ستایش هنری برای یك زندگی هنرمندانه

دیروز تازه‌ترین اثر حسن روح‌الامین درباره امیرالمومنین(ع) رونمایی شد و ما به چند اثر جدید در این ارتباط پرداخته‌ایم

ستایش هنری برای یك زندگی هنرمندانه

می‌توان گفت عموم هنرمندان بر این باور اتفاق نظر دارند كه از زندگی، زمانه و شهادت حضرت امیرالمومنین(ع)، به لحاظ ملاحظات دراماتیك، بیشترین كاركردهای هنری را می‌توان استخراج كرد؛ یك كارنامه درخشان پرفراز و بی‌فرود كه همه مولفه‌های قهرمانی را در خود دارد و هر كسی را مجذوب می‌كند. این را از بسیاری از آثاری كه در رابطه با ایشان و وقایع مربوط به ایشان خلق شده به‌راحتی می‌توان دریافت. امسال هم چون سال‌های گذشته، هنرمندان در روزهای ضربت و شهادت حضرت امیر(ع) دست به كار بودند تا تازه‌ترین آثارشان را در این‌باره ارائه كنند. در چند سال اخیر، به‌خصوص با رونق‌ گرفتن پرداختن به وقایع صدر اسلام در هنرهای تجسمی، كه شاید بخشی از این رونق را مدیون تلاش‌های متمركز و متداوم حسن روح‌الامین بوده‌ایم، با آثاری روبه‌رو هستیم كه با روش و تكنیك‌های تازه سراغ این روایات كهن رفته‌اند. فراتر از اینها، حسن روح‌الامین در تازه‌ترین نمایشگاه انفرادی خود كه دی سال گذشته در فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار شد نیز به نمایش آثاری با محوریت شخصیت، زندگی و زمانه حضرت علی(ع) پرداخته بود؛ نمایشگاهی كه «الحق مع علی» نام داشت. اینها همه نشان‌دهنده این است كه هم روایات كهن قابلیت همپوشانی با هنرهای جدید را دارند، هم هنر جدید است كه می‌تواند با زبانی تازه و با نگاهی دیگرگون از آنها سراغ بگیرد. اینجا به چند اثر كه اخیرا به دست چند هنرمند عاشق علی(ع) خلق شده‌اند، نگاه كوتاهی انداخته‌ایم.

چاه آه
 نقاشی
 حسن روح‌الامین
شنبه‌ای كه گذشت در صفحه 10 و 11 روزنامه جام‌جم با یك كارشناس معارف اسلامی درباره تنهایی حضرت امیر(ع) گفت‌وگو كردیم. در گفت‌وگو به درد دل ایشان با چاه اشاره كردیم، وقتی كه از یاران خود ناامید ‌شدند. حالا ظاهرا حسن روح‌الامین همین روایت را دستمایه خلق اثر جدیدش قرار داده؛ اثری با تكنیك رنگ روغن كه روی بوم اجرا شده است.

یا علی مدد
 خط ثلث مشبك
 محمد مهدی ناصری
هنرمند شعری را كه با ردیف «یا علی مدد» نوشته شده اساس خطاطی‌اش قرار داده. بخشی از شعر این است: «ای برتر از قیاس و گمان یا علی مدد/ ای چشم و ای چراغ جهان یاعلی مدد/ آقای مهربان غزل‌های عاشقان/ آرام قلب پیر و جوان یاعلی مدد». این اثر خط ثلث مشبك با تكنیك دیجیتال انجام شده و صاحب اثر هم كانون هنر شیعی است.


لا فتی إلا علی لا سیف إلا ذوالفقار
 تایپوگرافی
 كانون هنر شیعی
خب تایپوگرافیست‌ها هم امسال بی‌كار ننشستند و از آنجا كه هنر خط‌گرافیك در كل هنر محبوبی است كار این جماعت هم بیشتر به چشم می‌آید. هر چند اگر بخواهند نامشان كنار اثرشان نباشد. مثل همین كاری كه كانون هنر شیعی ارائه كرده و به نام هنرمند اشاره‌ای نكرده است. اثری با تكنیك دیجیتال كه  با متنی از تاریخ طبری همراه آن منتشر شده است.


تیغ جهل
 حجم سه‌بعدی
 سیدمهدی میرحیدری دریاكناری
شما یك حجم می‌بینید؛ كتیبه‌ای خشتی كه سه‌بعدی است اما خب چون واقع‌گرایانه است سه‌بعدی‌بودنش مثل هنرهای دیجیتال 3D به نظر نمی‌رسد. این كتیبه هم یك شعر را مد نظر قرار داده است. فعلا خود هنرمند یعنی سید مهدی میرحیدری دریاكناری صاحب اثر است. البته اگر می‌خواهید نسخه باكیفیتی از آن را دانلود كنید می‌توانید به سایت كانون هنر شیعی سر بزنید.