واقعی سازی قیمت برق اقشار پرمصرف  پایان‌بخش خاموشی‌های تابستانه است

واقعی سازی قیمت برق اقشار پرمصرف پایان‌بخش خاموشی‌های تابستانه است

صابر آزاد، کارشناس صنعت برق در خصوص دلایل کمبود برق در کشور گفت: خاموشی‌های برق در فصل تابستان نه به دلیل استخراج ارز بیت کوین است و نه برای متعهد بودن کشور به موافقت‌نامه پاریس.
وی افزود: موافقت‌نامه پاریس چیز پشت پرده‌ای است که اطلاع کافی ا ز میزان اجرایی شدن آن وجود ندارد ولی آنچه در این خصوص مسلم است این   که نیروگاه سازی در کشورمان دیگر به‌صرفه نیست، چون در حال حاضر مسئولان باید نیروگاه‌ها را صرفا برای تابستان بسازند یعنی اختلاف پیک تابستانی‌مان بیش از 22 هزار مگاوات شده، حتی اگر ده هزار مگاوات از این میزان را بخواهند تعمیر کنند دوباره 12 هزار مگاوات نیروگاه در فصل زمستان وجود دارد که عملا بلااستفاده است، بنابراین اگر به یک‌باره تابستان افزایش مصرف نداشتیم هیچ مشکلی در بحث برق در کشور به وجود نمی‌آمد.
این کارشناس صنعت برق اذعان کرد: به همین دلیل با ساخت نیروگاه برق صرفاً برای پاسخگویی به مصرف تابستانه شاهد افزایش ده برابری قیمت برق در کشور هستیم بنابراین نیروگاه‌سازی در کشور به‌صرفه نیست، از طرف دیگر قیمت برق با احتساب هزینه‌های تولید، انتقال و توزیع تفاوت زیادی با میزان فروش دارد به همین دلیل زیان صنعت برق در بودجه سال 98 بیش از 4000 میلیارد تومان است.
آزاد در ادامه با بیان این‌که افزایش هزینه‌های وزارت نیرو سبب عدم ساخت نیروگاه شده است، یادآور شد: اخیرا اعلام کرده‌اند استخراج ارز بیت کوین دلیل اصلی کمبود برق است، این در حالی است که این امر دلیل کمبود برق نیست و این امر ناشی از کمبود تولید این محصول در کشور است.
وی در خصوص راهکارهای افزایش تولید برق در کشور نیز تصریح کرد: واقعی سازی قیمت برق می‌تواند به افزایش تولید بینجامد چون در حال حاضر قیمت برق، یارانه‌ای بوده است و افزایش 16درصدی قیمت پرمصرف‌ها نمی‌تواند دوای درد صنعت برق باشد. این کارشناس برق در ادامه گفت: برق همه مردم نباید واقعی‌سازی بشود بلکه باید وزارت نیروی الگوی مصرفی برای مردم اتخاذ کند تا مصرف کاهش یابد چون هم‌اکنون 80 درصد مردم نصف برق و 20 درصد مردم نصف دیگر را مصرف می‌کنند، به همین دلیل باید قیمت برق آن 20 درصد را واقعی سازی کرد.
آزاد افزود: افزایش 16 درصدی قیمت پرمصرف‌ها ناکافی بوده ولی در وضعیت فعلی عدد کوچکی برای این بخش است که عمدتاً از اقشار ثروتمند است به طوری که هزینه برق این افرادیک درصد هزینه‌های آنان است، این در حالی است که برای بخش ضعیف و متوسط هزینه برق 8 درصد هزینه‌های خانوارها است.
وی در پایان تصریح کرد: با واقعی سازی قیمت برق اقشار پرمصرف می‌توان به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی مبادرت ورزید تا دیگر مشکلی در تولید برق در فصل تابستان و خاموشی‌های مکرر وجود نداشته باشد.