جای خالی یک پیوست

جای خالی یک پیوست

 بهروز مهاجری / قاضی دادگستری 
درخصوص اصل جریمه كردن بدحجابی و بی‌حجابی در خودرو، چیزی كه مرسوم است، براساس گزارش‌های مردمی و مدارك و شواهدی كه ارائه می‌شود جای خالی یک عملکرد مناسب و مشخص خالی است .
  براساس ماده 2 قانون مجازات اسلامی، هیچ فعل یا ترك فعلی قابل پیگیری و مجازات نیست مگر این‌كه به موجب قانون برای آن مجازاتی تعیین شود. 
در این مورد، این رفتارها باید در قانون پیش‌بینی شده و برای آن مجازاتی در نظر گرفته شود. این‌كه برای برخورد با بی حجابی پیوست های اجتماعی، فرهنگی و رسانه ای در نظر گرفته نشده دارای ایراد و اشكالات اساسی است و این موضوع  باید مورد توجه قرار گیرد، یعنی مجلس شورای اسلامی  به آن ورود  كند و بعد از آن این قانون اعمال شود. از طرف دیگر اگر مسافر حجاب را رعایت نكرده است، در ماده 638 قانون مجازات اسلامی، این موضوع جرم‌انگاری شده است. در واقع  رعایت نکردن حجاب در معابر و اماكن جرم شناخته شده و تذكر راننده به مسافر نوعی جلوگیری از عمل مجرمانه است از طرفی هم راننده باید در چارچوب عرف و اخلاق این كار را انجام دهد. در این بین اما پیاده كردن مسافر هم به نوعی بر هم زدن قرارداد است و راننده باید به تعهداتش درخصوص  به مقصد رساندن مسافر پایبند باشد‌.