پایان انتخابات پارلمان اروپا

پایان انتخابات پارلمان اروپا

در چند روز گذشته در 28 كشور اتحادیه اروپا انتخابات برای ۷۵۱ كرسی پارلمان اروپا برگزار شد، انتخاباتی كه به گفته ناظران با استقبال بی سابقه‌ای مواجه بود و بیشتر كرسی‌های آن را ملی گرایان و احزاب سبز به تصرف خود در آوردند. در این انتخابات كاهش آرای احزاب سنتی اروپا به نمایش گذاشته شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، احزاب دموكرات مسیحی و سوسیال دموكرات آلمان با
از دست دادن میزان قابل توجهی از آرای خود نسبت به دوره پیش، عملكرد ضعیفی را در این دوره از انتخابات پارلمان اروپا به نمایش گذاشتند. بر این اساس بدترین نتیجه را حزب «سوسیال دموكرات» با 8/15 درصد كسب كرد كه موجب شد این حزب به رتبه سوم احزاب آلمانی و پس از حزب سبزها تنزل كند. همچنین حزب حاكم دموكرات مسیحی با كاهش چشمگیر میزان آرای خود 9/28درصد آرا را به دست آورد، با این حال همچنان قوی‌ترین حزب آلمان باقی ماند. با این حال حزب سبزها با بهبود نتایج خود و كسب
5/20 درصد آرا توانست برای نخستین بار خود را به عنوان دومین حزب قدرتمند آلمان معرفی كند. انتخابات پارلمان اروپا در این دوره بدترین نتیجه را برای سوسیال دموكرات‌ها داشت.
 از سوی دیگر حزب تازه تاسیس «آلترناتیو برای آلمان» حركتی رو به جلو داشته و توانست علاوه بر كسب ۱۱ درصد آرا، قویترین حزب در ایالت براندنبورگ لقب بگیرد.
به گزارش بی.بی.سی، رای بریتانیایی‌ها در انتخابات پارلمان اروپا به‌شدت دوقطبی شده بود. حزب برگزیت كه فقط شش هفته از تاسیس آن می‌گذرد، به رهبری نایجل فاراژ، 30 درصد آرا را كسب كرد. از سوی دیگر حزب لیبرال دموكرات كه مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست با 20 درصد آرا در مقام دوم قرار گرفت و دو حزب اصلی محافظه كار و كارگر متحمل شكست سنگینی شدند. حزب كارگر با ۱۴درصد و حزب سبزها با ۱۲درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. حزب حاكم محافظه كار با ۱۴درصد كاهش آرا فقط ۹درصد آرا را كسب كرد.  در فرانسه ملی گرایان راست‌گرا به رهبری مارین لوپن با فاصله‌ای اندك از حزب امانوئل مكرون پیش افتادند. در ایتالیا راست‌گرایان ملی‌گرای حزب لیگ به رهبری ماتئو سالوینی پیروز شدند و در مجارستان هم حزب ملی‌گرایانه دست راستی ویكتور اوربان نخست وزیر بیشترین رای را به‌دست آورد. در یونان نتیجه فاجعه‌بار حزب سیریزا - چپ میانه - سبب شد كه الكسیس سیپراس نخست‌وزیر و رهبر این حزب اعلام انتخابات زودرس كند.
 با این‌كه پوپولیست‌ها و احزاب راست افراطی در دیگر كشورهای اتحادیه كمتر از انتظار موفق بودند، باز هم دو بلوك بزرگ راست و چپ میانه در پارلمان اروپا اكثریت خود را از دست دادند. به این ترتیب در پارلمان اروپا شمار نمایندگانی كه با اتحادیه اروپا مخالفند یا بشدت به آن انتقاد دارند به حد قابل توجهی افزایش یافت.
میزان مشاركت برخلاف سیر نزولی انتخابات دهه‌های اخیر در میان ۲۸كشور عضو اتحادیه اروپا به ۵۱ درصد رسید. تحلیلگران میزان بالای مشاركت را به طیفی از عوامل مختلف از جمله ظهور احزاب عوام‌گرا و نگرانی فزاینده نسبت به مشكل گرمایش زمین نسبت می‌دهند.