نَقد

نَقد


در بخشی از نقدی كه به مسابقات تلویزیونی در تسنیم منتشر شده با اشاره به مسابقه خانه ما و تفاوتش با بقیه تولیدات آمده است:
یكی از اهداف اصلی تلویزیون دست‌كم در شعار، توجه به سبك زندگی ایرانی - اسلامی است. جعبه جادو آن سرمنزلی را نشان نمی‌دهد كه نامش را بگذاریم دانشگاهی مملو از فرهنگ‌های كاملا ایرانی. هم در نوع سریال‌سازی‌هایمان و هم نوع برنامه‌سازی‌هایمان به‌ویژه این اهداف جایی ندارند.
برنامه‌های تلویزیون یك رویه مشخص و معمول دارند؛ در وهله اول یك دكور با زرق و برق و حامی مالی فراهم می‌كنند و سپس تلفن‌ها را برمی‌دارند و به رابط مشخص زنگ می‌زنند. هرچقدر بیشتر پول بدهند چهره دعوت‌شده، معروف‌تر خواهد بود. برخی اوقات هم شبكه‌ها بر سر آوردن فلان خواننده و فلان بازیگر با هم دعوا دارند. گاهی اوقات هم می‌بینیم در یك شب خاص، یك بازیگر یا یك خواننده در دو برنامه تلویزیونی با اختلاف یك ساعت روی آنتن می‌رود.
شاید یكی از سرمنزل‌های اصلی ساختن برنامه‌هایی با مبنای اصلی خانواده و سبك زندگی ایرانی - اسلامی است. مصداق بارز آن «خانه ما» هست كه چندین فصل از زمان بروز و ظهور آن می‌گذرد و ویژگی‌های مهمی را به خانواده‌ها می‌آموزد، اتفاقا تماشاگران جدی و پیگیری هم دارد؛ چرا كه در «خانه ما» كلیدواژه‌های آموزه‌های دینی و اسلامی را به‌واقع می‌بینیم. در زمانی كه سبك زندگی غربی همه جا را فراگرفته، «قناعت» كلیدواژه اصلی این برنامه تلویزیونی است. ایده خانه ما با توجه به تورم و شرایط جامعه مبنای «بهتر زندگی كردن» را به‌رخ می‌كشد. اهالی این مسابقه، خانواده‌های كاملا ایرانی و از جنسِ مردم عادی هستند با پول اندكی دوره‌ای را در قالب یك مستند مسابقه می‌گذرانند و خانواده‌محوری را به مخاطبین آموزش می‌دهند.
اصل اساسی كه در بسیاری از برنامه‌های تلویزیون فراموش شده و در این مستند مسابقه می‌بینیم عنوان خانواده است كه به‌شدت مورد احترام قرار گرفته و تمجید می‌شود. در كارهای تلویزیون كه عمدتاً خانواده‌گریز و بسیاری از اوقات هم خانواده‌ستیز است،‌ برنامه خانه ما یك كنتراست و نوآوری بجا و لازم است. نه‌تنها چنین قالب‌هایی در تلویزیون باید ادامه پیدا كنند بلكه این نمونه‌ها می‌تواند با المان‌ها و پارامترهای قوی‌تری شكل و قامت‌های جدیدی به خود بگیرد.
در جریان «خانه ما» كه می‌تواند مصداق و طراز قابل تأملی برای برنامه‌سازی تلویزیون درنظر گرفته شود می‌بینیم همه اعضای خانواده ضمن حفظ جایگاه عضویت‌شان در موضوعات مختلف دخالت داده می‌شوند. اینها همه مفاهیم مهمی است كه از كلام گذر می‌كند و با یك دوربین همه‌چیز نمایان می‌شود. مخاطب با نقش واقعی پدر، مادر و فرزندان به‌طور واقع مواجه می‌شود. اینجا خانه ما و یك مسابقه تلویزیونی صرف نیست؛ چرا كه مسابقه به‌گونه‌ای طراحی شده كه بحث‌های مهم و قابل ارائه‌ای دارد.