استرداد ممنوع!

مقامات آلمانی در پاسخ به درخواست ایران برای تحویل قاتل ایرانی اعلام كردند

استرداد ممنوع!

قاتل مهندس ایرانی در نورنبرگ آلمان و پیش از این‌كه بتواند پناهندگی این كشور را بگیرد، بازداشت شد. خانواده مقتول خواستار استرداد او برای محاكمه در ایران هستند، اما مرجع قضایی آلمان حاضر به استرداد متهم نیستند.
به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، 30 دقیقه بامداد28 آذر سال 94 یكی از اهالی محله یاخچی‌آباد در تماس با پلیس از درگیری مسلحانه میان دو گروه خبر داد كه باعث زخمی شدن مرد همسایه و پسر 30 ساله او به نام پیمان شده‌اند. ماموران كلانتری نازی‌آباد در آنجا حاضر شدند كه معلوم شد دو زخمی از سوی امدادگران اورژانس به بیمارستان منتقل شده‌اند. در این مرحله ماموران به تحقیق از شاهدان ماجرا پرداختند كه معلوم شد دو گروه كه سرنشینان دو خودروی پژو بودند، وارد محله شده و با ایجاد رعب و وحشت باعث ناامنی اهالی شده و بعد از تیراندازی و پیش از حضور ماموران فرار كرده‌اند. ماموران با ثبت اظهارات اولیه شهود، تحقیقات برای دستگیری عامل این تیراندازی و همدستانش را آغاز كردند. این در حالی بود كه ساعاتی بعد از این ماجرا ماموران از طریق مسؤولان بیمارستان با خبر شدند كه مهندس جوان به نام پیمان كه براثر شلیك دو گلوله زخمی شده بود، تسلیم مرگ شده است. پرونده‌ای در این باره در دادسرای جنایی تهران تشكیل شد و تیمی از ماموران اداره دهم پلیس آگاهی تهران تحقیقات برای رازگشایی از این جنایت را آغاز كردند. در ادامه معلوم شد پدر مقتول كه زخمی شده در بیمارستان به هوش آمده است. ماموران در بیمارستان حاضر شدند و به تحقیق از او پرداختند كه او به افسر تحقیق گفت: شب حادثه صدای فریاد و عربده‌كشی افرادی را در محله‌مان شنیدیم. بیرون كه رفتم چند جوان در حال عربده‌كشی بودند كه با اعتراض ما رفتند اما چند دقیقه بعد برگشتند و شروع به تیراندازی كردند. یك تیر به دستم اصابت كرد. پسرم برای نجات من آمد كه یكی از مهاجمان مسلح به نام روح‌ا... كه وینچستر دولول به دست داشت دو تیر به پسرم شلیك كرد و باعث مرگ او شد. در ادامه چند نفر از افراد حاضر در درگیری بازداشت شدند كه مدعی شدند عامل جنایت   روح‌ا... است كه متواری شده است. 
جست‌وجوها در این باره ادامه داشت تا این‌كه با گذشت چهار سال از این جنایت، چندی پیش خانواده مقتول با حضور در شعبه دهم بازپرسی دادسرای جنایی تهران به بازپرس رحیم دشتبان اعلام كردند كه قاتل فراری به طور غیرقانونی به آلمان رفته و درخواست پناهندگی كرده است. با مشخص شدن صحت موضوع مكاتبه‌ای از طریق امور بین‌الملل قوه قضاییه با دادستانی كشور آلمان انجام و خواسته شد روح‌ا... برای محاكمه تحویل ایران شود. مسؤولان قضایی كشور آلمان در پاسخ به این درخواست اعلام كردند قانون استرداد مجرمان به ایران را ندارند. اگر این پناهجو مرتكب قتل در ایران شده است، باید اسناد و مدارك و اظهارات شهود در باره این پرونده را به مراجع قضایی آلمان ارائه کنند. در ادامه اظهارات شهود و دیگر ادله‌های جرم به مراجع قضایی كشور آلمان ارسال شد. در این مرحله مسؤولان قضایی آلمان چند روز پیش متهم را در نورنبرگ بازداشت كردند. مسؤولان قضایی آلمان اعلام كردند امكان استرداد او برای محاكمه در ایران وجود ندارد و باید این پناهجوی متهم به قتل در دادگاه آلمان و طبق قوانین قضایی این كشور به اتهام قتلی كه در ایران مرتكب شده، محاكمه شود .