از شولوخف بزرگ تا صادقیِ اعظم

از شولوخف بزرگ تا صادقیِ اعظم


روزه و نماز و طاعات و عبادات تا اینجای كار مقبول درگاه حضرت حق. امید داریم كه ما و بچه‌های جام‌جم را در عبادات‌تان فراموش نكرده باشید. اجازه بدهید همین اول قضیه بگوییم كه از دوستان گروه فرهنگی یك نفر دیگر هم كم و به گروه دیگری منتقل شد. پیش از این فاطمه شهدوست از گروه جدا شده بود و حالا هم بنا به تشخیص مسؤولان روزنامه قرعه به نام میثم خان اسماعیلی افتاد كه معمولا مطالبش را در صفحه 12 از نظر می‌گذراندید. اجمالا سوای این‌كه این در تلویح به معنای توانایی‌های میثم خان است، اما امیدواریم بتوانیم جای پر از صفایش را در صفحات فرهنگی پر‌كنیم.
 از همین صفحه 12 هم شروع كنیم كه صابر محمدی به مناسبت تولد جناب میخائیل شولوخف رفته سراغ این نویسنده سترگ روس كه مهم‌ترین اثرش «دن آرام» مطمح نظر دوستان است. یك رمان چهار جلدی كاملا كلاسیك با ترجمه شاهكار محمود اعتمادزاده معروف به «م.ا. به‌آذین» كه در چهار جلد ترجمه و منتشر شده و دست خواننده را می‌گیرد و به سرزمین‌های همسایه شمالی می‌برد. راستش را بخواهید در همین گروه فرهنگی حداقل صابر محمدی و محمدصادق علیزاده این اثر معظم جناب شولوخف را خوانده و حظ مبسوط هم برده‌اند. خلاصه اگر روی خوشی به ادبیات كلاسیک دارید این صفحه را از دست ندهید.
 حالا كه در صفحه 12 هستیم سركی هم بكشیم به صفحه 11. بچه‌های سینما هم در این صفحه رفته‌اند سراغ «هیولا»ی مهران مدیری كه چند وقتی است بر بستر شبكه نمایش خانگی و با سرمایه اول‌ماركت تولید شده؛ سرمایه‌گذاری كه در فیلم قبلی مهران مدیری هم سرمایه‌اش را آورده بود وسط. تا الان چهار قسمت از هیولا تولید شده است. خب انتظار ندارید كه ما هم بنشینیم و دست‌روی دست بگذاریم و چیزی راجع به این سریال نگوییم. اگر هیولا را دیده‌اید می‌توانید خواندن گزارش هیولایی ما را از همین صفحه شروع كنید.
 زینب مرتضایی‌فرد، دیگر روزنامه‌نگار پرتلاش فرهنگی هم در صفحه 10 رفته سراغ یك سوژه جذاب. مرتضایی‌فرد كه فهمیده بود یكی از عكاسانِ بنام دفاع مقدس دارد دنبال سوژه‌هایی می‌گردد كه سی و اندی سال قبل از آنها عكاسی كرده، رفته سراغ آقای عكاس و راجع به پروژه جدیدش با او صحبت كرده. آقای عكاس هم كه سعید آقای صادقی باشد برخلاف رویه مرسومش كه تن به مصاحبه نمی‌دهد این مرتبه اما رضایت داده و گفت‌وگوی خوبی هم شكل گرفته. حالا شاید صادقی را نشناسید، ولی حتما بعضی از عكس‌هایش را دیده‌اید كه از قضا تصاویر معروفی هم هستند.
در نهایت هم در همین صفحه مروری كرده‌ایم به بعضی از نقاشی‌هایی كه سال 98 با موضوع حضرت امیر(ع) كشیده شده‌اند.