انتفاضه علیه معامله ننگ

آیت‌ا... شیخ عیسی قاسم با صدور بیانیه‌ای معامله قرن را یك جنایت خواند

انتفاضه علیه معامله ننگ

در حالی كه فلسطینی‌ها روزهای جمعه با دهانی روزه‌‌ موانع رژیم صهیونیستی را می‌شكنند تا برای اقامه نماز خود را به مسجد‌الاقصی برسانند، كشورهای عرب متحد عربستان و مورد حمایت آمریكا می‌كوشند هرچه بیشتر خود را به صهیونیست‌ها نزدیك و برایشان فرش قرمز پهن كنند. رژیم سركوبگر بحرین یكی از همین دولت‌هایی است كه تصمیم گرفته در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» نشستی اقتصادی با حضور صهیونیست‌ها در منامه برگزار كند؛ تصمیمی كه با مخالفت شدید مردم مسلمان این كشور و به‌خصوص خشم وخروش مراجع روحانی مواجه شده است.

نشست اقتصادی بحرین قرار است در روزهای ۲۵ و
۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در منامه برگزار شود، اما تا اینجا بسیاری از كشورها و سازمان‌ها گفته‌اند در آن شركت نخواهند كرد. امارات و عربستان سعودی جزو نخستین كشورهایی بودند كه اعلام كردند در نشست منامه حاضر خواهند بود. با این حال دولت‌های عراق، لبنان، چین و روسیه همراه با سازمان آزادیبخش فلسطین و سایر گروه‌های مبارز فلسطینی اعلام كرده اند دراین نشست حضور نخواهند داشت. آنها ضمن مشكوك خواندن اهداف این نشست از سایر كشورها نیز خواسته اند آن را تحریم كنند. گفته می‌شود هدف از برگزاری نشست منامه ترغیب كشورهای عرب برای سرمایه‌گذاری در كرانه باختری و نوار غزه پیش از پرداختن به مسائل سیاسی بغرنج میان فلسطین و اسرائیل است. در این كنفرانس قرار است نمایندگان دولت‌ها، جامعه مدنی و سرمایه‌گذاران برای آغاز اجرای بخش اقتصادی طرح موسوم به معامله قرن مشاركت كنند. فلسطینی‌ها ضمن مخالفت با معامله قرن آن را طرحی آمریكایی و یكجانبه برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی به عنوان یك كشور مستقل بدون در نظر گرفتن حق فلسطینی‌ها و تعیین وطن جایگزین برای آنان می‌دانند.
 خروش آیت‌ا...
روز گذشته آیت‌ا... شیخ عیسی قاسم، رهبر انقلابیون بحرین در واكنش به معامله قرن، آن را معامله ترامپ و اسرائیل خواند و برپایی چنین نشستی را در كشورش یك جنایت توصیف كرد. وی با صدور بیانیه‌ای گفت: معامله قرن جنایتی است كه برای هركس كه با آن همكاری كرده و از آن حمایت كند مایه عار خواهد بود و هركس به اندازه‌ای كه در این معامله و همواركردن راه آن سهیم باشد در عار و خفت و خواری آن نیز سهیم خواهد بود. در بیانیه این مرجع بزرگ شیعیان بحرین آمده است: فلسطینی‌ها مخالف این معامله اند و از هر كس كه به آن اقدام، راه آن را هموار و از عزم و اراده و موضع مخالف آنها تخطی كند برائت می‌جویند.نظر امت عربی و اسلامی نیز مبنی بر رد، نفی و مقابله با هركسی است كه با این معامله همنوایی كند. حكم این معامله در نظر هر دو امت عربی و اسلامی ریشه كن كردن ظالمانه قضیه فلسطین و توطئه‌ای خطیر علیه سرزمین،
افراد، مقدسات و حال و آینده آن است.
 رو به جهنم
از سوی دیگر، محمود عباس رئیس تشكیلات خودگردان فلسطین نیز كه در مراسمی در رام‌ا... سخن می‌گفت با انتقاد شدید از معامله قرن و نشست آتی بحرین، این طرح آمریكا را معامله ننگین توصیف كرد و افزود: معامله قرن به جهنم واصل خواهد شد.
به گزارش رویترز، عباس تصریح كرد: ما با نشست بحرین و نتایج آن مخالفیم چرا آنها سعی دارند توهمات خود را به فلسطینیان بفروشند درحالی كه به این هدف خود نخواهند رسید و ما به حمایت آنها نیازی نداریم، چرا كه با كمك مردم فلسطین قادر به تشكیل دولتی مستقل و مدرن خواهیم بود. محمود عباس پیشتر نیز خواستار تحریم این نشست شده بود. كمیته اجرایی ساف نیز طی تحلیلی نوشت: طرح معامله قرن اقدامی آمریكایی برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و الحاق جولان اشغالی سوریه به این رژیم به صورت رسمی است.
تاكنون بیشتر گروه‌های فلسطینی نسبت به  كنفرانس اقتصادی منامه هشدار داده و گفته‌اند این كنفرانس نابود‌كننده آرمان فلسطین است. جنبش‌های فتح، حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی و جبهه دموكراتیك با صدور یك بیانیه مشترك اعلام كردند: هدف از كنفرانس منامه سرگرم كردن منطقه با مسائل اقتصادی و انسانی و اختلافات طایفه‌ای به ضرر حقوق ملت فلسطین است. ما برگزاری  این كنفرانس را محكوم می‌كنیم و هرگونه مشاركت رسمی و غیر رسمی عربی یا فلسطینی در آن را به منزله خیانت به مسأله ملت فلسطین و نبرد آن برای آزادی و استقلال ملی به حساب می‌آوریم.
بر همین اساس، عزام احمد، عضو كمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در گفت‌وگو با رادیو فلسطین از تمایل رهبری فلسطین برای برگزاری یك كنفرانس موازی با كنفرانس بحرین در یك زمان یا پیش از برگزاری كنفرانس منامه پرده برداشت. هنوز برای این كنفرانس برنامه‌ریزی‌های مكفی صورت نگرفته است.
 حمایت مالی از صهیونیست‌ها
حسن لافی، نویسنده و تحلیلگر فلسطینی در گفت‌وگو با مهر در باره هدف برگزاری نشست منامه گفته است: نشست اقتصادی منامه تنها با هدف حمایت مالی از اشغالگران برای حل برخی بحران‌ها برگزار می‌شود. به گفته وی، كشور بحرین بیشترین روابط با اشغالگران اسرائیلی دارد و بیشترین پایگاه‌های نظامی در خلیج فارس در این كشور قرار دارد. این كشور بیشترین هماهنگی را برای اجرای دستورات ترامپ و رویاهای نتانیاهو دارد و بنابراین منامه برای برگزاری نشست مذكور انتخاب شده است. در حال حاضر هدف نشست منامه این است كه اعراب پول حل بحران‌هایی را كه اسرائیل برای فلسطین ایجاد كرده بپردازند. لافی در عین حال معتقد است: این نشست موفقیت‌آمیز نخواهد بود، چرا كه مسائل اقتصادی با مسائل سیاسی درارتباط است و سرمایه‌گذاران عرب همچنان به اسرائیل به عنوان یك دولت اشغالگر می‌نگرند.