مذاكرات برای تشكیل دولت شده است. لیبرمن می‌خواهد دانشجویان مراكز دینی یهودی نیز در خدمت سربازی شركت كنند درحالی كه دیگر احزاب تندرو می‌گویند این دانشجویان باید معاف شوند. لیبرمن همچنین برسر نحوه مقابله با غزه با نتانیاهو مخالفت داشته و طرفدار یكسره كردن مساله غزه از طریق جنگ است.  طبق قوانین اسرائیل در صورتی كه فردی نتواند كابینه خود را در موقع معین معرفی كند دو راهكار وجود دارد: یكی این‌كه وی از رئیس‌جمهور بخواهد فرد دیگری را به جای او معرفی كند تا كابینه تشكیل دهد و راهكار دیگر این‌كه درخواست انحلال مجدد پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس را داشته باشد.
در مورد راهكار نخست گفته می‌شود اگر نتانیاهو تصمیم گیری را به رووین ریولین، رئیس جمهور اسرائیل واگذار كند ممكن است او بنی گانتس، رئیس ستاد سابق و رهبر حزب «آبی سفید» را برای تشكیل دولت فراخواند. هرچند او در این باره به حمایت برخی هم‌پیمانان حزب لیكود نیاز دارد اما به طور قطع نتانیاهو حاضر نخواهد شد میدان را به رقیب انتخاباتی خود واگذار کند. چنین پیشنهادی كاملا در نقطه مقابل خواسته‌های حزب لیكود و بنیامین نتانیاهو قرار دارد و به همین دلیل است كه حزب لیكود از همین حالا خواستار انحلال پارلمان جدید و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.
گسترش دامنه اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی نیز نشان می‌دهد اگر نتانیاهو نتواند طی امروز و فردا كابینه خود را تشكیل دهد ممكن است به كلی در دور بعدی درجایگاهی قرار نگیرد كه مامور تشكیل كابینه شود. همه ناظران بر این اتفاق نظر دارند كه خروج نتانیاهو از گردونه سیاست، مساوی محاكمه و زندانی شدن او مانند اخلافش ازجمله ایهود‌ اولمرت خواهد بود.