3 فرمول موفقیت دراپ‌باكس

3 فرمول موفقیت دراپ‌باكس


 ذخیره‌سازی در فضاهای ابری (Cloud) انقلابی در حوزه فناوری بود و دراپ‌باكس (Dropbox) از اولین عمومی‌سازان این فناوری محسوب می‌شود. پیشتر كاربران باید برای ذخیره و انتقال اطلاعات از هاردهای بزرگ یا دیسك‌های فشرده استفاده می‌كردند. حال اگر كاربری اطلاعات خود را روی گوشی همراه، لپ‌تاپ یا هارد نگهداری می‌كرد و اگر قربانی یك سرقت یا حادثه ساده می‌شد همه اطلاعاتش را از دست می‌داد. همچنین اگر تیمی می‌خواست به طور همزمان به اطلاعات پروژه دسترسی داشته باشد لازم بود ساختار پیچیده‌ای برای این دسترسی پیاده‌سازی شود. زمانی كه در سال 1386/ ۲۰۰۷ ایده درا‌پ‌باكس توسط آرش فردوسی و درو هیوستن‌ (Drew Houston) مطرح شد هنوز وسایل ذخیره‌سازی پیشرفت چندانی نكرده بودند. با تغییر دنیای دیجیتال و ظهور رایانش ابری (Cloud Computing)، دراپ‌باكس توانست سهم بازار خوبی را به خود اختصاص دهد و كاربران را راضی كند كه از خدماتش استفاده كند. به عنوان یك استارت‌اپ موفق دراپ‌باكس الگوی تیم‌های بسیاری است. در ادامه به بعضی از دلایل موفقیت دراپ‌باكس پرداخته شده است:
 شروع درست و برنامه‌ریزی شده
دراپ‌باكس كار خود را از یك حداقل محصول پذیرفتنی (Minimum Viable Product) درست شروع كرد و پیش از آن‌كه حتی برنامه‌نویسی این محصول آغاز شود، پذیرش آن از طرف كاربران سنجیده شد. با آماده‌سازی یك ویدئو و تشریح ویژگی‌های محصول، دراپ‌باكس پیش‌ثبت‌نامی از كاربران صورت داد. این پیش‌ثبت‌نام نشان داد در صورت سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی این محصول، چه حجمی از كاربران برای استفاده از آن اقدام خواهند كرد. همین آمار در جذب سرمایه و رشد این استارت‌اپ بسیار اثربخش بود. سرمایه‌گذاران خطرپذیر بزرگی همچون وای‌كامبینیتور (Y Combinator) روی دراپ‌باكس سرمایه‌گذاری كرده‌اند.
 استفاده آسان
دراپ‌باكس روی پلتفرم‌های مختلف قابل استفاده است. به محض نصب آن روی تلفن همراه، همه فایل‌ها روی آن قابل دسترسی هستند. یكپارچگی سیستم‌ها استفاده از آن را بسیار آسان كرده است. در زمان ثبت‌نام به هر كاربر دو گیگابایت فضای رایگان داده می‌شود و به ازای دعوت هر نفر، دو گیگ هدیه (تا سقف ۱۶ گیگ) داده می‌شود. اگر دسته‌بندی یا فولدری در برنامه یا وبگاه دراپ‌باكس ایجاد شود به طور همزمان در همه دستگاه‌های دیگر این فضا ایجاد خواهد شد. برای كارهای تیمی و دسترسی‌های جمعی به محتواها، این ابزار بسیار قدرتمند عمل می‌كند.
 توسعه كاربرمحور
توجه به بازارهای جدید و منطبق با نیازهای كاربران، از ویژگی‌های دراپ‌باكس است. در شروع كار دراپ‌باكس برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌شد اما با رصد نیاز افراد در تیم‌ها، دراپ‌باكس امكانات تیمی جدیدی را فراهم كرد تا بتواند درخواست‌های كاربران در سطح تیمی را پاسخ دهد. دراپ‌باكس مثل یكی از درایوهای رایانه رفتار می‌كند، می‌توان با یوآرال (URL Droplet)  روی آن فایل آپلود كرد و به عنوان هاست وب‌سایت (DropPages/ Pancake.io) از آن استفاده كرد. این توسعه كاربرمحور توانسته این ابزار را محبوب نگه دارد و استفاده از آن را برای كاربران دلپذیر کند.