نظرسنجی همایونی

نظرسنجی همایونی

 الیوم بیست و دومین یوم من ایام 
رمضان المبارك است و به حمدا... تاكنون صائم بوده‌ایم. لكن با توجه به سن و سالمان یك مقداری در رنج و تعبیم كه خداوند رحمان مدد كند. دیشب بعد از افطار همان‌طور كه فال فال طالبی شكرمال به دهان می‌گذاشتیم دیدیم خشایار به جد و جهد كاغذ و دوات برداشته و با یك چرتكه به حساب و كتاب مشغول است، فرمودیم خیر باشد، پول و پله‌ای به همی زدید میرزا خشایار خوان اشرف التجار؟
همان‌طور كه عدد و رقم بلغور می‌كرد جوابمان را نداد. دوباره فرمودیم با توییم یابو! می‌گوییم حجره دار شده‌ای شب می‌نشینی به محاسبه؟ خبری شده؟ گنج یافتی؟ باز بی محلی كرد. یك پوست طالبی دم دستمان بود ول دادیم خورد توی پیشانی‌اش!
عارض شد چرا می‌زنید؟ فرمودیم باید اول جواب می‌دادی این نمی‌شد! عارض شد جانم بفرمایید! فرمودیم چه حساب كتاب می‌كنی؟ عارض شد حساب و كتاب نیست نظر سنجی است.
فرمودیم: چطور؟ گفت: مثل رئیس‌جمهور كه گفته از منزل كه می‌روم محل كار از توی ماشین مردم را نظرسنجی می‌كند و غمگین و خوشحال بودنشان را تشخیص می‌دهد. ما هم امروز رفتیم توی خیابان و یك مقداری نظرسنجی كردیم و مردم را آنالایز كردیم و برگشتیم، از صبح تا همین دم افطار كه آمدیم عمارت، دویست و بیست نفر خیلی غمگین دیده‌ایم، چهل نفر افسرده، بیست نفر را به چشم خواهری نگاه كردیم، ده نفری هم خوشحال‌های مشنگ رد داده، دیدیم كه قابل توجه نبود. به گمانم غم اكثرشان هم معاش و نان بود. یك پس كله قایم به خشایار زدیم و وقتی كه مرخص شد با خود اندیشیدیم، ارابه دودی با شیشه دودی نود و فلان در صد كه از خط ویژه اتوبان هم می‌رود و به گاز هم می‌رود چگونه می‌تواند با رعیت گیوه سوخته چشم توی چشم شود؟ اگر هم جنابشان با این همه موانع باز چیزی می‌بینند و رصد و نظرسنجی می‌كنند و موفق به تماشا می‌شوند كه باید قدرت بینایی‌شان را مرشدهای زورخانه زنگ بزنند. فقط ای كاش جنابشان به راننده خودروشان می‌گفت یك چرخی توی محله‌های دیگر هم بروید بزنید. بعد بیایید گپ بزنیم، یا این‌كه... اصلا به ما چه ما برویم طالبی شكرمالمان را بخوریم.

جریمه 
به‌دلیل خاراندن صورت 
مردی در شرق چین پس از آن كه دوربین هوشمند كنترل ترافیك، او را در خودرویش در حال خاراندن صورتش دید، پیامك جریمه دریافت كرد. به گزارش ایسنا، این مرد چینی كه با نام «لیو» معرفی شده در «جینان» واقع در استان شرقی «شاندونگ» در حال رانندگی بود و حین عبور از برابر یك دوربین نظارتی صورتش را خاراند.
او بلافاصله پیامكی با این مضمون دریافت كرد كه قوانین را به خاطر داشتن تلفن همراه در حین رانندگی نقض كرده است. عكس این مرد در حین ارتكاب جرم هم برایش فرستاده شده بود. همچنین به او گفته شد دو امتیاز از گواهینامه‌اش كاسته خواهد شد و باید جریمه‌ای بالغ بر هفت دلار (۵۰ یوآن) را بپردازد. این مرد در یكی از شبكه‌های اجتماعی نوشت: امروز صبح به خاطر لمس صورتم گفتند قوانین را نقض كرده‌ام. او تصویر دوربین نظارتی را هم كه برایش فرستاده شده بود، منتشر كرد و گفت برای حل موضوع تلاش می‌كند. به نوشته روزنامه گلوبال تایمز پس از آن، مقام‌های این استان جریمه لیو را لغو كرده و به او گفته‌اند كه دوربین نظارتی به طور خودكار حركات راننده را شناسایی كرده و عكس می‌گیرد و به همین خاطر خاراندن صورت این راننده را به عنوان حرف زدن با تلفن همراه برداشت كرده است. به گزارش 
بی‌.بی.‌سی، ۱۷۰ میلیون دوربین نظارتی در چین وجود دارد و قرار است تا ۲۰۲۰ میلادی، ۴۰۰ میلیون دوربین دیگر نصب شود.