بی‌حجابی در معابرعمومی جرم است

بی‌حجابی در معابرعمومی جرم است

 دكتر رضا غنی‎لو /عضو هیات علمی دانشگاه پلیس
 ماجرای راننده اسنپ و مسافری كه در اتوبان به خاطر تذكر بی‎حجابی پیاده شده بود، نقل مجالس اجتماعی و فضای مجازی شده است. امروز دو دیدگاه و نظر درباره این داستان مطرح بوده و همه ریشه در تعریفی كه از حریم خصوصی می‌شود، استوار است. درباره حریم خصوصی در قانون، بیان شفافی وجود ندارد. به همین خاطر اشخاص از آن برداشت‎های متنوعی دارند. 
در مواجهه با حریم خصوصی و قائل شدن خودروی شخصی به عنوان حریم خصوصی، دو نظر وجود دارد؛ یكی از آنها تا حدودی خودرو را حریم شخصی دانسته و مواجهه با آن را به عنوان حریم خصوصی می‎داند‌. از نظر آنها بدون دستور قضایی هیچ پلیسی اجازه نگه داشتن خودرو را ندارد، چرا كه خودرو جزو حریم خصوصی به شمار می‎‌رود. برخی اما خودروی شخصی را حریم خصوصی نمی‌دانند، چرا كه در معابر و مسیرهای تردد درون خودرو قابل رؤیت است. 
از نظر آنها به دلیل قابل رؤیت بودن و تردد در مكان‎های عمومی، خودروی شخصی به عنوان حریم شخصی به حساب نمی‎آید.  در قانون اساسی كشور هم خودرو حریم شخصی به حساب نمی‎آید و در صورتی كه كسی خلاف عرف جامعه پوششی داشته باشد، باید طبق قانون با او برخورد شود. طبق قانون، ماشین‌ها اجازه استفاده از شیشه‎های دودی را ندارند و در صورتی كه از شیشه‎های دودی و تیره استفاده كنند، با آنها برخورد خواهد شد. طبق قانون، جز دیپلمات‌ها و سیاسیون، شخص دیگری نمی‌تواند از شیشه‎های تیره استفاده كند. بنابراین طبق قانون، فضایی كه قابل رؤیت است مانند خودرو كه در محل عمومی در حال تردد است، جزو حریم شخصی به‌حساب نمی‎آید؛ اما سؤال اینجاست كه رفتار راننده در مواجهه با مسافری كه عرف جامعه را رعایت نمی‌كنند، درست بوده است یا خیر؟اگر به گفته خود راننده اكتفا كنیم و این‌كه به مسافر تذكر داده است كه حجاب كامل داشته باشد تا دوربین‎ها یا ناظرین پلیس او را توقیف نكنند و با استناد به این‌كه طبق قانون اساسی، بی‏حجابی در ایران و در معابر عمومی جرم است و نباید انجام شود، باید گفت كه حق با راننده بوده است؛ اما باید این نكته را درنظر گرفت كه در این باره لحن و گفتار راننده هم مهم بوده و بعد از تذكر و این‌كه با مقاومت مسافر مواجه شده‎ است، باید بررسی شود. باید حرف‎ها و نكات طرف مقابل را هم بشنویم تا بتوانیم در این باره به تصمیم درستی برسیم.