بچه غول‌های ایرانی بر  قله جهان

تیم ملی وزنه‌برداری جوانان، برای چهارمین سال متوالی قهرمان جهان شد

بچه غول‌های ایرانی بر قله جهان

 بعد از قهرمانی در سال‌های 2016، 2017 و 2018، حالا وزنه‌برداری ایران كاپ قهرمانی سال 2019 جوانان جهان را نیز به‌دست آورد تا چهارگانه قهرمانی در جهانی، برای پولادمردان جوان وزنه‌برداری كامل شود.
قبل از رقابتهای روز پایانی، ایران به 78 امتیاز برای عبور از آمریكا نیاز داشت و البته با وجود دو فوق‌سنگین آماده در تركیب ایران، پیش‌بینی می‌شد مشكلی برای كسب عنوان قهرمانی نباشد. همین‌طور هم شد. علی داوودی و علیرضا یوسفی، با نایب قهرمانی و سومی در دسته فوق سنگین، مجموعا 149‌امتیاز تیمی به دست آوردند تا در پایان رقابت‌های دسته فوق‌سنگین، تیم ملی ایران با 622 امتیاز بالاتر از آمریكا و ژاپن كه به ترتیب 552 و 521 امتیاز كسب كرده بودند، در صدر جدول امتیازی قرار بگیرد و جام قهرمانی را از آن خود كند.
حضور سه تیم ایران، آمریكا و ژاپن در صدر جدول، همان چیزی بود كه از ابتدای مسابقات هم پیش بینی می‌شد. این سه تیم، تنها تیم‌هایی بودند كه فاصله طولانی و پرهزینه سفر به جزیره فیجی را به جان خریدند و با تركیب كامل در رقابتهای جهانی شركت كردند. در این بین طولانی‌ترین فاصله را بروبچه‌های تیم ملی ایران طی كردند؛ با 15 هزار كیلومتر پرواز و البته كسب جام قهرمانی.
 داوودی: شوكه هستم!
در حالی كه همه آماده بودیم تا قهرمانی تیم ملی را با طعم دلچسب طلای فوق سنگین جشن بگیریم، یك وزنه در یكضرب (191 كیلوگرم) و دو وزنه در دوضرب (225 و 233 كیلوگرم) از دست داوودی افتاد تا همه، مات و مبهوت از آنچه روی تخته فیجی اتفاق افتاد، قهرمانی لالایان ارمنستانی را نظاره كنیم.
داوودی كه ركورددار جوانان جهان است و قهرمان سال گذشته رقابت‌های جهانی، بلافاصله پس از ناكامی در كسب دوباره عنوان قهرمانی جهان، در گفت‌وگو با جام‌جم با ناراحتی گفت: جز بغض و شرمندگی چیزی ندارم كه بگویم. كاملا آماده بودم و هیچ مشكلی برای دفاع از عنوان قهرمانی‌ام نداشتم. اتفاقا انتخاب وزنه‌ها هم بسیار عالی بود و كادر فنی خیلی زحمت كشید تا بتوانم به بهترین وزنه‌ها روی سكوی قهرمانی بایستم، اما یك وقت‌هایی هرچه تلاش می‌كنید نمی‌شود. روز روز من نبود و هنوز شوكه‌ام كه چرا نتوانستم جواب زحمات خودم، مربیانم و لطف مردم را بدهم.
داوودی در ادامه گفت: نمی‌دانم. شاید لازم بود این اتفاق بیفتد تا مغرور نشوم. فقط امیدوارم در آینده‌ای نزدیك بتوانم جبران كنم. البته ناراحتی من از خودم، دلیل نمی‌شود كه از نتیجه درخشان دوست و هم تیمی‌ام خوشحال نباشم.  علیرضا یوسفی با وجود قرار داشتن در رده سنی نوجوانان، وزنه‌های فوق‌العاده‌ای زد. این مقام سومی را به علیرضا یوسفی تبریك می‌گویم.
 6 ركورد جهان به نام یوسفی
پس از پایان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان، علیرضا یوسفی به عنوان بهترین وزنه‌بردار معرفی شد. یوسفی كه فقط 16 سال دارد و در رده نوجوانان وزنه می‌زند، در این مسابقات نقره دوضرب و برنز مجموع را كسب كرد، اما چیزی كه باعث شد از سوی كمیته برگزاری، به عنوان بهترین وزنه‌بردار معرفی شود شكستن 6 ركورد نوجوانان جهان، در جریان رقابتهای جهانی بود.
یوسفی در یكضرب با مهار وزنه‌های 163 و 171 كیلوگرم، دو بار ركورد جهانی را شكست. او در دوضرب هم با مهار وزنه‌های 212 و 225 كیلوگرم دو بار ركورد نوجوانان جهان را شكست و به این ترتیب ركورد مجموع دسته فوق سنگین را ابتدا به 383 و بعد 396 کلیو افزایش داد. یوسفی در پایان رقابت‌های جهانی جوانان در گفت‌وگو با سایت فدراسیون جهانی عنوان كرد: حس خیلی خوبی دارم كه توانستم ركوردهای نوجوانان جهان را جابه‌جا كنم و با این‌كه در رده سنی نوجوانان هستم توانستم مقام سوم جوانان جهان را هم كسب كنم. او در مورد افزایش چشمگیر ركوردهایش نسبت به المپیك جوانان نیز گفت: با تمرینات زیادی كه در تیم ملی داشتم و همچنین زحمات فدراسیون وزنه‌برداری توانستم ركوردهایم را افزایش دهم و وزنه‌های خوبی در این مسابقات بزنم.