ارومیه  را دولت احیا کرد؟

ارومیه را دولت احیا کرد؟

نخستین مصوبه دولت یازدهم كه در اولین جلسه هیات دولت آن دوره یعنی در 27 مرداد 1392 به تصویب رسید، درباره احیای دریاچه ارومیه 
بود. 
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور 28 فروردین امسال در جلسه هیات دولت تاكید كرد «یكی از افتخارات بسیار بزرگ دولت یازدهم و دوازدهم احیای دریاچه ارومیه است.» این در حالی است كه بسیاری از كارشناسان محیط‌زیست معتقدند تا پیش از بارندگی‌های سال آبی 98 - 97، اوضاع این دریاچه همچنان وخیم بود. بنابراین از نظر این دسته از كارشناسان، حال خوب امروز این دریاچه نه مرهون تلاش‌های دولت، بلكه مدیون بارندگی‌ها و سیل‌های اخیر است. 
حسین آخانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران كه جزو این دسته از كارشناسان است و خود نیز زمانی با ستاد احیای دریاچه ارومیه همكاری می‌كرد، درباره نتایج فعالیت‌های این ستاد به جام‌جم توضیح می‌دهد: واقعیت ماجرای ستاد احیای دریاچه ارومیه این است كه در این ستاد مبالغ بسیار كلانی هزینه شده و عملا هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است. اگر هم می‌بینیم آب دریاچه ارومیه تا حدی بالا آمده، به این علت است كه امسال در حوضه آبریز این دریاچه بیش از دیگر حوضه‌های آبریز كشور باران باریده است. 
او كه نامه جمعی از فعالان محیط‌زیست به رئیس‌جمهور را برای پس گرفتن عنوان «محیط‌زیستی‌ترین دولت» نیز امضا كرده است، از طرح انتقال آب رود زاب به دریاچه ارومیه به عنوان یكی از طرح‌های بی‌نتیجه ستاد احیای این دریاچه یاد می‌كند و می‌گوید: وقتی بارندگی‌های اخیر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توانست آب این دریاچه را حدود یك متر بالاتر آورد، چه نیازی بود كه این چند هزار میلیارد تومان برای طرح انتقال آب رود زاب هزینه شود تا علاوه بر آسیب دیدن طبیعت و منابع آبی حوضه‌ای دیگر، در عمل تاثیر قابل توجهی نیز روی احیای دریاچه ارومیه گذاشته نشود.