# نحــو _  القـدس

دیوارنگاره تازه میدان ولیعصر در میان رسانه‌ها و فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است

# نحــو _ القـدس

حالا چند سالی است به میدان ولیعصر كه برسی قبل از هر چیز دیوارنگاره بزرگی گوشه میدان نظرت را جلب می‌كند. دیوار‌نگاره‌هایی كه از سوی خانه طراحان انقلاب اسلامی به یكی از میادین اصلی پایتخت می‌آید و هر چند حاشیه و نقد و نظر هم كم نداشته، اما می‌توان آنها را از بهترین و اثرگذارترین دیوارنگاری‌های این سال‌ها دانست. روز گذشته هم دیوارنگاره تازه میدان ولیعصر رونمایی شد تا مانند تجربه‌های قبلی گروه طراح، كمپین تازه‌ای هم همراه با آن شكل بگیرد. برای كامل شدن ماجرای كمپین هم قرار است از امروز بیلبوردها و موشن گرافیك‌های مرتبط با آن در سراسر كشور منتشر شود.

 دیوارنگاره‌ها در جهان امروز
دیوارنگاره‌ها در جهان امروز جایگاه خود را پیدا كرده و به‌نوعی ابزار برای بیان فكر و اندیشه بدل شده. برخی از دیوارنگاری‌ها ساده‌اند و با چند خط ساده شكل گرفته‌اند، برخی دیگر هم در حد طراحی و نقاشی‌های حرفه‌ای پیش رفته‌اند كه دیوارنگاری‌های میدان ولیعصر تهران جزو همین دسته است. البته جالب است بدانید دیوارنگاری در جهان عمر طولانی دارد و در دوران یونان باستان، امپراتوری روم و ایران چنین نمونه‌هایی داشته است؛ نمونه‌هایی كه امروزه با نام دیوارنگاره در رده هنر مدرن طبقه‌بندی و به‌عنوان هنر عمومی از آنها یاد می‌شود.
این دیوارنگاره‌ها تصور رایجی كه می‌گفت آثار هنری تنها در گالری‌ها روی دیوار می‌روند را شكسته‌اند و نشان می‌دهند كه می‌توان روی دیوارهای شهر هم آثار هنری را خلق كرده و از طریق آنها با مخاطب سخن گفت.
 دیوارنگاره‌های میدان ولیعصر چه می‌گویند؟
در دیوارنگاره‌های میدان ولیعصر می‌توان این انتقال پیام به مخاطب را به‌خوبی مشاهده كرد؛ طرح‌هایی كه بنا بر اتفاقات روز پیش می‌روند، سوژه‌هایشان دقیق انتخاب می‌شود و به همین علت هم به مسائل سیاسی و اجتماعی روز كه بخش عمده‌ای از جامعه درگیر آن هستند، می‌پردازد.
موضوعاتی كه البته دایره محدودی هم ندارد و از حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی و دیگر ورزش‌ها در المپیك را در برمی‌گیرد تا موضوع اجتماعی كمك به همنوعان و مسائل سیاسی مهم. هر چند گاهی برخی دیوارنگاره‌ها با حاشیه‌هایی هم روبه‌رو شده، اما طبیعت هر كار خوبی این است كه دیده شود و از سوی افراد و دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. دیوارنگاره‌های میدان ولیعصر هم مانند هر كار خوب دیگری از این قاعده مستثنا نیست و طبیعی است چالش‌ها و حواشی سر راه خود داشته باشد.
 گرامیداشت روز قدس در دیوارنگاره تازه
دیوارنگاره تازه كه روز گذشته رونمایی شد به روز قدس پرداخته است. بگذارید روایت ماجرای این دیوارنگاره را از یك تصویر معمول و آشنا آغاز كنیم. بارها مقابل دریا ایستاده‌ایم و عبور و مرور كشتی‌ها و طلوع غروب خورشید را تماشا كرده‌ایم، اگر هم تجربه‌اش را نداشته باشیم كارت پستال‌ها و تصاویر زیادی را با همین ویژگی‌ها مشاهده كرده‌ایم. شاید بگویید این چه ربطی به دیوارنگاره تازه‌ای دارد كه به روز قدس و موضوع اشغال فلسطین توسط اسرائیل پرداخته است. ربطش در این است كه طراحان با همین تصویر آشنا و همیشگی بازی  و مفاهیم تازه‌ای را بر بستر آن پیاده كرده‌اند. در واقع می‌توان گفت از آشنا انگاری مخاطب با این تصویر بهترین بهره را برده‌اند.
خب حالا برویم سراغ دیوارنگاره، در نگاه اول مخاطب با چفیه‌هایی روبه رو می‌شود كه رزمندگان مقاومت از آنها استفاده می‌كند. چفیه‌هایی كه بخش عمده‌ای از این دیوارنگاره را به خود اختصاص داده‌اند. چفیه‌ها از لبه خاكی شروع می‌شوند که در ذهن مخاطب ساحل را تداعی می‌كند و همین كه پی چفیه را بگیرد، می‌رسد به ناوهای جنگی اسرائیلی و آمریكایی كه در میانه آن در حال غرق شدن و سوختن هستند. پس چفیه‌ها در چشم مخاطب می‌شود دریا. دریایی كه كشتی‌های دشمن در آن در حال نابودی و سوختن هستند. در آسمانش هم حال و هوای طلوع خورشید را می‌توان به‌خوبی مشاهده كرد، هر چند خبری از خورشید در تصویر نیست، اما درست در همان نقطه‌ای كه باید دنبال خورشید گشت،
مسجد الاقصی ایستاده است، هم نقش خورشید را ایفا می‌كند و هم تصویر را  از نظر بصری و معنایی تكمیل می‌كند.
 نوشته‌های دیوارنگاره چیست؟
شعار این دیوارنگاره این است: «فاغرقناهم اجمعین» كه برگرفته از آیه «فلَمّا آسَفونَا ٱنتَقَمنا مِنهُم فَأَغرَقناهُم أَجمَعینَ (الزخرف ۵۵) وقتی ما را به خشم آوردند، از آنها انتقام گرفتیم و همه‌شان را غرق كردیم» است كه به چهار زبان عربی، انگلیسی، فارسی و عبری روی دیوارنگاره نوشته شده است. در كنار آن هم #نحو_القدس نوشته شده است. هشتگی كه تصاویر این دیوارنگاره در فضای مجازی هم با آن بارگذاری می‌شود و میان مخاطبان دست به دست می‌چرخد.  آن‌طور كه پویا سرابی یكی از اعضای خانه طراحان انقلاب اسلامی می‌گوید، این دیوارنگاره تا كنون بازخوردهای خوبی هم داشته و هم رسانه‌های مختلف و هم در فضای مجازی مخاطبان از آن استقبال كرده‌اند. سرابی البته این را هم می‌گوید كه این كار بعدی فراملی دارد و به نظرشان طبیعی است بیشتر از دیگر كارها مورد توجه قرار بگیرد.
همچنین تاكید می‌كند، منتظر هستند تا اگر كسی انتقادی به كار دارد، آن را هم مد نظر قرار داده و بررسی كنند.