افطاری خاص مردم باب الحكم بردسكن

افطاری خاص مردم باب الحكم بردسكن



شاید جالب‌ترین نحوه برپایی مراسم افطار عمومی ماه مبارك رمضان در كشور را مردم روستای باب الحكم شهرستان بردسكن خراسان رضوی برگزار كنند. روستای باب الحكم در فاصله پنج كیلومتری غرب بردسكن كه خود در 273 كیلومتری مشهد واقع شده، قرار دارد و حدود 60درصد اهالی آن از سادات
هستند.
مسجد جامع قدیمی این روستا، سالیان سال است كه در غروب هر روز ماه رمضان پذیرای جمعیت روستاییان روزه‌دار است كه بر یك سفره افطار مشترك نشسته و روزه خود را می‌گشایند. طبق یك سنت دیرینه كه سابقه آن به‌طور دقیق معلوم نیست اهالی این روستا از پیر و جوان، زن و مرد و از هر قشر و طبقه‌ای كه هستند ساعاتی قبل از اذان مغرب در مسجد جامع روستا جمع می‌شوند و به قرائت و روخوانی قرآن می‌پردازند. سپس با  طنین نوای ملكوتی اذان، نماز را به جماعت اقامه می‌كنند.
اما اوج این مراسم پس از پایان نماز جماعت است كه سفره‌های ساده افطاری در مسجد پهن می‌شود و تمامی اهل روستا در كنار هم و بر سر یك سفره و در فضایی معنوی و روحانی روزه خود را افطار می‌كنند.
افطاری كه بسیار ساده است و شامل نان و پنیر، سبزی، چای و خرما می‌شود. این آیین از ابتدا تا انتهای ماه مبارك رمضان برقرار است و هزینه آن هم از طرف خیرین و بزرگان روستا و با همت شورای اسلامی و دهیاری تامین می‌شود.البته بر سر این سفره برای تمام افرادی كه در زمان افطار گذرشان به این روستا می‌افتد هم جا هست تا بدین گونه شاهد جلوه‌ای بسیار زیبا، معنوی و بدیع از همراهی و همكاری اهالی یك روستا در ماه مبارك رمضان باشند.